Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ferratum uppsagt min konto utan andlening

13.12 Vid avslutande av Avtalet oavsett anledning, ska föreskrifterna i detta Avtal vilka till sin natur
anger parternas rättigheter och skyldigheter efter att Avtalet avslutats, gälla även efter att Avtalet avslutats. Detta gäller framför allt sådana föreskrifter som bestämmer hur tvister mellan parterna ska lösas, återbetalningsskyldigheter, indrivning och betalning av förfallna belopp och förfarandet för beräkning och betalning av sådana belopp och parternas ansvar, och överlåtelse. Dessa Allmänna Villkor finns tillgängliga på hemsidan och det är möjligt för Kunden att via e- post eller telefon begära att Kundtjänst skickar en kopia av dessa villkor, antingen elektroniskt eller per post.
Ytterst märkligt att hänvisa till detta som skäl för avslutande.

Ytterst märkligt att hänvisa till detta som skäl för avslutande.
10.2 Ferratum har rätt att förklara alla enligt Avtalet utestående belopp förfallna på ett datum som bestäms av Ferratum om någon av följande händelser inträffar:
(a) Kunden sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent (10 %) av kreditfordran,
(b) Kunden sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent (5 %) av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
(c) Kunden på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
(d) säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
(e) det står klart att Kunden genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något
annat sätt undandrar sig att betala sin skuld enligt Avtalet.

Från deras egna sida, vilket är från konsumentkreditlagen.

10.2 Ferratum har rätt att förklara alla enligt Avtalet utestående belopp förfallna på ett datum som bestäms av Ferratum om någon av följande händelser inträffar:
(a) Kunden sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent (10 %) av kreditfordran,
(b) Kunden sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent (5 %) av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
(c) Kunden på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
(d) säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
(e) det står klart att Kunden genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något
annat sätt undandrar sig att betala sin skuld enligt Avtalet.

Från deras egna sida, vilket är från konsumentkreditlagen.

samt övrigt så gäller detta

10.3 Om Ferratum begär förtida betalning av Lånet enligt stycke (a), (b) eller (c) i punkt 10.2 i dessa
allmänna villkor skall Kunden betala alla utestående belopp inom en period om inte mer än fyra veckor räknat från den tidpunkt då Ferratum sänder ett meddelande om uppsägningen i rekommenderat brev till Kundens angivna adress eller uppsägningen utan en sådan åtgärd kommer till Kundens kännedom.
10.4 Om Ferratum begär förtida betalning av Lånet i enlighet med stycke (a), (b), eller (c) av föreskrift 10.2 av dessa allmänna villkor, är Kunden inte skyldig att uppfylla en sådan förskottsbetalning om Kunden betalar alla belopp enligt Avtalet (inklusive dröjsmålsränta) i enlighet med Avbetalningsplanen, före utgången av uppsägningstiden. Denna rätt får endast utövas en gång av Kunden.

Så gott som, dom behöver ha tillstånd från FI vilket dom har.

Men 100% är jag inte, hen behöver lyfta på luren och ringa FI för att få det bekräftat. Finner dock inget som säger att dom kan avvika ifrån det, kan dock säga EUs banklagar tillåter inte en bank att säga upp lånen ”oavsett” anledning som dom skriver det.

Så deras punkt 13:12 är rent skräp, och håller inte.

Tittar man på företaget i sig så handlas deras bonds som junk, tror nog företaget har problem.

Kan bli dyr tvist att om det ska inledas med att reda ut vilken lag som ska gälla.
Bra att du utrett att det är klart att det inte heller, då ställer du upp i processen också kanske? Det vore ju snällt.

Kan bli dyr tvist att om det ska inledas med att reda ut vilken lag som ska gälla.
Bra att du utrett att det är klart att det inte heller, då ställer du upp i processen också kanske? Det vore ju snällt.
Om du läser senare trådar så har jag kollat upp det nu.

Är inga problem, kan jag få det bolaget förlora sin licens eller få vite så är jag gladeligen delaktig.

Men personen behöver betala det förfallna beloppet om det ens finns något idag, lagstöd finns för hen.

Riktig pissbank, antagligen problem med likviditeten såsom de håller på.

om tillräckligt många bara skiter i det har ju bolaget inte råd att betala sina egna skulder.
Drömscenario om alla bara sket i att betala dessa ockerbanker.

Om du läser senare trådar så har jag kollat upp det nu.

Är inga problem, kan jag få det bolaget förlora sin licens eller få vite så är jag gladeligen delaktig.

Men personen behöver betala det förfallna beloppet om det ens finns något idag, lagstöd finns för hen.
Toppen, då löser du det där i domstolen.

Jag har hört att ironi inte är ett endaste dugg uppskattat här.
Är inte så ironisk, tycker det är bra att vem det nu var som fått något rättsvidrigt över sig kan få hjälp i domstol av en som vet att det inte är några problem.

Riktig pissbank, antagligen problem med likviditeten såsom de håller på.

om tillräckligt många bara skiter i det har ju bolaget inte råd att betala sina egna skulder.
Drömscenario om alla bara sket i att betala dessa ockerbanker.
Dom kan överlåta fordringar ganska lätt och få loss skapligt med likviditet på det viset, klarna jobbar så med i princip alla dåliga betalare.

Nu är det här ganska små aktörer men man vill nog rent generellt inte att finansbolag och liknande går omkull, det kan ge riktigt besvärliga ringar på vattnet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp