Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga så ringer jag och frågar

Som lite kuriosa kring detta så testade jag att skapa en chatbot av lassemans inlägg för ett tag sen. Skapade embeddings av allt för den insatte (med OpenAI...)

Resultatet? Den fattade ingenting och hittade ingenting, och skrev egna felaktiga svar istället.
Inte konstigt att folk här inte alltid förstår vad lasseman skriver när inte ens AI förstår hans inlägg ;) (sagt med glimten i ögat, tyckte det var lite kul att det var just lassemans inlägg som var grunden i experimenten som AI inte förstod)

Inte konstigt att folk här inte alltid förstår vad lasseman skriver när inte ens AI förstår hans inlägg ;) (sagt med glimten i ögat, tyckte det var lite kul att det var just lassemans inlägg som var grunden i experimenten som AI inte förstod)
Problemet är kopplingen mellan fråga och svar. Så inget med lasseman att göra :)

Den har väldigt svårt att dra en koppling mellan fråga i inlägg 1 (ja eller 2,5,9) och sen koppla det till svaret.

Man behöver strukturera det bättre. Kort Fråga sen svar.

En fråga du gärna får fråga Försäkringskassan.

Jag tar semester 1 juli - förskolan är stängd. Jag och barnen har planer på att vara utomlands.
Men OM det är som såhär att barnen blir sjuka hela första veckan, kan jag för den specifika veckan ta VAB så att jag inte bränner en semestervecka? Sen istället ta semester vecka två och stanna utomlands.

Arbetsgivaren bör ju inte ha några problem med det.

Men hur hade försäkringskassan ställt sig till det? För det finns ju en fråga skulle du jobbat den tiden / vem som skulle tagit hand om barnen. På fråga två är ju svaret ingen? För dom skulle ju ändå inte varit på förskolan. Men sen samtidigt har jag inte kunnat nyttja min semester fullt ut.

En fråga du gärna får fråga Försäkringskassan.

Jag tar semester 1 juli - förskolan är stängd. Jag och barnen har planer på att vara utomlands.
Men OM det är som såhär att barnen blir sjuka hela första veckan, kan jag för den specifika veckan ta VAB så att jag inte bränner en semestervecka? Sen istället ta semester vecka två och stanna utomlands.

Arbetsgivaren bör ju inte ha några problem med det.

Men hur hade försäkringskassan ställt sig till det? För det finns ju en fråga skulle du jobbat den tiden / vem som skulle tagit hand om barnen. På fråga två är ju svaret ingen? För dom skulle ju ändå inte varit på förskolan. Men sen samtidigt har jag inte kunnat nyttja min semester fullt ut.
Ska inte vara några konstigheter att bryta semestern för vabb.
FK har nog inga invändningar mot det, har själv gjort det utan några frågor.
Arbetsgivaren kan säkerligen emotsätta sig, men det finns AD-dom som ger arbetstagaren rätt att vabba istället för semester.

”Vab under semester

Du kan bara vabba om du är i Sverige eller i ett annat EU/EES-land eller Schweiz. Så här fyller du i ansökan om ersättning för vab om du skulle ha haft semester och ditt barn inte hade varit i skola, förskola eller fritids: Välj alternativet "Hos dagbarnvårdare eller privatperson".8 dec. 2023”

”Om ditt barn blir sjuk under den tid du har semester kan du vabba. Din arbetsgivare måste godkänna att du vabbar och ska i så fall ändra din semester till vab. Du kan bara vabba om du semestrar i Sverige eller i ett annat EU/EES-land eller Schweiz.21 feb. 2024”

Jag kommer att vara i Kroatien så det är check på just det.

.. och om det skulle hända, när kontaktar man arbetsgivaren? Gör man det sista dagen eller första eller?

@LånaUtanPapper nu har jag pratat med kf ang din fråga om det är så att ribban har sänkts och skäligheten är lite lägre.
Jag skriver exakt det mannen jag pratade med sa:

"Kan egentligen inte ge ett svar så då det är från ärende till ärende.
Vi tar hänsyn till de omkostnader man har och hyrorna har ju gått upp senaste tiden så många har fått högre kostnader. Och det är de faktiska kostnaderna vi tar hänsyn till.
Men ur ett helhetsperspektiv så är det inte lägre krav idag än tidigare för att få skuldsanering."

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp