Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

frågor om kronofogden

Nyfiken bara nina. Varför söker inte du skuldsanering om du kanske ska ha utmätning i 15 år till?

hej sol
pga att jag och min man har banklån tillsammans.de kan inte släppas till kfm för då kommer min man hamna i ekonomiska problem.jag söker ju sanering bara för min del då isåfall men är rädd att gubben min inte kommer klara av betala sin del.och själv hamna i klorna på inkasso och kfm och det vill jag inte.och även om min del av lånet försvinner så får jag inte hjälpa min man betala på lånen eftersom man inte får prioritera nån utanför saneringen.men jag vet för lite om detta och har inte tagit reda på mer info om hur det funkar med sanering och ha lån med nån.utan läst om andras liknande situationer och då får den andre parten betala eftersom man är solidariskt ansvarig.men en dag kanske man tar tag idet.

Tack Nina!! Du är fantastisk... Jätteskönt att läsa ditt inlägg.. Men menar du att räntorna är så hög så det tar så lång tid att betala av?? Jag har ca 340000 i skulder och menar du att det kanske tar mig 15 år att betala av det?? Jag håller med dig.. Jag har med allt jag behöver och kommer aldrig mer vilja ta ett lån.. Förhoppningsvis behöver jag inte hyra bil eller släp heller och lägenhet hyr jag ju redan... Men om tex min bil går i sönder eller nåt då hade det ju varit bra att kunna spara ihop pengar till det.. Men jag måste försöka se det från den ljusa sidan.. Jag orkar inte ha det så här längre!!! Så Nina tack än en gång..

Utmätning

Kan någon svara på den här frågan. Om vi säger att skuld är på 340000 kr och utmätning av lön är på 10000 kr per mån, hur lång tid tar det då att bli skuldfri? Varför ska det ta 10-15 år om det dras säger vi 360000 kr per 3 år. Ok räntor ska betalas men är räntorna 200 % eller? Tack för svar

jag undrar samma här.läste någons inlägg här med en uträkning att en persson här skulle bli skuldfri om 4-5 år.men jag har samma skuld 350000 dras 6600 och är inne på mitt 5 år.och lååååångt ifrån färdig,av de 6600 ska det fördelas på alla mina lån och de är över 20 tal.1 banklån hos swedbank,min bank prioriteras har jag sett för den minskar drastiskt.när jag lämnade den till fogden för 4 år sedan var skulden 200000 idag är den nere på 74000 ca.så där märker jag det sjunker.och de mesta pengarna går,så absolut skall skulderna minska men ja samtidgt verkar det ta tid.utan jag tror det beror på vilka sorts skulder man har.vissa prioriteras,före andra.står också på kfm vilka.

och det bedrövligaste med att va hos kfm är att de har liksom ingen MIN SIDA där man kan logga in och kolla hur det ser ut.utan man själv måste maila eller ringa om att få utdrag på alla skulderna man har för att se hur det går med betalningarna.men de listorna är rena rama snurren.

ja räntorna tickar på som vanligt även om man är hos kfm med utmätning.jag trodde allting stoppades men icke.så mitt banklån tex.när orginalskulden är betald så måste räntan sen betalas och den är på 8900%??.men skulden minskar.
jag begärde utdrag av kfm på mina skulder tänkte något måste ju ha minskat på smslånen så jag kanske kunde betala något.då ser jag att ja den har minskat sen ser jag med räntan var den upp i samma summa som när jag först tog lånet.¨

jag kommer maila fråga fogden om detta hur man kan räkna ut hur länge man kommer ha utmätning.så får se vad de säger.

Ja ok får gärna dela med dig sedan om du har lust!! Tänkte fråga dig Nina om du vet en sak.. En person skrev till mig på ett annat forum att om man hamnar hos fogden så kan man inte använda sitt bankkort som vanligt längre att betala med i tex affärer och parkeringsautomater.. Att man får ett annat kort istället.. Vet du något om detta???

jag har också läst att andra som skriver att de blivit av med både kort och internetbank men jag har maestro kort och internetbank kvar hos min bank,swedbank.jag frågade om jag blev av med allt detta nu och de sa att nej det blir man inte, bara om du missköter villkoren för internetbank grovt.nej det behövde jag inte va orolig för fick jag till svar.däremot kan de spärra VISA och kreditkort även om man skött dem innan.då kan man få ett maestrokort.

men jag har sökt ett nytt maestro kort för mitt börjar bli slitet men inte hört ett ljud från banken.och inte fått nytt kort.så visst kan de sätta sig på styva linan om de vill.jag får heller inte byta bank.jag flyttade från skåne och vill byta till en swedbank där jag nu bor i stockholm. fick inte det utan får hålla mig till internetbanken pga anmärkningarna.skiter väll i vilket igentligen,brukar inte behöva göra ärende på bankkontor numera.
men behövde ändå göra ett ärende hos en bank går in o hon frågar men varför byter du inte bank till oss här.nej det få jag ju inte sa jag jag har anmärkningar.jaha hon såg ut som det största frågetecken jag sett.hon hadde ingen aning om att man blev behandlad så.hon tyckte det var konstigt.så ja med bankerna kan det va si o så med.så att du fick det svar du fick kan ärligt vara dennes egna erfarenhet.

men skulle man bli av med korten och inte får nytt så finns det andra kort att använda.tex fanns/finns goyoda tror jag de hette,.man för över sina pengar dit i stället.så kan man betala och ta ut.

och nu vill de ju tom gå över till kontantlöst samhälle hur skulle det gå för oss alla med anm och skulder.jisses.

Nej men va i hela friden har mina skulder med mitt visa kort att göra egentligen kan man ju undra?? Hoppas verkligen inte det strulat till det för det orkar jag inte med!! Vill bara få hjälp nu orkar snart inte mer nu.. Hade inte min dotter funnits hade jag skitit i att leva.. Allt är ju sån röra och strul ... Tänk om man bara kunde somnaoch vakna upp och allt hade löst sig!! Denna oro hela tiden förstör hela mig äter upp mig innifrån och ut.. Vill få ett slut på detta nu!!!

Om ni googlar på "beräkna ränta på lån" eller liknande fraser så får ni upp olika sidor där man kan räkna på återbetalningstider vid lån och olika räntesatser, samma sak kan man göra på vissa bankers hemsidor m.m

Första träffen jag fick upp gick till http://rakna.net/berakna/betala-av-lan/ dock vet jag inte hur tillförlitlig den är men provar ni lite olika sidor så kanske ni får en uppfattning om det stämmer någorlunda eller ej.

Angående räntesatser så kanske det är möjligt att förhandla om dem med bolagen när skulderna går till kronofogden eller få dem frysta. Om inte annat är det i många fall möjligt att efter x antal månader kontakta inkassobolagen och säga att om man betalar skulden rakt av med sparade pengar (om man har tillgång till det) om de räknar bort en stor del av räntan som samlats på hög så brukar de gå med på det för att om möjligt få tillbaka sina pengar.

Att många inte vill låta skulder gå till kronofogden beror som nämnts att man kommer få problem att teckna olika avtal och än mindre ta lån m.m Å andra sidan brukar man om man är högt skuldsatt vilket många som hamnar hos kronofogden är få en större summa att leva på varje månad än om man försöker få ihop pengar till sina skulder själv.

Att spara pengar blir förmodligen svårt om man är hos kronofogden då de antagligen har koll på ens konton men har man pengarna i madrassen hemma är de ej synliga för dem så det går alltså att ha ett sparande om man nu vill/kan det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp