Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Går under, släppa allt eller inte...

Nu vet vi ju inte hur deras situation ser ut. Jag hade ett vuxet hemmavarande barn under en del av skuldsaneringen. Han kraschade när han precis börjat plugga på universitetet (egentligen tidigare men höll masken). Depression, ångest, självmordstankar mm. Fick flytta hem. Ingen försörjning, föll mellan precis alla stolar. Fick ingen hjälp av vården pga kö, kunde inte skrivas in på arbetsförmedlingen pga ej frisk, kunde ej få försörjningsstöd pga ej inskriven på af. Först nu, efter typ 7 år i limbo har han fått viss hjälp av vården och ska få hjälp att söka försörjningsstöd.
Nu kanske inte min 19-åring är lika ”illa däran”, men han har påverkats något enormt av separationen och har i princip ingen kontakt med sin pappa vilket gör att han mår rätt dåligt. Han jobbar dock, har jobbat heltid men just nu bara deltid i väntan på förlängning av vikariat. Han är duktig på att spara och sparar till egen bil. Han köper det han behöver själv i ”sak-hygien-nöjes-väg”. Och betalar 2.000kr. Så det är inte så att han bara lever på mig. Men han trivs hemma och funderar på att studera vidare. Tror inte han är redo att flytta innan kanske 23-års åldern, vad vet jag. Jag älskar att ha han hemma! Så egoistiska skäl är det ju om man vill se det så…

Nu kanske inte min 19-åring är lika ”illa däran”, men han har påverkats något enormt av separationen och har i princip ingen kontakt med sin pappa vilket gör att han mår rätt dåligt. Han jobbar dock, har jobbat heltid men just nu bara deltid i väntan på förlängning av vikariat. Han är duktig på att spara och sparar till egen bil. Han köper det han behöver själv i ”sak-hygien-nöjes-väg”. Och betalar 2.000kr. Så det är inte så att han bara lever på mig. Men han trivs hemma och funderar på att studera vidare. Tror inte han är redo att flytta innan kanske 23-års åldern, vad vet jag. Jag älskar att ha han hemma! Så egoistiska skäl är det ju om man vill se det så…
Skrev 19, han blir 20 i år.

De kommer ju att räkna med att han betalar sin andel av hyran, och vill du ha skuldsanering så är det något du måste bekräfta att han gör (även om det inte är så, då blir det du som får leva på mindre än ditt förbehåll).

Det är inte lätt när det är svårt kära du <3
Finns det möjlighet att få ner månadskostnaden för Nordax, Brocc och Entercard? Antingen genom att förlänga återbetalningstiden och/eller förhandla med de tre om tillfälligt sänkta månadsavgifter?
Om du kan bli av med resterande skulderna så frigörs det några tusen/månad?
Ingen onödig konsumtion. Kan du hyra ut ett rum i din bostad? Kan du ta ett extrajobb?

Det har nämnt i andra trådar om att Klarna har nåt tillfälligt program för de som har svårt att betala! Ring Klarna och kolla upp det. Kan de frysa dina betalningar några månader så prioritera att betala bort Qliro helt och hållet. Klarnas lägsta att betala sjunker i takt med att skulden minskar.

Pumpar in några frågor till.
min yngste har en moped som han tar sig till och från skolan/träningar med. Värde kanske 15.000kr, den står i mitt namn. Kan den utmätas?
Barnen har PS5 och en av dem en tv, köpta för deras egna pengar, kan det utmätas på min skuld?
Jag har en bil, värd kanske 70.000 om jag har tur, tar mig till/från jobb samt bistår skjuts till matcher/träningar, vi bor i en mindre ort med relativt dålig kommunal trafik.
Hur många av er som släppt skulder har fått hembesök och egendom beslagtagen för att sälja till att betala skulder?
När jag testar både skusa testet och löneutmätningstestet så får jag en 0 summa. Det finns inga pengar att få av mig, tyvärr.
Även kollat vilka som jobbar som budget och skuldrådgivare i min kommun. 3 pers, vet vilka i alla fall två av dem är. Fan.

Just det, har bara anställning fram till sommaren, hoppas på förlängt men vet inte, är det ett hinder för skusa?

Hur ”ofta” hinner man få löneutmätning innan man, om man har tur, får inledande/beslut om skusa?
KFM verkar ju snabba med vissa saker. För ca ett/två år sen så släpade jag med elräkningen. En hade gått till inkasso och de beviljade mig delbetalning på 3 månader. Efter någon månad blev jag sen med ytterligare en som jag hade för avsikt att betala. En delgivningsman plingade på dörren och jag var i chock. Några tusen (var det 3?) kostade det extra för att tanten svängde förbi med ett kuvert. Betalade direkt. Ringde elbolaget som meddelade att inkasso inte får göra betalplaner då anses skulden som obetald. Andra fakturan gick inte ens till inkassos utan direkt delgiven. Soc skickade även brev om att det kommit till deras kännedom. Därefter kom ytterligare ett brev som meddelade att de inte ansåg att mitt barn levde i någon misär typ och ärendet lades ner. Minns inte om jag ringde men om jag gjorde det eller hittade info någon annanstans så var det rutin vid obetalda elfakturor.

Det är aningen mer komplext men det generella svaret är ja -om du anses vara ägare till de saker dina barn använder kan de utmätas. Om det kan bevisas genom kvitton etc. att du inte är ägare ska det dock inte utmätas.

Vad gäller din fråga om hur ofta man hinner få löneutmätningar innan man får inledande beslut om skusan låter det som att du tänker lite galet här. Det är ju absolut ingen garanti att få skusan utan det är många som inte blir beviljade. Men vad jag har sett i andra trådar verkar väntetiderna nu vara ungefär lika långa för att utmätningen ska börja, som för ansökan om skuldsanering så det är nog lite 50/50. Men för din egen sinnesro tror jag absolut att du ska ställa dig in på att du kommer att få löneutmätning innan eventuell skuldsanering.

Jag hopps att du inte tar det här på fel sätt, men jag tror att du skulle må bra av att prata med någon om dina känslor kring allt detta. Utifrån dina inlägg så låter det som att du har ett väldigt stort kontrollbehov, att du inte riktigt accepterar situationen och att vad andra ska tycka har en väldigt väldigt stor påverkan på dig. Det är helt naturligt, men det är känslor som jag tror du skulle må bra av att bearbeta och bemöta innan/när du ger dig in i en sådan här process.

Pumpar in några frågor till.
min yngste har en moped som han tar sig till och från skolan/träningar med. Värde kanske 15.000kr, den står i mitt namn. Kan den utmätas?
Barnen har PS5 och en av dem en tv, köpta för deras egna pengar, kan det utmätas på min skuld?
Jag har en bil, värd kanske 70.000 om jag har tur, tar mig till/från jobb samt bistår skjuts till matcher/träningar, vi bor i en mindre ort med relativt dålig kommunal trafik.
Hur många av er som släppt skulder har fått hembesök och egendom beslagtagen för att sälja till att betala skulder?
När jag testar både skusa testet och löneutmätningstestet så får jag en 0 summa. Det finns inga pengar att få av mig, tyvärr.
Även kollat vilka som jobbar som budget och skuldrådgivare i min kommun. 3 pers, vet vilka i alla fall två av dem är. Fan.

https://copilot.microsoft.com/chats/aGcSBVgvzUEBm7CG1wxVr :
"Ja, det är möjligt att besöka skuldrådgivare i en annan kommun än där du är folkbokförd. Kommunerna har dock olika regler och resurser, så det är bra att kontakta den aktuella kommunen i förväg för att säkerställa att de kan erbjuda dig hjälp. Många kommuner prioriterar sina egna invånare, men vissa kan erbjuda rådgivning till personer från andra kommuner, särskilt om det finns särskilda skäl.

Om du vill ha hjälp att hitta kontaktuppgifter till en skuldrådgivare i en specifik kommun, låt mig veta!"

Källor saknas tyvärr.

Vad gäller att kontakta en skuldrådgivare såttot jag att du kan kontakta någon i en annan kommun.

I övrigt har jag själv en 19åring som blir 20iår. Hon går ut gymnasiet iår och den månaden hon går ut gymnasiet, den månaden försvinner mitt förbehållsbelopp för henne.
Nu är planen att hon ska flytta och kunna sköta sig själv.
Jag tror att stannar ditt barn kvar hemma så förväntas denne bekosta hälften av alla hushållsavgifter, hyra, el, mat osv.
Eftersom denne räknas som vuxen

Detta kan säkert en skuldrådgivare svara på.

I övrigt håller jag med om att du behöver få prata med någon och kanske få hjälp att styra upp dina tankar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp