Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

FI vill strama åt kreditupplysningarna

Oavsett så tycker jag att det är paradoxalt att lån blir mer och mer en produkt för de som redan har gott om pengar. de mest behövande får vända sig till andra aktörer som smslån och ta smällen.

Sen kan jag tycka att Uc är helt åt skogen! Om det ska stå att jag har ett bolån på 1,5 mille så ska det stå att jag är sammanboende och att vi båda vuxna i hushållet har lånet tillsammans. Men det gör det inte. Ö h bör Uc förändras.

Det är de rika som styr så det är inte direkt förvånande. Rika får lägre räntor och kan låna mer. Fattiga får högre räntor och kan låna mindre.
ännu värre/svårare för småföretagare.

Hallå det handlar inte om att inte kunna ge lån, det handlar om att långivarna ska rimliga underlag för att ge ut nya lån, att lånetagaren rimligen ska kunna betala tillbaka.
Det finns många långivare idag som har i system att ge lån som kunden rimligen inte kommer kunna betala, bara för de på sikt kan se skulden öka osv. Skicka till sitt inkassobolag, skulden ökar, de kan göra avdrag för avskrivningar och kunden är i slutändan helt fucked. Ibland är en avskrivning av ett lån lika mycket värt som en som betalar sitt lån, ett "glömt" lån som ligger och tickar... Dagens system är helt öppet fula fiskar, du får skuldsanering = vinst för bolaget, det går till inkasso = vinst för bolaget, du betalar = minsta vinsten för bolaget.

Med den takten denna regering arbetar så lär det dröja ett bra tag xD
Ja i alla fall så länge vi har dessa pajaser sitter:D fast sånt här kanske går fort det är värre med att ta bort ungdomrabatter för brott vilket är bland det värsta jag hört:( att vi ens har det så! låta Terrorister få gå fritt imaner mm. Löfven skyllde på ungdomsbrottslighet att det är borgliga partiernas fel för många år tillbaka:D Säger mycket om våran statsminister :(
Tror vem som helst skulle sköta jobbet bättre än Löfven :D

Oavsett så tycker jag att det är paradoxalt att lån blir mer och mer en produkt för de som redan har gott om pengar. de mest behövande får vända sig till andra aktörer som smslån och ta smällen.
Håller med dig.

Det är de rika som styr så det är inte direkt förvånande. Rika får lägre räntor och kan låna mer. Fattiga får högre räntor och kan låna mindre.

Alltså jag kanske är en jubelidiot men en person som har goda förutsättningar och som inte lever över sina tillgångar bör väl ändå få lägre ränta (väsentligt lägre risk) och kunna låna mer pengar än någon som inte tjänar lika mycket och som är skuldsatt? Det borde väl inte ändras?

Istället borde man försöka hitta andra lösningar för "fattiga", det får ju bara inte vara att skuldsätta sig, hur kan det vara bra? Fokusera på utbildning, nya arbetsmöjligheter, jämlikhet etc hjälpa denna grupp. Vi borde väl inte låna utan säkerhet för att leva?

Menar inte att folk som redan är skuldsatta i olika 'lån utan säkerhet' inte ska kunna samla sina lån och få bra räntor (borde finnas sådana aktörer) och hade samhället varit mer accepterande och tillåtit upplysningarna att vara mer transparenta hade inte folk behövt smyga med SMS-lån när de vill samla sina lån och det hade kunnat vara krav för alla aktörer att samla lånen åt en.

Att ha en stramare kreditbedömning behöver inte betyda att stirra sig ännu mer blint på upplysningen.

Problemet är att man kan inte ha en marknad som alltid varit så, där lånetagare i hög grad har belönats, för att sen dra under mattan nu när priserna är för höga.
Eller? Jo. Visst kan man. Om man vill öka klyftorna och inte låta fler komma in.

Vad är överskuldsättning? Ganska absurt. Någon kan idag gå från högbelånad höginkomsttagare till att få en prick i registret, torska jobb, och sedan inte kunna komma in på marknaden. Där kan tillexempel dessa lån vara till EN STOR HJÄLP. Men ingen verkar vilja prata om varför dessa lån tas. Istället får denne arbetslösa själ, med hög belåning, sälja av allt den har och hamna hos kronofogden. (Det är liksom sådana situationer man bör kolla på, att sätta in skyddsnät i situationer där det inte existerar något). Inte ge banker och finansbolag mer kontroll.

Det finns inget FI reglerar som stoppar ett finansbolag att ge schyssta lån till folk som har det svårt, detta handlar om att bolagen ska ha bra underlag. Detta handlar inte om att ge banker och finansbolag mer kontroll, utan att begränsa dessa från att utnyttja utsatta personer. Att man inte kan ge någon ett lån med en ränta/kostnader de inte har råd att betala.

Som jag sagt tidigare, alla som tar lån som inte syns på UC är inte speltorskar eller strävar inte efter hög skuldsättning. Det kan vara vissa som har det svårt temporärt och behöver en livlina istället för att hamna hos kronofogden och förstöra livet LÅNGT framöver.
Som jag m a o
Personer med betalningsanmärkningar har bättre uc och större möjlighet att få lån till bättre villkor än vad jag har, som som inte har några anmärkningar. Pga låg taxerad inkomst!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp