Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur mycket höjs eran ränta ?

Men hur funkar det, nu när dom höjer så här ofta och drastiskt.
Vad händer sen när / om styrräntan sänks till 0% igen kommer man då fortsätta betala dessa förhöjda räntor/kostnader?

Sen måste jag säga att jag inte förstår hur lagstiftningen kan tillåta det här, nu har Swedbank höjt med säg 1% på några veckor men vad fan hade hänt om Collector helt plötsligt får för sig att höja allas räntor med 5% liksom vad fan kan man göra?

Man ingår ett avtal på 3.95% i ränta rätt vad det är har man några månader senare 7.5%

Absurt. Det är som att vi helt plötsligt bestämmer oss för att sluta betala och säger shit happens.
vi fick ju sänkta räntor på våra lån tidigare när styrräntan sänktes.

Men det som stör mig är exempelvis en långivare som tidigare erbjöd från 3,95% och vi säger att vi hade deras bästa ränta på 3,95%, nu har dom höjt räntan flera gånger så att vi betalar runt 5% men fortfarande så står det att dom erbjuder ränta från 3,95%, varför höjs inte deras lägsta ränta som erbjuds?

jag hade nämligen flera lån som var väldigt nära lägsta ränta, men nu är det långt ifrån lägsta som erbjuds

Bankerna sitter på kapitalet och dikterar därför villkoren. Finns nog inga blancolån med bunden ränta. Gällande räntenivå är det väl bara ockerlagstiftningen som reglerar nivån uppåt, men den lagstiftningen verkar i och för sig vara tandlös.

Bankerna sitter på kapitalet och dikterar därför villkoren. Finns nog inga blancolån med bunden ränta. Gällande räntenivå är det väl bara ockerlagstiftningen som reglerar nivån uppåt, men den lagstiftningen verkar i och för sig vara tandlös.
Det finns ganska goda grunder att det inte sätts ner fötter där..

vi fick ju sänkta räntor på våra lån tidigare när styrräntan sänktes.

Jag har 7 blancolån och jag kan ärligt talat inte minnas ett enda av dessa sänktes?

Bankerna vill ju tjäna pengar så de erbjuder höga räntor när de lånar ut pengar och låga räntor när de själva lånar pengar (sparkonton). Detta benämns väl " ränte-nettot" på bankspråk och ju större räntenetto ju mer pengar tjänar banken. Inte heller här verkar staten och de folkvalda vara så intresserade att införa regleringar för bankerna. " Staten och kapitalet sitter i samma båt ".

Bankerna vill ju tjäna pengar så de erbjuder höga räntor när de lånar ut pengar och låga räntor när de själva lånar pengar (sparkonton). Detta benämns väl " ränte-nettot" på bankspråk och ju större räntenetto ju mer pengar tjänar banken. Inte heller här verkar staten och de folkvalda vara så intresserade att införa regleringar för bankerna. " Staten och kapitalet sitter i samma båt ".

Nä, en majoritet förstår nog att man måste få tjäna pengar på att låna ut om vi ska ha nån bankverksamhet alls.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp