Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Frågor och svar från Sambla

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack Sambla. Men att ens bisnode score påverkas kan väl just påverka den enskilde? Jag har dålig koll, men menar ni att det är mest de aktörer som erbjuder smslån och liknande som tar bisnode så score där är inte särskilt avgörande för normalkonsumenten?

Jag kollade min Kivra men enda gång jag fått en bisnode var det kommunala fastighetsbolaget inför hyresavtal, och där syntes ingen scoring. Men har sett många på forumet skriva de har en dålig bisnode, är körd hos de som tar bisnode osv. Så jag har antagit det påverkar.

Det är både vanliga banker och sms klädföretag som anvä det sig av bisnode. Men som jag skrev tidigare så syns det inte på omfrågekopior, mina sidor hos bisnode osv vilken info de har om dig eller vad de lämnar till andra de samarbetar med. De lämnar heller inte ut denna i formation till dig ens om du ber om den. Som konsument är det alltså omöjligt att påverka eller få information om hur dina uppgifter sprids vidare och hur det påverkar ditt kreditbetyg vid låneansökan där 'endast en uc tas '. Men tror inte man kan lasta sambla lendo osv för det. Men de banker som tar bisnode och ingår i bisnode samarbete om att byta konsumentinfo med varandra borde vara tydligare med det.

Smslåneföretag skulle det stå:) autokorrekt.....

Bisnode verkar ju även utifrån trådar här ha en annan, ofta sämre, scoring än uc vid samma tillfälle. I så fall vore det ju än mer önskvärt få veta vilka som tar bisnode, vad de lämnar ut osv.

Ska jag vara ärlig har jag inte superkoll på just Bisnode, eftersom att det är en bråkdel av våra banker som använder sig av dem. Detta är för att kolla så att en kund inte har några sms/snabblån i dagsläget. Det är som ni säger att det påverkar främst negativt om man vill söka sms lån (som jag inte rekommenderar) då de stora och "seriösare" bankerna enbart kollar på UC.

Med det sagt påverkar inte en Bisnode ff "normalkonsumenten" i dagsläget.

Vill ni lära er mer om Bisnode klicka gärna här.

Argumentet att det bara görs en kreditupplysning består eftersom att kreditupplysningar från t.ex Bisnode eller Creditsafe inte registreras på din UC. Vilket betyder att du kan ta hundratals av dessa utan att det påverkar din UC-score negativt.

Vissa banker gör en kreditupplysning via Bisnode för att kolla så att kunden i fråga inte har några inkassoskulder, sms lån eller liknande.

Det är möjligt att välja bort dessa aktörer men då skjuter man mer eller mindre sig själv i foten då du kommer få färre bud från färre banker. Du förlorar som sagt inget på att ta en Bisnode kreditupplysning eftersom att den aldrig kommer att påverka ditt kreditbetyg negativt.
Jag lär nog aldrig få erbjudande av nordax och sevenday så behöver inte dem heller. (Dem tar bisnode)
Men har märkt att dem tar bisnode och ingen UC alls? Iaf för mig. (Dem kanske inte var intresserad av min UC)
Finns nå fåtal banker (som inte är sms-lån) som tar bisnode.
Bisnode ff påverkar bisnode betyget och senaste Advisa ansökan gav 2 ff hos bisnode. (Totalt 3 banker men två delade på en ff) Helt onödigt.
Får aldrig erbjudande av dem.

Har ni några satta gränser, tex Balanzia (som ju iof inte är en förmedlare) har sagt max 20 UC ff och under 20% i UC score (om jag inte missminner mig).

En fråga, ska samla mina lån i augusti då min inkomst uppdateras som kommer hamna runt 300k behöver samla totalt 400k bör jag ha 400k direkt även om det är över min årsinkomst eller söka först runt 90% sedan ett efter, hört att man får som bäst ränta upp till 350k samt 90%av sin inkomst.

Hur tror ni jag får bäst ränta totalt, såg att ni svarade att de ger bud upp så långt de kan gå men sett tidigare i forumet att folk som sökt över sin årsinkomst blivit slopade och inte fått massa erbjudanden.

Mvh

Vilket är snittbeloppet folk söker om hos er?

Har ni några satta gränser, tex Balanzia (som ju iof inte är en förmedlare) har sagt max 20 UC ff och under 20% i UC score (om jag inte missminner mig).

De enda gränserna vi har är att man inte får ha ett aktivt skuldsaldo eller haft ett skuldsaldo hos Kronofogden inom 6 månader.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp