Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Lite snopet att ha betalat ca 670kr/ månad till CSN innan saneringen och nu är räkningen på 1850kr/månad. :oops:
Jag hade de två äldre lånen som jag slog ihop och fick då betala 5% av föregående års bruttoinkomst. I år skulle det ha blivit alldeles för mycket, över 3000 kr/ månad. Visserligen bara ett år kvar, men jag valde att göra om det till det nya systemet och då blev det drygt 700 kr/ månad i 5 år istället.

Det är väl dags att resa sig från ”semestern” jag har haft från mina skuldfunderingar, och att hitta något nytt mål att jobba mot. Jag är en sån där person som egentligen är ganska lat, och om jag inte har ett mål så surrar jag omkring i någon sorts livskvalitativ homeostas. Det känns ganska bra just nu. Jag har hälsan, och stressen från skuldsättningen är borta. Jag har marginaler nu, och det finns inga hot i närtid (som t.ex. arbetslöshet). Och även om något skulle hända så gör marginalerna att jag kan reagera sunt.

Den första januari satte jag in mina första 2000 på Lysa. Jag ville utvärdera det hela, och se hur det gick. Jag satte in pengarna den 1 januari, och har hittills tjänat 1 krona… Nu är ju hela poängen med Lysa att jag ska sätta in pengar den 1 i varje månad, och sen ”glömma bort” dem och bara bry mig efter 5-10 år. Men jag är ju som jag är, så jag har nog loggat in varje dag för att kolla hur det går. Jag har motstått frestelsen att bygga ett Excelark som automatiskt hämtar datan varje dag och gör en fin graf av det hela. Än så länge...

Bilagor

• Screenshot_20240121_141054_Lysa.jpg
    Screenshot_20240121_141054_Lysa.jpg
    247.7 KB · Visningar: 15
Härligt att du har det bra och har marginaler.
Jag satte in pengar i Opti i november och kontot med 2000 kr har per idag gett en avkastning på 52kr. Jag tänker som du att det här pengar man ska glömma men loggar in och kollar flera ggr i veckan.

Hade en så jäkla realistisk mardröm inatt. Jag kom hem från jobbet och hittade massa inkassobrev från firmor; allt det jag betalat in var ogiltigt, och nu skulle jag få betala det dubbla eftersom de trodde att jag lurat alla. Jag försökte ringa SEB (som jag lånat pengar från), men det fanns inget SEB. Det hade aldrig funnits något SEB. Det var helt logiskt och rationellt att jag fått pengar från en icke-existerande bank som jag betalat av mina skulder med, och det var helt logiskt och rationellt att de pengar jag använt var ogiltiga, och det var helt logiskt och rationellt att jag skulle straffas för det med dubbla inbetalningar.

Jag tror inte jag vill sova mera om det är den sortens drömmar jag ska få.

Hade en så jäkla realistisk mardröm inatt. Jag kom hem från jobbet och hittade massa inkassobrev från firmor; allt det jag betalat in var ogiltigt, och nu skulle jag få betala det dubbla eftersom de trodde att jag lurat alla. Jag försökte ringa SEB (som jag lånat pengar från), men det fanns inget SEB. Det hade aldrig funnits något SEB. Det var helt logiskt och rationellt att jag fått pengar från en icke-existerande bank som jag betalat av mina skulder med, och det var helt logiskt och rationellt att de pengar jag använt var ogiltiga, och det var helt logiskt och rationellt att jag skulle straffas för det med dubbla inbetalningar.

Du skulle kanske jobba lite mer med din psykiska hälsa, missupfatta mig inte, jag önskar dig allt gott, men du borde göra något åt det.

ibland är det väldigt skönt att vakna! Man tänker, men gud vad skönt, det här var bara en fejk mardröm.
Så man går upp, tar sitt kaffe och fortsätta leva i den verkliga mardrömmen s k min ekonomiska situation. :(

Jag satt och funderade på vad de senaste åren har gjort för den mentala hälsan, det gjorde jag. Jag hade ju en diagnos för depression för ett par år sedan, och det var ju det som sänkte mig ekonomiskt. Att man var så apatisk att man sket i allt, inklusive att betala räkningar. Men man funderar ju på om att vara i den situationen inte förlängde sjukdommen, eller förvärrade den. Man lyssnade, och trodde, på de där viskningarna i bakhuvudet som pågick dygnet runt: "Du ska inte tro att du är något, Kraputt. Du är skit, Kraputt. Alla inser det, kraputt. Du förtjänar allt skit, Kraputt. Du kommer alltid att vara skit, Kraputt". Sen blev det en ond cirkel, en negativ loop. Hoppas du tar hand om dig, Myra. Du är en stark person, men det tycker jag att jag också är, och nåväl. Ändå händer sånt.

Jag satt och funderade på vad de senaste åren har gjort för den mentala hälsan, det gjorde jag. Jag hade ju en diagnos för depression för ett par år sedan, och det var ju det som sänkte mig ekonomiskt. Att man var så apatisk att man sket i allt, inklusive att betala räkningar. Men man funderar ju på om att vara i den situationen inte förlängde sjukdommen, eller förvärrade den. Man lyssnade, och trodde, på de där viskningarna i bakhuvudet som pågick dygnet runt: "Du ska inte tro att du är något, Kraputt. Du är skit, Kraputt. Alla inser det, kraputt. Du förtjänar allt skit, Kraputt. Du kommer alltid att vara skit, Kraputt". Sen blev det en ond cirkel, en negativ loop. Hoppas du tar hand om dig, Myra. Du är en stark person, men det tycker jag att jag också är, och nåväl. Ändå händer sånt.
Det jag minns från mina depressionsår är att allt, precis allt var jämt och ständigt grått. Himmeln var grå, stunder med familjen vad gråa, allt på jobbet var grått, sjukskrivningen var grå, livet skiftade mellan svart och grått, fanns inga andra färger!
Så är det inte idag tack och lov men det som sitter kvar är oron inför bokade tider jag har oavsett till vad! Kan jobba hur långa pass som helst och det är inget problem men en kallelse till ngt ger mig fortf ångest. Jobbar på det!

Kraputt, du är visst någon och inte vem som helst! Du är du och det finns bara en av dig på denna jorden! Så be rösterna dra åt helvete om du ngn gång skulle höra de igen. Sträva efter att skapa ett liv som ger dig glädje, oavsett mängden pengar. I de små sakerna finns äkta glädje och lycka. <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Åh, det är ingen fara med mig nu. Berättade bara hur det var när jag var sjuk. Har saker och ting under kontroll nu. Ibland är psyksjukvården duglig, och jag hade tur. Jag fick hjälp relativt fort (inom ett år) och fick bra terapi (KBT + piller som funkade). Det är ingen fara med mig nu. Jag önskar bara att psyksjukvården var lika bra alltid, men tyvärr har de flesta ett mycket sämre mottagande än det jag hade. Men depression är kronisk, så man måste hela tiden kolla på vad som händer.

Tyvärr har erfarenheterna i livet av allt ifrån mobbing, lögner, otrohet, ekonomisk krasch mm fått mig att gå ifrån känslomässigt blockerad till känslokall, likgiltig, omoralisk och mycket mer. Finns förmodligen en oupptäckt diagnos också. Men jag har egentligen lyckats bra i livet med bra utbildning, bra jobb, fina barn (och barnbarn <3) så jag borde vara nöjd. Men mitt undermedvetna letar efter något mer. Vet bara inte vad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp