Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp mig...behöver råd !

Hej !

Jag behöver Era råd. Lite bakgrundsinfo... Jag är en kvinna i mina bästa år...48år. Bra arbete, bra inkomst, ensamstående med en 19-årig dotter, som avslutade sina gymnasiestudier i somras. Hon arbetar och uppbär egen inkomst, men bor hemma.
Jag är skuldsatt upp över öronen och min ångest är påtaglig. Jag kan inte skylla på något. Har inga missbruksproblem eller andra problem, bortsett från att jag inte kan hålla i mina pengar och har aldrig kunnat göra det heller, men de senaste åren har jag fått, som många andra här ute, fått ta lån för att betala mina lån... Har alla tänkbara lån och sms krediter.
Jag går back minst 10tkr varje månad med en lön på likväl 38tkr. Jag orkar bara inte mer... Jag ligger sömnlös, ångesten är påtaglig, tårarna rinner när jag skriver dessa rader... Orkar INTE mer...
Ska jag släppa allt...klarar jag det rent psykiskt, för jag antar att jag kommer bli "jagad" i flera månader framöver...
Jag kommer få en större summa pengar i april i form av dels bonusutbetalning från mitt arbete om ca 50tkr samt skatteåterbäring om ca 30tkr, men vad hjälper det mig idag när jag inte kan betala denna månadens räkningar... :(
Kära Ni, vad hade Ni gjort i "mina skor"? Hur ska jag hantera de pengar som jag får i april?

Med vänlig hälsning
Kim

Förstår att det känns jobbigt:-(. Men som det låter finns det ju, trots mörkret, en hel del positivt att bygga på. Jag tänker främst på ditt jobb/lön och att du till skillnad från många andra andra inte har några missbruksproblem. Jag är säker på att du kommer kunna rida ur det här. Ge inte upp bara!

Du får se det som en tvåstegsraket. Först gäller det ju att klara av den akuta fasen närmaste månaden, sen att på lite sikt få till en beteendeförändring (jag är själv en "slösare" av rang och försöker främst jobba med den biten nu) så du kan få till en mer långsiktig lösning.

Du nämner inte hur mycket lån du har och hur räntorna ser ut (eller vad du har för UC)?. Finns det möjlighet till ett hopslagslån? Eller kanske att du kan ringa till vissa av de du har skuld till och be om lite uppskov till du får bonus osv? Har du kanske till och med möjlighet att låna lite akut av din dotter (inget drömscensarie, jag vet...)? Betalar hon hemma förresten? Kommunerna har väl också skyldighet att tillhandahålla skuldrådgivning? Det kanske kan vara värt att kolla upp!

Mer långsiktigt handlar det som sagt om beteendeförändring. Vad gör du framförallt av med pengarna på känner du? Mat, resor, kläder osv? Det går verkligen att få till positiva förändringar och relativt snabbt (i alla fall snabbare än man tror när man sitter och famlar förtvivlat i mörkret) komma med i matchen igen ifall man har en fast lön och ingen beroeendeproblematik. Lycka till!!! Och använd det här forumet som ventil och hjälpmedel, det är guld värt.

Förstår att det känns jobbigt:-(. Men som det låter finns det ju, trots mörkret, en hel del positivt att bygga på. Jag tänker främst på ditt jobb/lön och att du till skillnad från många andra andra inte har några missbruksproblem. Jag är säker på att du kommer kunna rida ur det här. Ge inte upp bara!

Du får se det som en tvåstegsraket. Först gäller det ju att klara av den akuta fasen närmaste månaden, sen att på lite sikt få till en beteendeförändring (jag är själv en "slösare" av rang och försöker främst jobba med den biten nu) så du kan få till en mer långsiktig lösning.

Du nämner inte hur mycket lån du har och hur räntorna ser ut (eller vad du har för UC)?. Finns det möjlighet till ett hopslagslån? Eller kanske att du kan ringa till vissa av de du har skuld till och be om lite uppskov till du får bonus osv? Har du kanske till och med möjlighet att låna lite akut av din dotter (inget drömscensarie, jag vet...)? Betalar hon hemma förresten? Kommunerna har väl också skyldighet att tillhandahålla skuldrådgivning? Det kanske kan vara värt att kolla upp!

Mer långsiktigt handlar det som sagt om beteendeförändring. Vad gör du framförallt av med pengarna på känner du? Mat, resor, kläder osv? Det går verkligen att få till positiva förändringar och relativt snabbt (i alla fall snabbare än man tror när man sitter och famlar förtvivlat i mörkret) komma med i matchen igen ifall man har en fast lön och ingen beroeendeproblematik. Lycka till!!! Och använd det här forumet som ventil och hjälpmedel, det är guld värt.

Stort tack för Ditt svar... Jag har säkert skulder på uppemot en 800tkr fördelat på lån hos både Remember och Bank Norwegian till hutlös ränta. Samt så har jag flertalet sms konto krediter såsom bland annat Ferratum, Lånbutiken, Flexlimit, etc...
Jag kommer inte kunna få ett samlingslån för min UC är i botten pga förfrågningar och ett väldigt högt underskott.
Kan inte låna av min dotter...skulle inte kunna förmå mig att dra in henne i min skit... Hon har precis kommit ut i vuxen världen och är en duktig, ambitiös tjej. Jag kan bara inte utsätta henne för mina fel. Ja, hon betalar hem, men bara 1500kr/mån.
Jag ser verkligen inte hur jag ska lösa min situation... Det är NATT SVART !

Inget är så nattsvart som man tror när man tappat hoppet, jag vet jag är där nere och krälar jag med till och från. Men vi får inte ge upp. Börja bena ut situationen, ta ett grepp vilka möjligheter finns? Våga försöka även om det verkar helt hopplöst. Sjölv ska jag till banken om 3 timmar, även om jag ”vet” att svaret är nej kan jag inte ge upp utan att ha prövat? Har hittat flera ”möjliga lösningar” att prova en i taget. Situationen blir inte bättre av sig själv vi måste försöka oss fram och upp en liten bit i taget. Kram

Stort tack för Ditt svar... Jag har säkert skulder på uppemot en 800tkr fördelat på lån hos både Remember och Bank Norwegian till hutlös ränta. Samt så har jag flertalet sms konto krediter såsom bland annat Ferratum, Lånbutiken, Flexlimit, etc...
Jag kommer inte kunna få ett samlingslån för min UC är i botten pga förfrågningar och ett väldigt högt underskott.
Kan inte låna av min dotter...skulle inte kunna förmå mig att dra in henne i min skit... Hon har precis kommit ut i vuxen världen och är en duktig, ambitiös tjej. Jag kan bara inte utsätta henne för mina fel. Ja, hon betalar hem, men bara 1500kr/mån.
Jag ser verkligen inte hur jag ska lösa min situation... Det är NATT SVART !
Hej! Först; du är inte ensam! Vi är många här som är i liknande situationer och på ett eller annat sätt löser det sig alltid.

Jag skulle gjort så här i din situation:

-om du inte skrivit upp alla dina skulder så gör det så du får allt på ett papper. Boka tid hos skuldrådgivare för att kunna bolla idéer med någon hur du ska gå vidare. Dom är oftast väldigt bra och inte dömande.

- om du har saker du kan sälja så börja med det. Gör dig av med allt som inte är ett absolut måste. Där kan du få in en del extraslantar. Får du ihop så du klarar dig till bonus och återbäring så kan du betala av dom värsta krediterna och minska månadskostnaderna.

- Bestäm dig för att vad som än händer så kommer du aldrig mer ta ett sms-lån eller andra lån (om det inte är för att samla befintliga lån i framtiden så klart). Äger du någon bostad som du när UC ser bättre ut kan åka belåning på och baka in blanco etc i). Spärra alla sms-långivare för säkerhets skull. Det är en säker väg neråt även om man tror att det löser situationen för stunden.

-Maila runt till alla långivare och fråga om betalningsfri månad alt. amorteringsfri. Säg att du för tillfället är i en liten knepig situation och att det verkligen skulle göra underverk om dom kunde skjuta på en betalning.

-Även om du inte vill blanda in dottern ekonomiskt , vilket verkar klokt, så kanske du bör berätta för henne om din situation. Dels för att slippa dölja saker och för att hon ska få förståelse för att du inte har råd med så mycket en tid framöver. Hon är ung men ändå 19 år och vuxen och bör få reda på situationen så ni kan vara ärliga mot varandra. Man kan göra en massa fel men det är en väldig styrka att vara ärlig och att vilja förbättra sin situation.

- Din hälsa är viktigare än alla pengar som finns. När det värsta kaoset är förbi så försök att få remiss till psykolog för att prata om ditt problem med pengar. Tror det är viktigt att på så många plan som möjligt erkänna sitt missbruk/beteende och känna att det är ok att inte vara perfekt. Det ger också en styrka i att ta tag i saker vilket man behöver när man ska betala skulder.

- skulle det i värsta fall (är inte så farligt egentligen men man brukar tänka "värsta fall" om KF) hamna hos inkasso och KF så är det väldigt fördelaktigt att kunna visa att man gör allt för att försöka lösa situationen, dvs sålt grejer, gått psykologhjälp, försökt betala sina skulder, gått till skuldrådgivare etc. Detta ses som bättre framöver om skuldsanering skulle bli aktuellt.

Nu blev allt väldigt rakt på märkte jag. Men försökte ge konkreta tips. Det viktigaste är trots allt att du satsar på att må bra i dig själv och att du hittar glädjeämnen i livet som du kan uppleva utan spenderandet. Sist; du kommer fixa det här! Vi finns alltid här för stöttning!/Laika

Nu blev jag inspirerad, vilket grymt bra inlägg Laika. Tack (även om det var riktat till Kimsan). Det viktigaste (som även jag måste bli bättre på) är nog helt enkelt att pröva alla till buds stående möjligheter, försöka tänka nytt och annorlunda och framför allt inte försöka hitta lösningen på de irrvägar (sms-lån etc) som redan fått oss hit.

Apropå att vara ärlig och lägga korten på bordet för din dotter Kimsan; du känner inte att du skulle kunna förklara (behöver ju inte berätta allt) för din arbetsgivare att du har lite ekonomiska problem och skulle bli väldigt hjälpt av förskott på bonusen?

Insåg förresten nu att det "bara" är fem veckor kvar till Skatteåterbäringen. Kommer nog vara en välsignelse för de flesta av oss att kunna täppa igen en del av de mest akut mest läckande hålen med.

Hej fina Ni!

Ett stort och innerligt TACK för Era goda råd... Jag har nu ägnat förmiddagen till att skicka mail till flera av mina låneföretag om bett om en betalningsfri alternativt en amorterings fri månad. Inga svar har dock inkommit ännu. Jo, nu precis ramlade det in svar från Ferratum att dom inte kan ge betalningsfri månad... :(
Jag står just nu även i färd med att byta min bostad (hyresrätt) och sänker mina boende kostnader från dryga 9700kr till 6300kr/mån istället... En ganska markant skillnad. Jag flyttar precis innan nästa lön, så det ställer också till det lite för mig då en flytt alltid innebär extra kostnader, men som sagt, i förlängningen sänker jag min boende kostnad dramatiskt...
Att få förskott på bonusen är dessvärre inte möjligt då den officiellt inte aviseras förrän i slutet av mars med utbetalning i april lönen.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för alla dessa "äckliga" sms kontokrediter innan dom skickar till inkasso, etc? Vågar jag chansa med att inte betala denna månaden? Jag har aldrig tidigare legat efter med någon månad...
Korkat är också att långivare enbart har mitt mobilnummer som är kopplat till mitt min arbetsmobil... Är så oerhört livrädd för att bli nedringd på arbetstid... :(

Laika, jag har faktiskt en del av det Du åberopade här uppe... Har bland annat sålt av en hel del kläder, etc och som sagt, så flyttar vi till ett betydligt billigare boende i närtid...men det hjälper ju inte mig vid detta månadsskifte.

Känns som att jag överlever på konstgjord andning för tillfället...även om jag får skatteåterbäring och bonus, så känns det som att jag likväl inom en snar framtid ramlar av kvisten... :(

Med 800 000 i lån skulle jag flytta, och sen söka skuldsanering. Du kommer aldrig bliv av med strypsnaran...bara temporärt.
Jag hade samma skuld, kräktes nästan varje månad...två tonårstjejer som såklart blev drabbade av min sämsta ekonomi...
Nu har jag skuldsanering sedan 6 månader och känslan att slippa leta lån med ljus och lykta är över! Jag kunde tom betala på en studentklänning o hatt till min dotter denna månad utan att känna att jag inte kommer klara mig. Ljuvlig känsla. Visst, man lever på små medel men som det var före skuldsaneringen så var det mycket värre.

Efter min resa från att jag släppte allt, fram till nu har gått bra faktiskt. Jag va så fast besluten att det aldrig fanns någon annan tanke än att det bara måste gå!

Alla har ju såklart sin egen resa,men ett råd från mig.:) Det går!

Magdaa va uppmuntrande du skrev :)blev lugn i hjärtat...Kimsan72..hoppas allt fixar sig till det bästa för dej..jag är i samma sits med oerhört mycket lån..nackdelen för mej är ju spelberoendet som jag oxå kämpar med...har haft ett återfall o då spelade jag bort ca 30000kr på en kort stund..vansinnigt less på allt nu men men det är bara att dra ner kepsen o fortsätta kriga mot speldjävulen...men här får vi råd o även tröst så du kommer att fixa detta..du är 48 år o jag 49år så innan vi är 60 år ska vi vara skuldfria på någe vis......

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp