Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frysa räntor under utmätning?

Det är väldigt skönt att ha släppt allt, och slippa allt jädra trixande, men skulden ökar ju lavinartat känns det som. Många lån har räntor på 20-30%, jag är inte bra på matematik, men ökar dessa 330000:- nu med 20-30% /år, eller är det på själva lånebeloppen, 230000:-?

Hur länge sedan är det dina skulder förföll nu? Är det kanske ett år sedan eller liknande på vissa? Att det ökat från 230.000:- till 333.000:- låter lite mycket. Det kan inte vara så att du räknat lite i underkant och missat räntor och avgifter som ökat under processens gång? En sak du kan göra är att sätta dig ner och logga in på inkassonas hemsidor och kolla skuld för skuld där. Dom ligger kvar där även när det ligger för utmätning och räknas upp dag för dag med ränta osv.

Det är kapitalbeloppet du betalar dröjsmålsränta på. Kolla dina fakturor och Kronofogde-papper så ser du kapitalbeloppet. Det är det du betalar dröjsmålsränta på, därför är det bra om man kan få till uppgörelser antingen om ackord och att en del av skulden skrivs av förslagsvis dröjsmålsräntan eller en del av den åtminstone, eller om man kan få betala på kapitalbeloppet först så det minskar och därmed också det framtida dröjsmålsränte-påslaget minskas.

Senast ändrad:
Om du vill ge ackordförslag eller fråga om dom kan erbjuda ett sådant, så hör du enklast av dig till din handläggare hos inkassot via deras webbtjänst. Se till att få svar av din handläggare så brukar man kunna få erbjudanden på sedan en tid förfallna skulder.

Jag har haft ackordsuppgörelser med både Svea Inkasso och Intrum/Sileo. Hos Svea betalade jag 7900:- på en skuld på 9300:- och resten skrevs av, en annan skuld på 3300:- betalade jag 2200:- på och resten skrevs av. Hos Intrum/Sileo hade jag en skuld på 3800:- och betalade 2800:-, resten skrevs av.

Du gör bara en förfrågan om en ackordsuppgörelse. Skriv att du har dålig ekonomi, att det här är deras bästa chans att få igen pengar inom en överskådlig framtid och att det är en engångs-chans då du fått tillgång till lite extra pengar att betala skulder med. Att annars går du bara vidare till nästa inkassobolag och frågar där istället och dom du frågade först får vänta flera år på sina pengar, så det är bäst för bägge parter att nå en överenskommelse med en ackordsuppgörelse.

Tack Kryss för alla dina svar! :). Ackorduppgörelse, det ska jag definitivt prova när jag får slantar över! Tack! Jag slutade betala alla lån i maj, sista inbetalningarna gjorde jag alltså i april. Så det har tagit sin tid att samla ihop allt, häromdagen fick jag ett vad jag tror är ett sista föreläggande om jag inte missat nåt. Så visst blir det en del ränta. Jag har inte riktigt tänkt till där, 230000:- är själva lånebeloppen så det stämmer nog att 150000:- är avgifter och ränta? Detta kommer ta längre tid än vad jag trodde :-/. Men säg att de får in en klump på minst 50000:- vid skatteåterbäringen. Och jag räknar med att kunna betala av de mindre skulderna med ca 30000:- fram till augusti, hur lång tid kan det ta mellan tummen o pekfingret tro? Är dröjsmålsräntor avdragsgilla de med..?
Jag behöver en ungefärlig målstolpe för mitt psyke, förut hade jag till valet 2018 men det kan jag nog glömma. Jag har vissa planer på saker jag vill uppfylla när detta är klart, och att ha en någorlunda tidsaspekt när mina drömmar kan bli verkliga, gör att det är lättare att kämpa, tycker jag :)

Säg att jag tom sista augusti inkl utmätning betalat in 180000:- , hur många år kan återstå då ungefär? Jag är inte bra på att räkna :oops:, men om nån gillar det så är jag tacksam, jag behöver en eller 10 morötter :rolleyes::rolleyes:

Loppan, jag kan försöka räkna, men det vore bra om du skriva ner info från utslagen, där framgår vilken räntesats som gäller, och hur stor varje skuld är.

Loppan, jag kan försöka räkna, men det vore bra om du skriva ner info från utslagen, där framgår vilken räntesats som gäller, och hur stor varje skuld är.
Snällt av dig, tack :). Jag ska försöka sammanställa allt, hinner inte idag eller i morgon dock, men återkommer! Tack :)

Gjorde någon sorts worst-case-kalkyl, att 230k är kapitalskuld, 35% ränta på rubbet och 20 skulder.
Då är det 80500 i ränta och 12000 i avgifter per år, summa 92500.
Dom drar 12400 per månad, vilket blir 148800, då skulle 56300 gå till kapitalet, resten till avgifter och räntor. Per år.
Utmätning avklarad på dryga 4 år. Se till att alla som är sökande eller ombud levererar kontrolluppgifter så du får göra avdrag på deklarationen, det borde göra en bra peng det med, om du betalar 80500 i ränta borde det genererar en skatteåterbäring på ungefär 20000, vilket kortar av utmätningen nästan 2 månader.

Men ja, återkom med mer exakta summor så.
Min bästa gissning varför skulden är 300k i stället för 220k, eller hur det nu var, är att det låg en väldig massa upplupen ränta på någon eller några skulder.

Usch vilka bortkastade pengar i räntor! Men- ingen idé att gråta över spilld mjölk, gjort är gjort! 4 år är ju inte så fasligt i värsta fall, men klart jag vill att det ska gå snabbare än så ;-) Tror vissa ligger på endast runt 10% (låter lite? )Men de är de större som Resurs, Forex tex. Ska kolla upp allt, tack vad snällt av dig! :)
Har bara fått kontroll uppgift av Forex änsålänge, men det kanske är på gång av de andra. Ska definitivt se till att få in alla uppgifter. Och jag brukar få tillbaka ca 15000 för resor till o från jobbet med.

Vore räntan 10% på allt (ja det lät lite lågt som dröjsmålsränta, men omöjligt är det förstås inte..) blir siffrorna
23000 i ränta, 12000 avgifter, totalt 35000, då skulle 113800 gå till skulderna, med lite skatteåterbäring och sånt skulle det vara avklarat på lite under 2 år i så fall

Vore räntan 10% på allt (ja det lät lite lågt som dröjsmålsränta, men omöjligt är det förstås inte..) blir siffrorna
23000 i ränta, 12000 avgifter, totalt 35000, då skulle 113800 gå till skulderna, med lite skatteåterbäring och sånt skulle det vara avklarat på lite under 2 år i så fall

Nuförtiden är det lågt, nästan inga sms-lån och dåliga krediter har så låga dröjsmålsräntor längre. Nästan alla har bara dom senaste åren ändrat till betydligt högre dröjsmålsräntor, så nu har väldigt många upp emot 36% årligen. Men när jag släppte mina skulder, som jag till ganska stor del har kvar, hösten 2013 så var det en hel del av lånen som hade en dröjsmålsränta som inte var avtalad, att bolagen antagligen inte insett vinsten med det i lika stor utsträckning vid den tidpunkten som man har insett nu ett par år senare. Om dröjsmålsräntan inte är avtalad blir det 8% + referensränta. Då åtminstone.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp