Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Snart är det augusti, och snart är semestern slut – bara två veckor kvar. Har knappt pratat med en människa under de två veckorna som har gått, och det har varit underbart.

När augusti kommer, så börjar en liten nedräkningssnurra i mitt huvud för då är det bara en månad kvar till dess att min sista betalningsanmärkning, ett utmätningsförsök, försvinner. Jag kommer fortfarande ha kvar en ”anmärkning” dock – vilket ju gör hela grejen till ett ironiskt skämt.

Vad jag menar är att jag har ett historiskt skuldsaldo hos KFM som syns i 24 månader. De skulderna betalades i november 2021, och kommer således att synas hos UC tills november 2023. Jag kommer inte att ha några betalningsanmärkningar, men jag kommer att ha betalningsanmärkningar. Schrödingers betalningsanmärkningar, på sätt och vis.

Jag har ett ackord med Intrum, och meningen var att jag skulle göra sista betalningen i November. Jag fick kontakta dem och be om att få skjuta på betalningen tills december. Det gick de med på när jag berättade varför. Så hela den här resan min avslutas i december. Ta i trä. Lagom till jul och nyår bör jag ha återställt min ekonomi till normal-Svenssonlikt. Skuldsatt men hållbart. Sen får nästa kapitel börja.

Har börjat bli lite nojig om hur det ska bli framöver, vilket jag i sig inte har skäl att bli eftersom saker och ting lunkar på som vanligt. Lönen kom den 25. Fem minuter senare hade jag betalat allt jag skulle. Sen sitter man en halvtimma och glor på ekonomistyrdokumentet i Excel som jag fipplar med och bygger mina drömmar kring.

På måndag är semestern slut och jag ska traska iväg till jobbet, och då är det en månad kvar som jag har betalningsanmärkning. Den 9 september försvinner den jag har. Det är inte helt över än, eftersom det finns ett historiskt skuldsaldo som (antar jag) inte försvinner förrän i december.

Men nu när det är nära så börjar man bli nervös. Tänk om det skiter sig innan? Tänk om man kommer till oktober eller november och världsekonomin har störtdykt? Tänk om bankerna inte lånar ut mera pengar? Tänk om min UC fortfarande är på 8,4%. Ja, ni fattar. Man kan katastrofisera sig in i passiva hörn.

Jag blir också nojig ibland. Då tittar jag hur det var tidigare och hur långt jag kommit sen dess. Precis som du så har jag haft åratal av depression och när det var som värst så var jag hemlös nästan 2 år. Nu har jag jobb som jag trivs med och mår hyfsat bra (får nog medicinera livet ut). Det blir bra till slut, och är det inte bra så är det inte slut…

Har börjat bli lite nojig om hur det ska bli framöver, vilket jag i sig inte har skäl att bli eftersom saker och ting lunkar på som vanligt. Lönen kom den 25. Fem minuter senare hade jag betalat allt jag skulle. Sen sitter man en halvtimma och glor på ekonomistyrdokumentet i Excel som jag fipplar med och bygger mina drömmar kring.

På måndag är semestern slut och jag ska traska iväg till jobbet, och då är det en månad kvar som jag har betalningsanmärkning. Den 9 september försvinner den jag har. Det är inte helt över än, eftersom det finns ett historiskt skuldsaldo som (antar jag) inte försvinner förrän i december.

Men nu när det är nära så börjar man bli nervös. Tänk om det skiter sig innan? Tänk om man kommer till oktober eller november och världsekonomin har störtdykt? Tänk om bankerna inte lånar ut mera pengar? Tänk om min UC fortfarande är på 8,4%. Ja, ni fattar. Man kan katastrofisera sig in i passiva hörn.
Inte konstigt att man har hjärnspöken efter allt man fått utså och efter att man pressat sig till det yttersta och mer därtill för att fixa ekonomin. Helt förståeligt. Men det blir som det blir och det blir nog bra ska du se :)

Nu är ju jag en sån där ateist, men om jag skulle ha fel om den saken så kanske det är så att hen däruppe har ändrat sig om syndafloden 2.0. Sitter på jobbet och stirrar på en liten bro som vanligtvis bryggar över en överväxt rännil, men rännilen gör just nu sitt bästa för att bli en ny Göta Älv. Höll inte på att komma till jobbet imorse därför att både Söderleden och E6:an söderut är översvämmade.

Om mitt ekonomiska svarta hål har jag inget att rapportera.

Nu är ju jag en sån där ateist, men om jag skulle ha fel om den saken så kanske det är så att hen däruppe har ändrat sig om syndafloden 2.0. Sitter på jobbet och stirrar på en liten bro som vanligtvis bryggar över en överväxt rännil, men rännilen gör just nu sitt bästa för att bli en ny Göta Älv. Höll inte på att komma till jobbet imorse därför att både Söderleden och E6:an söderut är översvämmade.

Om mitt ekonomiska svarta hål har jag inget att rapportera.

Segelbåtar har gått ner i pris markant senaste åren. Kanske läge att slå till.
Skatteverket kan ju få fundera på hur man beräknar kostnader för resor till jobbet när man seglar.

@Kraputt Hur har det gått med dig med ackordet du har hos Intrum? :)

Det är kvar.
@Kraputt Hur har det gått med dig med ackordet du har hos Intrum? :)
Det ackordet finns kvar. Jag har som avtal att jag ska betala det senast sista december nu, och det bör jag väl kunna lösa. Tills dess får jag avbetala lite på det varje månad.

Det är kvar.

Det ackordet finns kvar. Jag har som avtal att jag ska betala det senast sista december nu, och det bör jag väl kunna lösa. Tills dess får jag avbetala lite på det varje månad.
Okej, grymt! Hoppas dom är snälla mot dig. Är det investment du har avtal hos?

Okej, grymt! Hoppas dom är snälla mot dig. Är det investment du har avtal hos?
Näe, det är den andra avdelningen. Intrum Inkasso eller vad de nu heter. Investment var hårda som flinta, och bestod av någon uttråkad Handelshögskoleslyngel som inte ville prata med mig. Men de är jag av med sen länge nu. Skönt det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp