Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Näe, det är den andra avdelningen. Intrum Inkasso eller vad de nu heter. Investment var hårda som flinta, och bestod av någon uttråkad Handelshögskoleslyngel som inte ville prata med mig. Men de är jag av med sen länge nu. Skönt det.
Okey. Skönt!

Satt och funderade under sista arbetstimman. Jag har ju aldrig varit emot att ha skulder. Jag tycker att ett banklån som öppnar för möjligheter man annars inte skulle ha haft är helt OK. Som ekonom har man ju fått det inbankat i sig, och någonstans sitter det väl i ryggmärgen: skulder är bara negativa om de används för menlös konsumtion.

Att ta ett banklån för att köpa ett hus, eller en bil, ökar ju möjligheten för värdeskapande – och oftast (inte alltid) så är värdeskapandet större än räntorna man får betala. Därför går man på plus.

Men den tanken i bakhuvudet har jag gått och funderat på kreditkort.

Huvudsyftet för mig, ekonomiskt, är att parkera mina skulder i ett lån med lång löptid som jag kan hantera smidigt månad ut och månad in, år ut och år in. Ja, jag får betala ränta, men jag köper sinnesfrid med den räntekostnaden. Och det bör väl inte bli för farligt med extra amorteringar som gör att även om löptiden för lånet är på 15 år så amorteras det bort på 4-5 år.

Jag skulle kunna sänka mina månadskostnader med 1300 om jag blev av med två skulder: ett förskott jag tog för att kunna betala årets CSN-skuld, och en skuld till Sergel. Förskottet har jag avbetalat 500 kronor på varje månad, och Sergelskulden har jag avbetalat 800 kronor på.

Om jag i slutet av september skaffar ett kreditkort med en gräns på säg en månadslön på 25 000 kan jag göra mig av med dessa två skulder. Om jag då omedelbart reglerar den skulden så fort jag får fakturan, så gör det inte så mycket för kreditbetyget om jag har det kortet.

Problemet jag ser uppstår i månad två. Jag har förvisso blivit av med två skulder, men återbetalningen ger mig ett underskott. Så, då plockar jag ut det från kortet, betalar räkningarna, och när jag får lönen så reglerar jag kortet igen innan månades slut. Så håller jag på. Månad för månad minskar jag det jag behöver ta ut från kortet.

MEN kreditbetyget. Om jag förstått det rätt rapporterar kreditgivarna balansen till UC den 1 i månaden. Om man har ett kreditkort, men det är nollat så är det bra för betyget. Om man har maxat kortet är det väldigt dåligt för betyget.

Tänker jag fel här? Vad är det jag inte förstår? Binder jag bara ris till min egen rygg nu?

Och är det ens någon som vill ge mig ett sånt kort med förvisso 0 betalningsanmärkningar och en årslön på 300k - men med två månader kvar innan noteringar om KFM skulder försvinner.

Är glad idag. Det ringde en tjej från Familjebostäder som erbjöd en lägenhet i Kortedala här i Göteborg. Hyran är på ca 4300 per månad, jämfört med det jag betalar idag som är över 9000. Lägenheten är mindre, men inte drastiskt mycket mindre. Bara 15 kvadrat mindre. Men jag klagar inte. Jag behöver inte stort. Har beslutat mig för att fira med en extra inbetalning på skulderna med en summa som jag hållit tillbaka som buffert. Kanske kan jag bli av med Sergel innan December, utan att jag då behöver låna för att betala den skulden.

Idag är det exakt 14 dagar kvar tills min betalningsanmärkning försvinner. Man börjar känna sig lite nervös. Vad kommer livet vara utan den gnagande ångesten över att KFM eller Intrum ska stå och frusta med delgivningsdokument i farstun en arla morgon? Det är ju rent märkligt.

Har skrivit på alla kontrakt nu. Flyttar till nya lägenheten den 1 november, men har kvar min gamla tills 15 november. Så kan man flytta i sakta mak. El, bredband, och försäkringar kommer att flytta samtidigt då.

Har ju fortsatt ett historiskt skuldsaldo hos KFM dock, och det varar tills december. Alla mina skulder hos KFM är betalda, men det finns noteringar kvar om att jag har haft skulder där.

En vecka + en dag tills min betalningsanmärkning om utmätningsförsök försvinner. Jag är så nojjig nu. Är så säker på att det ska dyka upp något nytt jävelskap – nån inkassofirma som bara struntat i saker som plötsligt får för sig att skicka något till fogden.

Logiken säger så som du säger. Huvudet säger något annat.

Imorgon är det dags. Nionde september 2023. Då försvinner min sista betalningsanmärkning. Jag har jobbat så länge mot den här dagen, dagen då alla möjligheter återigen börjar öppna sig. Det konstiga är att jag hoppas på allt, men förväntar mig ingenting. Idag har jag ett kreditbetyg på 8,1% - inga ff, fast jobb med ~310k brutto, inga synliga lån eller krediter, och en betalningsanmärkning. Imorgon så blir jag inte förvånad om jag fortfarande har 8,1%, trots att jag inte har några betalningsanmärkningar. Å andra sidan, så hoppas jag förstås på -8 i betyg. Vad märligt splittrad man kan vara och fortfarande existera i samma kropp.

Imorgon är det dags. Nionde september 2023. Då försvinner min sista betalningsanmärkning. Jag har jobbat så länge mot den här dagen, dagen då alla möjligheter återigen börjar öppna sig. Det konstiga är att jag hoppas på allt, men förväntar mig ingenting. Idag har jag ett kreditbetyg på 8,1% - inga ff, fast jobb med ~310k brutto, inga synliga lån eller krediter, och en betalningsanmärkning. Imorgon så blir jag inte förvånad om jag fortfarande har 8,1%, trots att jag inte har några betalningsanmärkningar. Å andra sidan, så hoppas jag förstås på -8 i betyg. Vad märligt splittrad man kan vara och fortfarande existera i samma kropp.
Finns en risk att betyget skjuter i höjden med, hänt en del mig bland annat.
Men isåfall lägger det sig efter 1-3 där man ska vara men lycka till :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp