Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Jag är en sådan där konstig person, ska ni veta. Får jag en hög med siffror så kan jag sitta i två timmar och ordna dem i ett trevligt litet diagram, och sedan försöka utröna kaffesumpsanalyser av siffermängden.

En del har hund och går ut på skogspromenader, andra har fiskespön och en roddbåt surrad vid en fin liten brygga, endera andra har att skämma bort barn och barnbarn som livsprojekt. Jag har diagram, data, siffror, och tabeller. Kanske det är därför jag gillar Excel?

Min ekonomiska situation är ju som skapad för att klia den klådan, vilket gjort att jag ibland känner att jag gått lite överstyr. Det är styrdokument, och konsekvensanalyser, timplanering, och målstyrning. Ja, jag jobbar också som administratör. Jag är jätterolig att ha bredvid sig vid fikabordet.

Det som irriterar mig mest är schablonanalyser, eftersom de inte är verkliga. De tar inte hänsyn till verkliga världen, utan är en form av att anpassa omvärlden till kartan snarare än tvärtom. Den svenska finansmarknaden styrs i princip av schabloner, och kungen av allt detta är Upplysningscentralen. De säljer sin kreditvärdighetstjänst till banktjänstemän som inte vill göra sina jobb, utan som vill ha det lätt för sig. Så, de använder schabloner.

Tänk så här; många av oss skuldsatta har blivit så brända att vi numera skyr tanken på att bli skuldsatta igen. Det är skillnad mellan oss och en medel-Svensson som aldrig tänkt så särskilt på sin ekonomi, men som t.ex. har fått för sig att ett femmiljonerslån för en ny bostadsrätt nog inte är något problem. Värdet går ju bara upp, och det har ju inte varit problem innan. Sen kom 2022-2023. Vilken person är säkrare att ge lån till här?

Scahblonen säger bostadsköparen. Verkligheten säger den skuldsatta. Statistik är aldrig bra data om den appliceras på individer. Det är missbruk av statistik att applicera den på individer. Statistik är fantastiskt, för det syfte som den finns till för - att analysera rörelser på populationsnivå.

Men, vi lever ju i verkliga världen, och snart slår schablonen klorna i mig lite hårdare. Jag hade tänkt göra ett experiment. Vi får se ur det går. Just nu har jag 517 i social kredit score hos UC. "Mindre bra" med andra ord. Min kreditvärdighet är 8.8%. Jag har fem förfrågningar hos UC, och fyra försvinner i juni, och den sista den 2 juli. Jag ska följa var och en vartefter de försvinner och se hur schablonen påverkas, om den påverkas alls. Jag vet inte.
Trodde jag var ensam om att vara fixerad vid siffror o diagram!
Instämmer helt kring schablonanalyser och retar mig på ofta på analyser över huvud taget då det
oftast finns en hel del verklighetsparametrar som förbises.
Skulle vara en fröjd att ha dig vid vårt fikabord :)
Lycka till med experimentet!

Jag har ju haft, en längre tid, fem förfrågningar på UC och 8.8 i kreditvärdighet. Jag tänkte att jag skulle hålla ett öga på det i juni vartefter förfrågningarna försvinner. Idag, den 1 juni, försvann en sådan förfrågan - och mitt betyg gick från 8.8 till 8.6. Nästa försvinner den 3 juni, och ytterligare en försvinner den 12 juni.

Jag var lite tveksam om kreditscoringen skulle ändras alls - och att allt skulle ske i mitten av månaden. Men tydligen har det effekt att ff försvinner, om än en liten effekt.

Sedan första juli har jag ju loggat in på UC flera gånger i veckan för att kolla min kreditvärdighet.

Det är inte så att jag förväntar mig något – min luttrade själ tror ju inte att det är så enkelt.

Idag försvann den tredje (av fem) förfrågningar.

Efter den första förfrågningen ramlade bort den 1 juli steg min kreditvärdighet med 0.2, och jag gick från 8.8% till 8.6%. Efter den andra hände ingenting och nu efter den tredje hände heller ingenting. Jag ligger kvar på 8.6%.

Den 22 juni försvinner den fjärde förfrågan, och den 2 juli försvinner den femte. Inte heller då kommer det nog att hända någonting eftersom algoritmer är dumma och schabloner är infantila.

Allt lunkar på som vanligt, så det är inte mycket att säga här. Fick min lön redan den 22 i denna månaden. Chefen ville väl att vi anställda skulle kunna ha tillgång till nubbe och midsommarsill i samband med smågrodorna och majstängerna. För min del blev det ju ingendera, utan jag satte mig och loggade in i internetbanken och drog ivag denna månads skuldbetalningar. Imorgon är det åter arbetsdag igen, och på fredag blir det ju semester.

”Första dagen” på min semester avklarad. Tekniskt sett börjar inte min semester förrän på måndag, men jag jobbar ju inte på helger så denna avgrund av ledighet som öppnar sig framför mig påbörjades idag, och därför tänker jag på denna dag som ”första dagen” av min semester. Och nu är den över.

Min plan är att inte göra någonting i helgen, och sen komma på något kul som jag har råd med vad det lider. Det finns ju ett resekort hos Västtrafik som gör att man kan resa genom hela regionen under en hel månad, så jag har börjat snickra planer på några dagsresor. Först till Marsstrand. Planen är att ta med kameran, ett par objektiv, och åka dit på arla morgonkvisten från Göteborg och sen åka hem på kvällen.

Det finns några andra ställen som också kan komma ifråga. Även fast man har lite pengar så kan man, med inte så mycket pengar, komma iväg och få lite uppfriskande upplevelser snarare än att lunka på som vanligt på de vanliga gatorna och alltid påminnas om att man aldrig har råd med nånting. Cynicism är en tankefälla. Det är att tänka, när man sitter i en bur som sjunker ner i skiten, att det inte kommer att hjälpa att simma genom skiten till torra land. Negativism är självskadebeteende, därför att man aldrig tar de möjligheter som ramlar i ens väg. Överdriven optimism är också ren idioti. Så, iväg med mig, på mina små turer. Mina små billiga turer. De kommer att rensa huvudet på mig, och göra mig bättre rustad.

”Första dagen” på min semester avklarad. Tekniskt sett börjar inte min semester förrän på måndag, men jag jobbar ju inte på helger så denna avgrund av ledighet som öppnar sig framför mig påbörjades idag, och därför tänker jag på denna dag som ”första dagen” av min semester. Och nu är den över.

Min plan är att inte göra någonting i helgen, och sen komma på något kul som jag har råd med vad det lider. Det finns ju ett resekort hos Västtrafik som gör att man kan resa genom hela regionen under en hel månad, så jag har börjat snickra planer på några dagsresor. Först till Marsstrand. Planen är att ta med kameran, ett par objektiv, och åka dit på arla morgonkvisten från Göteborg och sen åka hem på kvällen.

Det finns några andra ställen som också kan komma ifråga. Även fast man har lite pengar så kan man, med inte så mycket pengar, komma iväg och få lite uppfriskande upplevelser snarare än att lunka på som vanligt på de vanliga gatorna och alltid påminnas om att man aldrig har råd med nånting. Cynicism är en tankefälla. Det är att tänka, när man sitter i en bur som sjunker ner i skiten, att det inte kommer att hjälpa att simma genom skiten till torra land. Negativism är självskadebeteende, därför att man aldrig tar de möjligheter som ramlar i ens väg. Överdriven optimism är också ren idioti. Så, iväg med mig, på mina små turer. Mina små billiga turer. De kommer att rensa huvudet på mig, och göra mig bättre rustad.
Kloka ord och bra plan.
Trevlig semester tillönskas!

Det som oroar mig mest just när är att när jag i november lämnar in en lånenasökan till Lendo, så kommer jag inte få något även om jag vid det tillfället har 0 ff, inga krediter, ett ”OK” kreditbetyg, etc. Skälet till det att det ju syns, när de kollar i Kreditz eller Tink att jag betalar av inkassoskulder varje månad. Jag är inte rädd för speltransaktioner, eftersom jag inte spelar. Men mina betalningar syns ju också, och till vem de går till.

Jag har sett det nämnas ett par gånger på forumet att sånt får långivare att dra öronen till sig. Det vore ju lite snopet att kämpa sig fram till ett rent kreditbetyg med OK inkomst, och sen snubbla på målsnöret.

Borde gå att välja en som inte använder Kreditz/Tink? Kanske fler som använder dessa nu när det börjar bli tuffare.

Jag vet bara inte vem som inte använder sådana tjänster. Så om jag får några erbjudanden vet jag inte vad uppföljningen blir om jag tackar ja.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp