Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frysa räntor under utmätning?

Vore räntan 10% på allt (ja det lät lite lågt som dröjsmålsränta, men omöjligt är det förstås inte..) blir siffrorna
23000 i ränta, 12000 avgifter, totalt 35000, då skulle 113800 gå till
Vore räntan 10% på allt (ja det lät lite lågt som dröjsmålsränta, men omöjligt är det förstås inte..) blir siffrorna
23000 i ränta, 12000 avgifter, totalt 35000, då skulle 113800 gå till skulderna, med lite skatteåterbäring och sånt skulle det vara avklarat på lite under 2 år i så fall

Vore fantastiskt, men så väl är inte verkligheten :-/. Ska försöka kolla upp i helgen hur det ser ut.

Då ska vi se...Har rotat i papprena och klumpat ihop kapitalbeloppen och vilka räntor de har. Ingen kul läsning:
41% ( hu) 9300 (prio 1 att få bort)
36% 89000
30% 61000
27% 23000
24% 48000
12% 14000

244000:- i kapitalbelopp. Kommer ta ett tag att beta av.

Nu behöver jag hjälp att tänka.. Har ett större blancolån på 275000:-( Trodde det var 350000:-, men se där jag har betat av mer än jag trodde) Jag betalar nu 2500:- / mån på det vid sidan om utmätningen. OM jag skulle släppa även det, dröjsmålsränta 16%, skulle det vara bättre att lägga dessa pengar,2500:-/mån, på att försöka bli av med de andra med hög ränta? De drar 12400:- av min lön. 50000:-tar de i skatteåterbäring.Och jag räknar med att kunna betala av på de värsta med 30000:- fram till Augusti. Och efter det kan jag då i så fall betala in extra dessa 2500:- plus 1500:-/ i månaden. På så vis blir jag ju snabbare av med de med höga räntor, och jag får ner antalet skulder hos KF vilket jag också tjänar på då jag med facit i hand nu har 24 st. Bra eller dålig idé...?

Och OM jag gör så, så är jag HELT skuldfri när utmätning är avklarad isf.

12400 per månad var det va?
Räntan blir totalt 73500 ungefär, så ganska precis hälften (75300) per år går till dina skulder. Nu vet vi dock inte hur många skulder du har, det är lite skillnad om det är 6 eller 60 pga grundavgifterna. Det blir ju större och större andel till kapitalet för varje betalning i alla fall, ungefär 3 år skulle det tag i den takten. Får du dessutom 50k i återbäring så kortar det av med 4-5 månader, får du så varje år blir det alltså kortat med nästan ett år..

Jag blir lite förvånad, har du verkligen råd att betala 2500 kr på ett lån samtidigt som du har löneutmätning? Det låter som något som kan bli svårt att hålla fast vid under så lång tid, med tanke på hur tajt det är att ha utmätning på lönen

Om du släpper det lånet blir kalkylen dock väldigt mycket annorlunda, kring 117500 till ränta och då skulle det bara bli 31000 i kapital första året, i den takten tar det i så fall 7 år, kanske 5-6 år om den där skatteåterbäringen dyker upp år efter år.

Min beräkning är inte så exakt, jag har egentligen räknat ut hur saker ser ut första året, och knappt det, egentligen bara månad 1 och multiplicerat med 12. Det är hopplöst jobbigt att räkna ut hur skulden minskar och hur mycket ränta som det då blir för varje månad, och dessutom dyka upp grundavgifter lite då och då.. dessutom kanske någon eller några av skulderna har annan avräkningsordning hos kronofogden, så kapitalet räknas av först.. Riktigt så lättroad att jag försöker mig på en sån grej är jag inte :) Min beräkning bör om jag tänker rätt dock vara till din fördel, dvs betalningsplanen blir kortare, eftersom det för varje månad som det betalas för finns mindre kapital att genrerea ränta, och då går mer till kapital, osv osv osv.

Min rekommendation skulle vara, om det nu går, att försöka hålla det där stora lånet enligt plan, och när din löneutmätning upphör om ett par 3 år, och du ändå är "van" att leva snålt, försöka betala av det lånet på egen hand med hög fart. Du kommer ju få 12400 kr utbetalt som du inte är van med, säg att du skulle ta 10000 av det och lägga in extra på det lånet varje månad.. då går det undan så är det färdigbetalt

Tusen tack för ditt svar! Är ju inte så hiskeligt lång tid ändå..
Jag jobbar lite extra så därför kan jag hålla stora lånet på rull utöver.. Har 24 skulder så det var därför jag tänkte att det kankse är bättre att släppa det stora med, och försöka beta av antalet skulder mha de 2500:-/månad. Plus att jag i höst räknar med att kunna lägga ytterligare 1500:-/månad extra. Då kan jag utöver 12400:- som de drar, försöka bli av med de lån med högsta räntorna. Det var så jag tänkte, men det är som du skriver kanske ingen god idé. Vill bara bli av med skiten snabbast möjligt, jag lever gärna snålt några år ( är ju van vid det ;-), och jobbar extra så mkt jag bara orkar.

Det var så lite.
24 skulder innebär 14400 per år i avgifter, ingen jätteskillnad, man kan säga att en månads utmätning varje år går till avgifter, så det förlänger med några få månader bara.
Extrapengarna om 1500 kr skulle jag betala in till KF i stället för det där lånet.. I första hand ringa och kolla om någon skuld är hemskt liten så den kanske kan slutbetalas, i andra hand betala på den skuld som har högst ränta av de som för tillfället ligger för indrivning.

Då ska vi se...Har rotat i papprena och klumpat ihop kapitalbeloppen och vilka räntor de har. Ingen kul läsning:
41% ( hu) 9300 (prio 1 att få bort)
36% 89000
30% 61000
27% 23000
24% 48000
12% 14000

244000:- i kapitalbelopp. Kommer ta ett tag att beta av.

Nu behöver jag hjälp att tänka.. Har ett större blancolån på 275000:-( Trodde det var 350000:-, men se där jag har betat av mer än jag trodde) Jag betalar nu 2500:- / mån på det vid sidan om utmätningen. OM jag skulle släppa även det, dröjsmålsränta 16%, skulle det vara bättre att lägga dessa pengar,2500:-/mån, på att försöka bli av med de andra med hög ränta? De drar 12400:- av min lön. 50000:-tar de i skatteåterbäring.Och jag räknar med att kunna betala av på de värsta med 30000:- fram till Augusti. Och efter det kan jag då i så fall betala in extra dessa 2500:- plus 1500:-/ i månaden. På så vis blir jag ju snabbare av med de med höga räntor, och jag får ner antalet skulder hos KF vilket jag också tjänar på då jag med facit i hand nu har 24 st. Bra eller dålig idé...?

Det är en bra idé och det är det som är bra med att släppa till Kronofogden, att man som du nu börjar tänka ut strategier. Även om det ser illa ut med dröjsmålsräntorna så får du ner kostnaderna mot om du lånat om och hållit på så varje månad. Det hade varit ännu mycket dyrare ändå. Du tjänar alltså på dröjsmålsräntan mot om du haft större kostnader om du inte släppt lånen till Kronofogden.

Jag tycker du ska släppa blancolånet och betala dom pengarna på dom värsta skulderna först. Be gärna om ackordförslag och be att få betala på kapitalbeloppen först så det är inställt så hos inkassobolaget du betalar till. Om du betalar med ackord eller på kapitalbeloppet först och får till sådana uppgörelser så är det till inkassobolaget du ska betala. Kronofogden har ingen koll på dessa uppgörelser utan får bara rapporterat hur skulden minskar eller är avslutad när den är det.

Du har ändå stora skulder som skuldsaldo, så du tjänar på att släppa allt och betala på det med högst ränta först :) Eventuellt kan du ju vänta så länge det går med att släppa det stora lånet. Så du får bort skulderna med dröjsmålsräntor exempelvis över 30% först. Det stora lånet är ett senare problem i mina ögon. Det kanske man kan ta tag i när resten är avbetalat och borta. Då får man sikta på lösningar för det stora lånet. Men det finns för och nackdelar med allt och bara du kan bestämma och tänka över dessa för och nackdelar noga till sist :)

Senast ändrad:
Eftersom du har ganska många skulder är det såklart även en fördel för dig att betala bort eventuella mindre krediter så snabbt det går. Oavsett ränta. Så sparar du 600:- årligen på varje skuld i avgift.

Även om skulderna ligger hos Kronofogden, så logga in på inkasso-sidorna varje gång du har en del pengar över att betala skulder med. Så ser du om du har några mindre skulder du kan bli av med, göra uppgörelser om ackordförslag i första hand och att betala på kapitalbeloppet först i andra hand, så betar du av kapitalbeloppen. Sen kan du nog med tiden kapa räntan som ligger stilla efter att du tömt kapitalbeloppen med tiden :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp