Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Frysa räntor under utmätning?

Ja dessa räntor.. Visste ju att jag hade skitlån, och det märks ju såklart.
Har 19 skulder för utmätning, endast två verkar ligga och avvakta tills det ser bättre ut..vilket lär dröja.
Total låneskuld 230000:-. De har tagit närmare 50000:- av min lön hittills, och skuldsaldot ligger på 333000:- :-o. Vet att det gått en hel del till avgifter (600:-/skuld), sen är det räntor, och räntor.. De drar 12400:- ca av min lön. Känns ju som jag aldrig kommer bli skuldfri i detta tempo, är det så?
Blir inte särkilt nöjd på tex Avida, som har skickat förfallna avier strövis till KF, innan de skickade allt i en klump. Har 4 anmärkningar, och 4 poster på samma lån där tex.
Jag ska i vår/sommar försöka bli av med alla småskulder, har en del mellan 1800:- och 9000:-, resten är större, men måste börja någonstans. Hur gör man då, vänder man sig till långivaren, eller till KF, för att betala av specifika skulder? Kan det löna sig att vända sig direkt till långivarna, typ "Jag tänkte betala av min skuld till er, kan vi komma överrens om ett belopp där ni kan tänka er sänkt ränta"?
I övrigt, alla skulder som ligger, kan man försöka få dom att frysa räntorna så jag kan betala av snabbare? Eller brukar dom vara motvilliga? De förlorar ju krasst på det, samtidigt får de tillbaka sina pengar snabbare.
Någon som provat, och som vet om det kan vara möjligt?

Det är väldigt skönt att ha släppt allt, och slippa allt jädra trixande, men skulden ökar ju lavinartat känns det som. Många lån har räntor på 20-30%, jag är inte bra på matematik, men ökar dessa 330000:- nu med 20-30% /år, eller är det på själva lånebeloppen, 230000:-?

Jag vill verkligen bli av med skiten, och är beredd att jobba stenhårt med extrajobb,snåla, och försöka förhandla ner räntor, men tycker det är så jobbigt att kontakta alla, känns förnedrande, så undrar om det är värt att försöka ens?

En fråga till. Jag kommer att gissningsvis få tillbaka ca 50000:- på skatten (hoppas på mer, men jag hade jämkning några månader 2015 så jag vet inte riktigt hur det slår), och dom tar dom ju direkt. Man kan väl vad jag gissar inte välja där heller vilka skulder man vill att de pengarna går till? Vore ju toppen om de kunde beta av alla mindre lån med höga räntor, men det skulle väl vara för bra för att vara sant antar jag? :-(

Ang skatteåterbäring kan du inte välja. Den sprids jämt ut på allt, om du inte har skatteskulder, då går det dit först

Vill du betala enskild skuld kan du göra det till kf. Ring o be om bankgironummer dit du kan göra betalning sen betalar du och som meddelande anger du ditt personnummet och målnumret, typ 661010-1112 u-55252-14 så bokar man in pengar på den skulden. Betalar du mer än skulden är på. Säg skuld är 1400 och du betalar 1450 så sprids överskottet ut på alla andra skulder..

Det kan vara idé att kontakta långivarna o förösöka få till någon deal, men förhandlingsläget är lite tufft när dom vet vad dom får via kfm

Ok
Ang skatteåterbäring kan du inte välja. Den sprids jämt ut på allt, om du inte har skatteskulder, då går det dit först

Vill du betala enskild skuld kan du göra det till kf. Ring o be om bankgironummer dit du kan göra betalning sen betalar du och som meddelande anger du ditt personnummet och målnumret, typ 661010-1112 u-55252-14 så bokar man in pengar på den skulden. Betalar du mer än skulden är på. Säg skuld är 1400 och du betalar 1450 så sprids överskottet ut på alla andra skulder..
Okej, tack :) Ska betala av den allra minsta i februari har jag räknat med, känns bra med en mindre i alla fall :)

En fråga, om man släpper sina skulder till KF, kan företag välja att vänta med att skicka iväg skulderna då? Så de ligger och samlar ränta?
Då blir man ju aldrig av med dom?

En fråga, om man släpper sina skulder till KF, kan företag välja att vänta med att skicka iväg skulderna då? Så de ligger och samlar ränta?
Då blir man ju aldrig av med dom?

Det kan dom göra, så länge dom ser till att bryta preskription kan dom sitta o hålla på skulderna. Det finns ju dock inget som hindrar att man betalar direkt till bolaget (eller personen) man har skulden till.
Det finns med säkerhet utslag och domar som ligger inne för indrivning som både är 20 och 30 år gamla

Jag ska i vår/sommar försöka bli av med alla småskulder, har en del mellan 1800:- och 9000:-, resten är större, men måste börja någonstans. Hur gör man då, vänder man sig till långivaren, eller till KF, för att betala av specifika skulder? Kan det löna sig att vända sig direkt till långivarna, typ "Jag tänkte betala av min skuld till er, kan vi komma överrens om ett belopp där ni kan tänka er sänkt ränta"?

Det är det bästa du kan göra. Att om och när du har möjlighet att få bort en skuld i taget så pengarna som utmäts går till färre skulder. Du kan betala både till Kronofogden eller till exempelvis inkassobolaget. Betalar du till KFM så anger du ditt personnummer och målnumret på skulden du vill betala bort. Det är bara pengar du betalar in själv som du kan välja hur dom ska fördelas. Betalar du till exempelvis ett inkasso så kommer dom rapportera till KFM att du betalat en del eller hela skulden och den avslutas. Enklast är ju att betala via inkassonas egna webbaserade betaltjänster, mycket smidigt så länge man har bank-id och pengar att betala med :)

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp