Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

FI vill strama åt kreditupplysningarna

Så vad hade ni tyckt hade varit optimalt för lånemarknaden från ett samhällsperspektiv då långsiktigt? Hur ska man låna ut pengar och bedöma kreditvärdigheten?

Att hjälpa. Hjälpa människor som har det ekonomiskt svårt. Med betalningsplaner etc.

Som jag sa, man måste titta på varför människor tar lånen och vilken åldersgrupp.
Sedan försöka åtgärda det.

För mig kan en stramare kreditbedömning innebära att man måste titta på varför. Är det för att spela, shoppa, renovera eller för att köpa sin första lya etc men det går ju inte att bortse från ens förutsättningar att kunna betala tillbaka... Jag tror som du säger tyvärr att risk kommer alltid vara inblandat i detta område.

Jag är med dig på att hjälpa folk men jag ser en kreditbedömning som tar hänsyn till MER än upplysningen som en hjälp till människor både på kort och på längre sikt. Sedan tycker jag personligen att det är för lätt och för automatiserat att ta lån utan säkerhet idag (bolån säger jag inget om).

Så att mer av de befintliga skattepengarna går till att hjälpa denna grupp att köpa bostad exempelvis? Subventioneras på något sätt för unga vuxna? Jag skulle inte klaga!

Ska vi ha marknadsekonomi med ständig tillväxt eller ska vi ha planekonomi där alla får lika mycket (lite)? Man ändrar inte ett globalt ekonomiskt system över en natt.

Med det sagt så välkomnar jag ett system där alla ens kreditengegemang är synliga. Samt ett system som underlättar bolån och är mer restriktiv på rena konsumtionslån.Tror det är bra på längre sikt.

Jag kan välkomna det också förutsatt att lån tagna innan införandet inte räknas med.
Delvis de lånen som är tagna nu som är synliga på enbart respektive plattform förblir det. Det är det enda rättvisa.
(Men det kommer aldrig hända)

Precis som bolån med 100% belåning tagna innan 2016 inte räknades med i 15% kravet.

Varenda FI-förslag till regeringen är väl ett praktexempel på att man inte ska göra det över en natt som de ändå gör.
Så i praktiken skulle det bara gälla för de som idag inte är belånade, typ de som är under 18 och inte har skaffat egen bostad? Det skulle ju vara orimligt.

Vadå de som är under 18? Tror du alla över 18 inte har bostad?

Det här nya direktivet de vill få fram berör främst lån som inte är kopplade till UC, det är dessa jag pratar om. Det är de som de vill få kontroll på.
Nä, jag menar att om det inte skulle gälla redan tagna lån skulle ju upplysningen vara värdelös för de som redan har lån, bostadslån osv. Dvs endast de som fortfarande är ”lånoskulder”, med andra ord många som idag är under 18.

Då blir det ännu svårare för skuldsatta att få ett vettigt lån. Bra på långsikt att inga nya kan skuldsätta sig pga Vivus och liknande men för oss som redan sitter i karusellen är det mindre bra.
Varför kan de inte angripa problemet fr ett annat håll, t ex hur kan skuldsatta få möjlighet att betala av sina skulder? Hur mkt kostar inte alla skuldsaneringar? Innan det går så långt som till skuldsanering erbjud Samlingslån för skuldsatta med vettig ränta. Suck!

jag håller med, jag tycker hela samhället behöver se över ekonomin, av flera skäl. För att nämna några skäl: psykosociala, miljömässiga och få ett bättre hållbart samhälle.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp