Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Jag har tagit mig en liten semester över jul och nyår. Tog mellandagarna ledigt, och kommer att vara ledig från 22 december till den 2 januari. Jag funderade på om jag skulle åka någonstans, men bestämde mig för att det nog skulle vara bäst att vara stugsittare ett tag. Det är min julklapp till mig själv, och min själv-ryggdunk för ett bra jobb de senaste åren.

Det är lite kul att observera det egna uppförandet, egentligen. Jag gick till min lokala Hemköp, och fastnade framför disken med julskinkor. Vanligtvis är sånt för dyr mat för mig. Men den här gången tänkte jag ”Helvete, jag tror jag plockar en. Jag kan frysa in halva tills nyårshelgen. Då bör jag väl kunna göra av med den”. Men det tog i så in i Norden att lägga den köttbiten i min kundvagn.

Vad snål man har blivit på existensminimum. Sen kom jag hem och insåg att jag glömt ingredienser till griljeringen av den, så jag måste gå tillbaka imorgon och köpa resten. Och hela tiden finns rösten i bakhuvudet som varnar att man måste tänka på kostnaden. Och man känner sig lite skyldig för att man slösar pengarna. Kommer det alltid att vara så här, eller kommer man om ett år eller två att vara som vanliga Svensson och köpa en 100g rökt lax för 300 och inte tänka alls på det? Hoppas inte det.

Nu är det jul (imorgon). God jul och gott nytt år till er alla som följt tråden.
Jag tänker såhär också, vänta nån dag eller två så kommer affärerna rea ut alla julskinkor :D då kan du köpa två <3

Jag har tagit mig en liten semester över jul och nyår. Tog mellandagarna ledigt, och kommer att vara ledig från 22 december till den 2 januari. Jag funderade på om jag skulle åka någonstans, men bestämde mig för att det nog skulle vara bäst att vara stugsittare ett tag. Det är min julklapp till mig själv, och min själv-ryggdunk för ett bra jobb de senaste åren.

Det är lite kul att observera det egna uppförandet, egentligen. Jag gick till min lokala Hemköp, och fastnade framför disken med julskinkor. Vanligtvis är sånt för dyr mat för mig. Men den här gången tänkte jag ”Helvete, jag tror jag plockar en. Jag kan frysa in halva tills nyårshelgen. Då bör jag väl kunna göra av med den”. Men det tog i så in i Norden att lägga den köttbiten i min kundvagn.

Vad snål man har blivit på existensminimum. Sen kom jag hem och insåg att jag glömt ingredienser till griljeringen av den, så jag måste gå tillbaka imorgon och köpa resten. Och hela tiden finns rösten i bakhuvudet som varnar att man måste tänka på kostnaden. Och man känner sig lite skyldig för att man slösar pengarna. Kommer det alltid att vara så här, eller kommer man om ett år eller två att vara som vanliga Svensson och köpa en 100g rökt lax för 300 och inte tänka alls på det? Hoppas inte det.

Nu är det jul (imorgon). God jul och gott nytt år till er alla som följt tråden.
Gjorde du rätt i. Vilken kämpe du har/är varit. God jul på dig och njut av din välförtjänta skinka.

Nej, det kommer att sitta i. Två och ett halvt år efter avslutad skuldsanering tänker jag fortfarande på matkostnaderna och plockar kort datum när det går. Men visst, vi lever inte längre på havregrynsgröt och hemkokt ärtsoppa med morot och lök.

Så, jag satte mig ner och öppnade Excel för första gången på typ fyra dagar. Är det indikativt för någonting att jag gjorde det när jag börjat jobba igen? Jag tog ledigt över julen – gick av den 22 och återgick till jobbet igår. Det var så lugnt på jobbet att min muspekare cirklade kring Excel, och till slut gick det inte att motstå längre.

Jag har ett jättedokument där. En fil med säkert tio blad: budget, likvidanalys, skuldöversikt, amorteringskalkyl, sparprognoser, etc etc. Jag kunde ju i stort sett döda skuldöversikten i december, och det finns bara en enda post kvar – den till den nya lånet från SEB. Alla de gamla inkassoskulderna är borta.

Nåväl, förutsättningarna framöver är dessa:

Nettoinkomst per månad: ca 21 000

Utgifter som hyra, el, etc: ca 7500

Matbudget: 5600*

Amortering: ca 3000 per månad.

Så, 21000 – (7500+5600+3000) = 4 900 kronor

* Den där är lite lurig. Jag har från och med januari en budget på 200 kronor per dag. Tidigare hade jag 100 kronor per dag. Ibland går det fyra veckor mellan löningsdagar, och då är budgeten på 5600 per månad. Ibland går det fem veckor mellan löningarna, och då stiger det till 7000. Min framförhållning är alltid en månad. Nej, jag är inte så dyr i drift, men jag ger mig hellre en för stor budget än en för liten. Överskott kan alltid föras tillbaka, vilket ett underskott inte kan. Se nedan. Jag menar, realistiskt kostar jag cirka 1000 kronor per vecka, och inte 1400. I förra veckan ”betalade” jag tillbaka 441 kronor till huvudkontot. Veckan är inte slut förrän på fredag, men jag räknar att jag kommer att betala tillbaka 350-400 kronor denna vecka. Om varje vecka är likadan, så blir det 4900 + 1600 = 6500 som jag faktiskt har kvar varje månad.

Igår öppnade jag ett konto på Lysa, och förde över 2000 kronor. Man måste betala in en summa för att aktivera kontot. Om jag kan spara 5000 varje månad, kan jag betala av hela lånet i månad 36, och döda den sista skulden jag har. Jag blir då helt skuldfri. Ränta på ränta hos Lysa bör till och med ge mig en del över.

Det känns konstigt att tänka sig att det är inom räckhåll.

200kr per dag är det bara mat eller har du med förbrukningsvaror också?

Det är min mat + hygien + "jag vill sätta mig på det här caféet och ta en cappucino" idag - budget, de där 200 kronorna. :) Tidigare hade jag bara mat i den budgeten, men jag tänker mig nu att jag kan vara lite mera spontan och bjuda mig själv på lite saker, och ändå inte förlora kontrollen över helheten. Så mitt liv inom den kommande veckan får rymmas inom den budgeten.

Räknade ut vad jag gjort av med sedan lön 22/12 per dag och det blev 572 kr. I det har jag räknat, mat// hygien ,bensin, laddning av bil, gett bort 800 kr, apotek, köpt saker till hemmet för 2500 ,två klädesplagg och träningskort.
Dock så är maten inhandlad så det räcker till 15:e så snittet blir då mindre per dag.
Nyttigt att skriva ner och nästa månad kommer allt utöver mat, bensin prioriteras bort.

Jag fick min årliga sammanställning från CSN idag. Det kändes så bra att bara bomba den, och eftersom jag inte hade så mycket kvar tog jag allt.

Nu har jag inte några CSN-skulder längre. :)

Jag fick min årliga sammanställning från CSN idag. Det kändes så bra att bara bomba den, och eftersom jag inte hade så mycket kvar tog jag allt.

Nu har jag inte några CSN-skulder längre. :)
Jag släckte ett av mina Csn i december, ett kvar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp