Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hjälp mig...behöver råd !

Magdaa, kan inte Du berätta lite hur Du upplevde hela situationen när Du ”släppte” Dina skulder... Dina tankar, vad Du gjorde när alla brev, inkasso, samtal började ramla in... HUR tacklade Du allt detta & hur har Du upplevt tiden efteråt med Kronofogden, löneutmätning, etc... Det hade varit GULD VÄRT att få veta från någon som genomlevt detta...

Jag hade precis som du, läst mycket här på forumet. Blev taggad av att söka skuldsanering då en vän till mig gjort det och blivit beviljad. Bara bestämde mig en dag för att gå hela vägen. (Jag hade egentligen inget val..) Jag tog bort alla autogiro på min banks hemsida. Alla andra struntade jag i att betala. Det ringdes men jag svarade inte på några samtal. Sen kom påminnelser och till slut brev från KFM. Allt satte jag in i en pärm under flikar. Hade lite ågren med posten då en bekant arbetar på posten och delar ut posten hos mig. Men bestämde mig för att strunta i det helt enkelt. INGEN vet varför jag har det som jag har det och den som dömer... så jag skrev på betalningsföreläggandet i tid och postade. Oftast samma dag för att "bli av" med brevet.

Jag betalade fortfarande på ett lån i min privata bank för att visa att jag gjort allt jag kan. Jag sålde all min pensionsbesparing, känns fortfarande väldigt jobbigt men vid en bedömning för skuldsanering så ser de ifall man gjort allt man kan.. Sen tänker jag att när jag inte har ett enda lån kommer jag kunna lägga en hel del på det då. Det tog 7 månader innan jag fick löneutmätning och jag betalade fortfarande på ett lån fram tills dess. Köpte nya glasögon. Lagade bilen och betalade en hel del andra räkningar som jag låg efter med. Det var så skönt! Jag hade sen löneutmätning och blev beviljad skuldsanering efter 9 månader.

Jag har blivit väldigt bra bemött av KFM. Inget konstigt alls. De har varit lyhörda och vi har lugnt gått igenom allt. Nu i efterhand tycker jag tiden har gått fort. Det var inte så jobbigt och jag har inte tampats så mycket av dåligt samvete. Samtidigt är det ju en sorg att det har blivit så här men ser en ände nu. Och väldigt skönt att slippa tänka på lån o panik för att livet ska trilla ihop. Nu kan det bara bli bättre. Alla har ju individuella orsaker, skulder mm men man kan inte mer än söka. Jag har inte varit hos en skuldrådgivare då jag inte kände behov av det, utan gjort allt själv och det var inte svårt så länge du vet vilka du har skuld till och det vet jag ju genom att jag samlade allt i en pärm.

Så söök! Vill du veta mer så bara fråga!! Lycka till, och ha inte ångest!! Vi har kämpat nog...

Jag hade precis som du, läst mycket här på forumet. Blev taggad av att söka skuldsanering då en vän till mig gjort det och blivit beviljad. Bara bestämde mig en dag för att gå hela vägen. (Jag hade egentligen inget val..) Jag tog bort alla autogiro på min banks hemsida. Alla andra struntade jag i att betala. Det ringdes men jag svarade inte på några samtal. Sen kom påminnelser och till slut brev från KFM. Allt satte jag in i en pärm under flikar. Hade lite ågren med posten då en bekant arbetar på posten och delar ut posten hos mig. Men bestämde mig för att strunta i det helt enkelt. INGEN vet varför jag har det som jag har det och den som dömer... så jag skrev på betalningsföreläggandet i tid och postade. Oftast samma dag för att "bli av" med brevet.

Jag betalade fortfarande på ett lån i min privata bank för att visa att jag gjort allt jag kan. Jag sålde all min pensionsbesparing, känns fortfarande väldigt jobbigt men vid en bedömning för skuldsanering så ser de ifall man gjort allt man kan.. Sen tänker jag att när jag inte har ett enda lån kommer jag kunna lägga en hel del på det då. Det tog 7 månader innan jag fick löneutmätning och jag betalade fortfarande på ett lån fram tills dess. Köpte nya glasögon. Lagade bilen och betalade en hel del andra räkningar som jag låg efter med. Det var så skönt! Jag hade sen löneutmätning och blev beviljad skuldsanering efter 9 månader.

Jag har blivit väldigt bra bemött av KFM. Inget konstigt alls. De har varit lyhörda och vi har lugnt gått igenom allt. Nu i efterhand tycker jag tiden har gått fort. Det var inte så jobbigt och jag har inte tampats så mycket av dåligt samvete. Samtidigt är det ju en sorg att det har blivit så här men ser en ände nu. Och väldigt skönt att slippa tänka på lån o panik för att livet ska trilla ihop. Nu kan det bara bli bättre. Alla har ju individuella orsaker, skulder mm men man kan inte mer än söka. Jag har inte varit hos en skuldrådgivare då jag inte kände behov av det, utan gjort allt själv och det var inte svårt så länge du vet vilka du har skuld till och det vet jag ju genom att jag samlade allt i en pärm.

Så söök! Vill du veta mer så bara fråga!! Lycka till, och ha inte ångest!! Vi har kämpat nog...

Väldigt likt min egen historia. Nu återstår fyra år på skuldsaneringen eller mer exakt, 42 betalningar :)

Väldigt likt min egen historia. Nu återstår fyra år på skuldsaneringen eller mer exakt, 42 betalningar :)

Ja undra om inte det va du som jag fick inspirationen till att samla allt i en pärm? Guld värt att ha haft alla trådar här inne! Jag hade inte klarat det lika bra utan er!
Kram till er alla!!

Ett innerligt TACK Magdaa för att Du delade med Dig av Din erfarenhet... Får man lov att fråga hur gammal Du är... tänker att Du har tonårsdöttrar (du skrev det i ett annat inlägg i denna tråden)?
Jag och Hope777 har connectat privat tack vare detta forum och det betyder oerhört mycket för mig att ha någon att ventilera med och peppa ! ❤️

Har varit precis där du är nu.. Jag tycker också du ska släppa allt nu.. släpp det och sök sedan skuldsanering. Det var det bästa som hänt mig på länge.. Tänk på att lägg undan pengar så fort du slutar betala dina lån.. spara det du skulle betalat på lånen om du har möjlighet.. Det kommer massor av brev från inkasso och sedan från kronofogden... Men detta tar du dig igenom.. Jag svarade inte i telefonen när jag inte kände igen numret... inkassobreven slängde jag och från kronofogden var det delgivningsbrev som jag skrev under och skickade in.. efter några månader fick jag löneutmätning då sökte jag skuldsanering ... i samma ögonblick jag fick inledande skuldsanering upphörde löneutmätni gen så då gäller det att försöka lägga undan pengar igen.. sedan gick den igenom.. Så jäkla skönt alltså.. om 1 år och 4 månader blir jag skuldfri.. Jag fixar det så då gör du det med...

Ett innerligt tack för att Du delgav oss Din ”resa” mot frihet... Vi är nog flera som behöver höra dessa ord från Er - speciellt när ångest, oro och ledsamheten slår mot en... SÅÅÅ INNERLIGT VÄRDEFULLT !!!! ❤️

Ja undra om inte det va du som jag fick inspirationen till att samla allt i en pärm? Guld värt att ha haft alla trådar här inne! Jag hade inte klarat det lika bra utan er!
Kram till er alla!!

Om det var jag som inspirerade dig så är jag glad :) Jag har allt i pärmar och fick min inspiration av medlemmen ”jobaby”.

Ett innerligt tack för att Du delgav oss Din ”resa” mot frihet... Vi är nog flera som behöver höra dessa ord från Er - speciellt när ångest, oro och ledsamheten slår mot en... SÅÅÅ INNERLIGT VÄRDEFULLT !!!! ❤️

I mitt fall släppte min ångest några veckor efter att jag släppte mitt. När mina rutiner med alla brev hade satt sig så blev det en vana att ta mina brev, in i pärmen och skicka in t KF. Idag fick jag besked om att jag får tillbaka på skatten och att jag får behålla det eftersom jag har skuldsanering. Känns bra.

Jag hoppas att allt löser sig för er.. Jag kan nästan lova er att om ni släpper allt nu så känns allt mycket bättre snart.. I början var det jobbigt men när man förstår att det faktiskt är många som är i denna situationen och att det värsta som händer är att man får prickar hos kfm så är det en lättnad.. Har bara blivit vänligt bemött av kfm. Har ringt och mailat till dom flera gånger och alltid blivit trevligt bemött... Ett råd är att ha fixat allt med abonnemang som kan behövas.. tex bredband o mobiler osv... De e lite krångligt när man har skuldsanering.. Men det jag hade när jag fick inledande har jag fått behålla...
Lycka till nu...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp