Det lät rimligare
Dock ser ju bankerna beviljat belopp kontra utnyttjat belopp på krediten, dvs kan se hur mycket den vid senaste uppdateringen var utnyttjad med. Så att de inte kan se är ju fel? Däremot kan de ju varken se eller veta om krediten dagen efter maxas ut och måste räkna med att den gör det. Dvs måste räkna med att man har en skuld på motsvarande krediten. Det är jag helt med på. Och då att beroende på övriga omständigheter kan det påverka negativt.
Vad är det högsta UC-betyg ni har sett någon få ett lån över 100.000 på?
Vilken är den högsta blancobelåningen ni har stött på?
Hej
Om man är 2 st som söker ett samlingslån har det betydelse vem som står som huvudsökande respektive medsökande ? Vilken ska man ställa först ( Huvudsökande ) den med bäst betyg eller spelar det ingen roll . Naturligtvis så har båda skulder dom vill samla i 1 lån ihop .
Måste medsökande vara bosatt på samma adress som huvudsökande eller bara en fördel?
Jag är lite nyfiken på hur stor skillnad ganska "små" detaljer gör. Är det till exempel värt att vänta på att få 0 förfrågningar om man har 2 kvar ett par månader till? Spelar det någon större roll om man har 0,9 eller 0.5 i UC-score (båda "mycket bra" enligt UCs egen kategorisering) osv? Påverkar det ens möjligheter att få större samlingslån och hur mycket skillnad kan det göra för erbjudna räntor? Rör det sig bara om tiondelar?
.
Sammanfattningsvis skulle jag säga att det bästa är att vänta tills alla ens förfrågningar har gått ut (i vissa fall behöver man pengar snabbt och då är det OK att söka ändå) för att öka chanserna till ett så stort samlingslån som möjligt. Samtidigt är det inte enbart UC-förfrågningar som påverkar vad du får för bud utan även faktorer som underskott av kapital, antal lån/krediter man har i dagsläget, inkomst, medsökande m.m.

Tack! En följdfråga på det sista du skrev. Det framgick ju tidigare i tråden (som jag förstår det) att bankerna och UC (som ju iofs ägs av bankerna) värderar kreditkort olika. En outnyttjad kredit för UC visar på en sorts skyddsbuffert mot nya lån och ger bra effekt på betyget medans bankerna väl tenderar att automatiskt betrakta krediten som potentiellt fullt utnyttjad? Det får mig mer allmänt på att fundera på hur mycket bankerna överhuvudtaget väger in ens UC-score. Betyder själva siffran verkligen något för dem eller tittar de "bara" själva på sina avgörande punkter de värderar? Kanske svårt för dig att bedöma inser jag![]()

Olika scoringsystem: ansökte tidigare på Advisa och Lendo och då är riskprognosen ibland olika. Är det därför? Bankerna ser olika på det hela... Tex Cashbuddy ca 6 i riskprognos och alla andra banker var 10,30Det är precis som du säger - alla banker är olika och betraktar krediter på olika sätt, vissa banker kan inte ens lösa in kreditskuld t.ex.
Alla banker har sitt egna scoringsystem och det är också därför man kan få jättestora ränteskillnader beroende på vilken bank som ger bud, därför är det svårt att säga vilken bank som kan ge just dig den bästa räntan. Det är svårt för mig att bedöma exakt vilka punkter de kollar på, men UC-score är ett sätt för alla banker att kunna få en övergripande bild på hur en kunds situation ser ut idag.
Som svar på din fråga: Ja, siffran betyder något men alla banker har olika faktorer som de väger på olika sätt och därför kan man inte stirra sig blind på UC-scoren.
Om du vill läsa mer om kreditvärdighet kan du klicka här - där står lite mer övergripande och allmänt vad bankerna tar hänsyn till samt några tips på hur du kan förbättra din kreditvärdighet.![]()