Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur man ska gå vidare?

Om inte vissa lån-kreditgivare sparar info om det internt. Kanske annorlunda med ssn men jag har varit med om att Ikano sparat info om anmärkning om missbrukat konto i deras interna system efter att anmärkningen försvunnit fr Uc.
Ja, så kan det vara. Vissa av befintliga långivare som ni har idag kommer ni inte kunna ha lån hos efter att skuldsaneringen är avslutad. Men alla borgenärer som ni inte har (vilket fortfarande är väldigt väldigt många) kommer inte bolån vara några problem hos efter avslutad skuldsanering.

Har ni bokat in ett möte nu? Hur länge fick ni vänta på tid i så fall?

Ja, så kan det vara. Vissa av befintliga långivare som ni har idag kommer ni inte kunna ha lån hos efter att skuldsaneringen är avslutad. Men alla borgenärer som ni inte har (vilket fortfarande är väldigt väldigt många) kommer inte bolån vara några problem hos efter avslutad skuldsanering.

Har ni bokat in ett möte nu? Hur länge fick ni vänta på tid i så fall?
Jag skrev igår att vi bokade tid början av november.

Jag skrev igår att vi bokade tid början av november.
Missade det meddelandet. Skönt att börja få saker i rullning och ha en plan i varje fall.

Ja - bra att ni tar med excelfilen, kreditupplysning på sig själv från UC osv så att man kommer dit väl förberedd och har det organiserat.

Missade det meddelandet. Skönt att börja få saker i rullning och ha en plan i varje fall.

Ja - bra att ni tar med excelfilen, kreditupplysning på sig själv från UC osv så att man kommer dit väl förberedd och har det organiserat.
Precis!
Det går inte längre leva så.
Mycket påfrestande psykiskt hela tiden så hoppas att vi kan få sanering på ngt sätt.

Precis!
Det går inte längre leva så.
Mycket påfrestande psykiskt hela tiden så hoppas att vi kan få sanering på ngt sätt.
Håller helt med, otroligt jobbigt mentalt och ekonomisk när man inte ser någon väg ut. Det kommer lätta väldigt mycket om ni får skuldsanering så att man får ett spikat datum när det över.

Håller helt med, otroligt jobbigt mentalt och ekonomisk när man inte ser någon väg ut. Det kommer lätta väldigt mycket om ni får skuldsanering så att man får ett spikat datum när det över.
Jag tror att det lutar sig åt den håll att vi nämner ej ExtraLånet pga lån togs 202401 och 202404 bara för att betala räkningar.
Vet ej om det är smart att släppa dom eller inte nämna dom alls.
Jag själv har ca 20 t kvar och sambo har ca 28 t kr kvar.

Sen har vi Klarna och Qliro och Awarda där vi handlat på avbetalning och vi betalar varje månad.
Beställt inget mera för länge sedan så tror att tom mars 2025 är allt betalt.

Jag tror att det lutar sig åt den håll att vi nämner ej ExtraLånet pga lån togs 202401 och 202404 bara för att betala räkningar.
Vet ej om det är smart att släppa dom eller inte nämna dom alls.
Jag själv har ca 20 t kvar och sambo har ca 28 t kr kvar.

Sen har vi Klarna och Qliro och Awarda där vi handlat på avbetalning och vi betalar varje månad.
Beställt inget mera för länge sedan så tror att tom mars 2025 är allt betalt.
Kom ihåg bara att om ni inte nämner Extralånet och inte tar med dom i ansökan/exceldokumentet så måste dom vara slutbetalda innan ansökan hanteras så att dom skulderna inte kommer upp som en överraskning senare. Ett alternativ kan ju också vara att ta med 2024-01 men inte 2024-04 om ni vill slutbetala en av dom.

Så det beslutet måste ni fatta innan mötet i början av november om dom ska ingå eller inte. Om ni är 100% på att Klarna/Qliro/Awarda är slutbetalda i Mars 2025 så är det ingen ide att dom med dom i ansökan/excel/ta upp med kommunen heller, ifall ansökan går iväg i November. Visar ni UC för handläggaren så syns dock Qliro? Den kommer då finnas med i ansökan. Klarna/Awarda är inte med på UC va?

Sen behöver ni såklart inte visa eran UC. Räcker egentligen med Excel dokumentet där ni väljer. Men då är det bra att fylla i en spalt med datum när alla lån är tagna som ni har med.

Kom ihåg bara att om ni inte nämner Extralånet och inte tar med dom i ansökan/exceldokumentet så måste dom vara slutbetalda innan ansökan hanteras så att dom skulderna inte kommer upp som en överraskning senare. Ett alternativ kan ju också vara att ta med 2024-01 men inte 2024-04 om ni vill slutbetala en av dom.
Det skulle vara bäst scenarion att skuldrådgivare säger vi ska släppa alla lån så vi skulle kunna betala ExtraLånet rätt så fort.

Vart kommer dom upp om vi säger tex att saneringen beviljas ?
Så det beslutet måste ni fatta innan mötet i början av november om dom ska ingå eller inte. Om ni är 100% på att Klarna/Qliro/Awarda är slutbetalda i Mars 2025 så är det ingen ide att dom med dom i ansökan/excel/ta upp med kommunen heller, ifall ansökan går iväg i November. Visar ni UC för handläggaren så syns dock Qliro? Den kommer då finnas med i ansökan. Klarna/Awarda är inte med på UC va?

Sen behöver ni såklart inte visa eran UC. Räcker egentligen med Excel dokumentet där ni väljer. Men då är det bra att fylla i en spalt med datum när alla lån är tagna som ni har med.
Qliro syns på UC men ej Klarna/Avarda.

Jag tänkte ta UC kanske bara för vår egen skull för att se vilka lån är gemensama trots jag tror jag har koll men ändå det är bra att veta.

Det skulle vara bäst scenarion att skuldrådgivare säger vi ska släppa alla lån så vi skulle kunna betala ExtraLånet rätt så fort.

Jag tänkte ta UC kanske bara för vår egen skull för att se vilka lån är gemensama trots jag tror jag har koll men ändå det är bra att veta.
Om skuldsaneringen beviljas så rapporteras det i POIT heter det. Då får alla borgenärer kontakt KFM med enligt följande instruktioner:

"Var och en som har en fordran mot Namn uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran. Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar."

Här ser handläggaren gärna att det inte inkommer skulder som inte finns med i ansökan. Visst är det 10.000 kvar på mindre lån som det handlar och man "missat/glömt" en skuld en skuld i ansökan så kommer dom förmodligen inte häva beslutet då frågar dom dig bara om du godkänner att den ska ingå. Bara det inte dyker upp flera överraskningar då kan man ta en lite nogare titt.

Är skulderna nollade och avslutade innan så kommer dom inte rapporteras in eftersom det inte finns något att hämta.

Håller med om att bästa scenario är att få handläggaren att rekommendera att man ska släppa lånen så att man kan ta skydd bakom det, att man följt deras rekommendationer.

Sambo tog Lumify (15000 )för att kunna betala några räkningar och att vi har kvar för mat den här månaden. Vi hade ingen val.
Sen tänkte vi om dom hakar sig på det att man har använt Lumify tex för att betala räkningar enklast är att sambo får löneutmätning och inte jag pga mitt jobb är nära chefer/lönekonsult.

Den här månaden är tuff pga vi fick ut 58 000 kr.

Sen som du nämnt tidigare kollar dom ej kontoutdrag men dom kan göra det också. Tänkte att man ibland spelat tipset men inga alls stora summor.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp