Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Flytta utomlands

Nej.
Men om du blir av med ditt jobb samtidigt och inte kan skaffa boende är det ett straff. Kanske inte i din och Insatts värld.

Misstänker att i Insats paragrafryttarvärld begår gäddorna på Dumpen inget fel för hej vi har ju lagar som tillåter det att chatta med vad du tror är riktiga barn som inte är det.
Nu är du ute och cyklar på riktigt. Tagga ner lite.
Samhället delar inte ut straff för skuldsatta. Blir du av med jobbet är det en konsekvens. Världen är inte rättvist hur mycket straff du än unnar andra.

Nej.
Men om du blir av med ditt jobb samtidigt och inte kan skaffa boende är det ett straff. Kanske inte i din och Insatts värld.

Misstänker att i Insats paragrafryttarvärld begår gäddorna på Dumpen inget fel för hej vi har ju lagar som tillåter det att chatta med vad du tror är riktiga barn som inte är det.
Antar det där var skrivet med ironi:)

Nej.

Det är inte slumpen som gör att du hamnar på Dumpen.
Har ingenting emot deras verksamhet, tvärtom, den är ju helt laglig.
Det är också lagligt för en hyresvärd att neka ett hyreskontrakt på grund av betalningsanmärkningar.
Det är väl bra om alla följer lagen, du önskar ju dessutom högre straff för brott...?

Du verkar vara lite utav en sådan person som tolkar allting bokstavligt så jag ger det ett sista försök att försöka förklara vad jag menar till dig, övriga tycks ha begripit.

Jag menar på att en mindre skuld som du inte kan betala kan medföra orimliga konsekvenser i Sverige, med det sagt så har jag inte särskilt mycket synpunkter på att skulden ska betalas det är absolut inga konstigheter.

Men jag vet fall där jag som anställd på ett försäkringsbolag haft samtal med mammor (och pappor) som mist sitt barn i en trafikolycka. Detta ledde till en ofattbar tragedi och sorg där dom var sena i månader med sin inbetalning på försäkringen, som tur är så hamnar du inte hos inkasso för att inte betala din försäkring men.

Säg då att den här stackars mamman anställd på kundtjänst hos IF Försäkringsbolag som förlorat sin dotter inte varit i skick att betala sitt lån á 250.000 på ett halvår, skulden har nu hamnat hos Kronofogden. Detta innebär att den här mamman nu med en skuld hos Kronofogden blir av med sitt jobb, hon får sparken. Hon har inte råd att betala sin lägenhet nu för att hon går på A-kassa alternativt måste skola om sig - hon får inte jobba i den branschen överhuvudtaget. Leta billigare lägenhet? Nix det går inte för nu är hon prickad. Köpa dator via Klarna för att studera och söka jobb? Nix hon är prickad tre år. Utbilda sig istället? Hur, hon har ju inte råd med den dyra lägenheten hon inte kan betala?

En kvinna som alltså jobbat i hela sitt liv, inte missat en enda räkning på 30-40 år får nu på grund av en tragisk händelse se hela sitt liv inklusive jobb, boende osv osv gå helt åt helvete. Innebär det att man ska stryka den kvinnans skuld? Nej det är inte det jag säger. Men hade kvinnan i mitt exempel istället full som en kaja kört över ett barn hade hon efter 2 år kunnat återvända till sitt normala liv. Kontentan är att du i vissa fall, i vissa branscher kan hamna i en situation där bokstavligt hela ditt liv slåss sönder och samman när du hamnat i ett läge som du inte kan påverka.

Nästan 100 000 svenskar jobbar inom Sveriges bank och finanssektor och samtliga dessa omfattas utav dessa rigorösa krav och villkor, jag har flera kollegor som haft diverse skulder till KFM som inte var groteska. Vi pratar om 100.000. Detta ledde till social stigmatisering, avsked, flytt tillbaka till föräldrar och dessutom äktenskap som gick i kras. Om du inte fattar det orimliga i konsekvensen utav en skuld som du dessutom hade kunnat betala via löneutmätning kontra konsekvensen utav alla andra idiotiska saker du kan göra i ett samhälle så är det ingen idé för mig att förklara igen.

Du kan säkert hitta någon paragraf i lagstiftningen som förklarar hur detta är fullt rimligt men jag skiter faktiskt i det.

Att i princip inte kunna få ett hyreskontrakt under flera års tid kan man betrakta som ett straff. Det händer inte om man begår brott, bara om man har betalningsanmärkning.
Du får tycka så då. Det är inget straff att behöva betala tillbaka ett lån.

Jag trodde att jag kunde bli efterlyst av svenska staten och jag kunde hamna i fängelse, nu har jag mycket stress och ångest.
därför tror jag att ett alternativ är att lämna Sverige och efter ett tag börja betala skulderna
Kronofogden kan inte få någon i fängelse, bara häkte och för en begränsad tid. Väldigt sällsynt och inte applicerbart på det du skriver.

Det var ju inte det han skrev? Och inte jag heller? Så jag förstår inte varför du 4 gånger skriver att det inte är ett straff att behöva betala ett lån.

Det är folk överens om. Men när du utöver det blir av med ditt jobb,boende,mat på bordet till dina barn då är det mer än ett straff.

Begår du ett brott sitter du inne. Sen är du välkommen tillbaka till din lya. Till ditt jobb. Till hela ditt liv. Det är bara i Sverige systemet är så skevt.

I stora delar av Europa (södra) så är du HELT ren i alla register samma dag du har 0 kronor i skuld. Här kan du betala allt 1 januari 2020 men fortfarande två år senare vara helt omyndigförklarad i och med UC. Det är en sak att du inte kan handla på kredit eller ta lån men när du inte kan byta lägenhet eller teckna internetavtal eller elavtal då är det bekymmer.

Det var ju inte det han skrev? Och inte jag heller? Så jag förstår inte varför du 4 gånger skriver att det inte är ett straff att behöva betala ett lån.

Det är folk överens om. Men när du utöver det blir av med ditt jobb,boende,mat på bordet till dina barn då är det mer än ett straff.

Begår du ett brott sitter du inne. Sen är du välkommen tillbaka till din lya. Till ditt jobb. Till hela ditt liv. Det är bara i Sverige systemet är så skevt.

I stora delar av Europa (södra) så är du HELT ren i alla register samma dag du har 0 kronor i skuld. Här kan du betala allt 1 januari 2020 men fortfarande två år senare vara helt omyndigförklarad i och med UC. Det är en sak att du inte kan handla på kredit eller ta lån men när du inte kan byta lägenhet eller teckna internetavtal eller elavtal då är det bekymmer.
Då vet jag att du inte förstår det då.

Du är nog ensam om den åsikten på detta forum. Många här som förlorar sina bästa år i livet på grund av ett fåtal misstag/spelberoende eller andra omständigheter som gör att man betalar oändlig med ränta i var som känns som en oändlighet. För mig bland det värsta tänkbara straffet.

Hatar banker och spelbolag mer än allt annat och hoppas innerligt vi ser den värsta bankkrisen genom alla tider. Trist nog är det bland det enda som ger äkta och genuin glädje nuförtiden. Hoppas att credit suisse, silicon valley bank, signature bank bara var början och att vi ser ännu värre kollaps i svenska bankväsendet snart.

Vad gäller spelbolag: Hoppas någon tillslut sänker hela Malta under havsytan

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp