Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ferratum uppsagt min konto utan andlening

Ferratums bankverksamhet gäller under maltesisk lag eftersom huvudkontoret är där och företaget är registrerat på börsen i Frankfurt. Det finns EU-bestämmelser om lånverksamhet som måste följas oavsett, men allt jag sett pekar på att Maltas lag gäller utöver detta, även om företag så klart kan välja att vara anpassliga. Med tanke på att allt sker från Malta gissar jag att detta är ett lån i en bank i utlandet. Då Sverige internt reglerar bank- och lånverksamhet hårdare än många EU-länder finns en möjlighet att en del av verksamheten sker i gråzon som ännu inte prövats juridiskt där företag i utlandet kan kräva att agera enligt EU-lag och inte enligt den snävare svenska lagstiftningen, men sådant är potentiellt kostsamt och undviks gärna. En av anledningarna till att jag personligen drar mig för den här typen av ekonomiskt engagemang i områden utanför Sveriges gränser.

Då kanske uppsägningen är korrekt ändå då

Fattar jag brevet rätt då håller dom till på Malta? Isåfall lär inte svenska myndigheter göra så mycket.
Finns det i avtalet något om vilket lands lag som ska tillämpas?
Går till alektrum senare ! Och då drivs den in !

Då kanske uppsägningen är korrekt ändå då
Med tanke på att minst en betalning missades tror jag det är korrekt även enligt svensk lag. Även en missad faktura kan skickas direkt till kronofogden eller föranleda rätt långt gående åtgärder, även om så sällan sker. Det många blir upprörda av här på forumet är överlag ett utslag av välvilja och önskan för en mindre kostsam lösning för borgenären. Vilket oftast yttrar sig i att man säljer vidare skulden till ett inkassobolag till förlust.

Med tanke på att minst en betalning missades tror jag det är korrekt även enligt svensk lag. Även en missad faktura kan skickas direkt till kronofogden eller föranleda rätt långt gående åtgärder, även om så sällan sker. Det många blir upprörda av här på forumet är överlag ett utslag av välvilja och önskan för en mindre kostsam lösning för borgenären. Vilket oftast yttrar sig i att man säljer vidare skulden till ett inkassobolag till förlust.
Ok men dom verkar ev köra på maltesisk lag.

Resten förstår jag inte riktigt, ferratum tror jag inte brukar sälja skulderna utan bara ge indrivningsuppdrag initialt.

Ok men dom verkar ev köra på maltesisk lag.

Resten förstår jag inte riktigt, ferratum tror jag inte brukar sälja skulderna utan bara ge indrivningsuppdrag initialt.

Kan dom verkligen köra bara på maltesisk lag?

Dom ändrade ju sig med högsta ränta (till 39%) när politikerna i Sverige införde den lagstiftningen. Om dom lyder under maltesisk lag så hade dom ju inte behövt justera den biten?

Dom ändrade ju sig med högsta ränta (till 39%) när politikerna i Sverige införde den lagstiftningen. Om dom lyder under maltesisk lag så hade dom ju inte behövt justera den biten?
Ja, jag är långt från säker på hur del funkar praktiskt juridiskt, men den här typen av internationella företag anpassar sig ofta självmant till lokal lagstiftning för att det annars kan bli en dyr rättsprocess. Man kan jämföra med tex spelbolag, större aktörer anpassar sig efter lokalt gällande regler, andra mindre uppstickare har sin affärsidé att verka i utrymmet där den inte tycks funka. Men när mycket plötsligt står på spel kan de sätta allt på ett kort och hävda sin rätt, tänker t ex på Kindreds nuvarande process mot norska motsvarigheten till Spelinspektionen eller deras tidigare tvist med motsvarigheten i Nederländerna. EU-bestämmelser rörande lån kontra lokal lagstiftning har i nuläget många hål och gråzoner som är oklara eftersom ramverket är så nytt.

Ingen aning, dom verkar sagt upp krediten på ett sätt som jag inte tror rimmar så bra med konsumentkreditlagen

Kan säga att det absolut inte går under lagstiftning i Malta iaf inte när det gäller konsumentlagarna kring krediter.

De lagar gäller för krediter i Sverige gäller, spelar ingen roll om du driver ditt företag på Jupiter.

Gällande kräva återbetalning regleras enligt nedanför, punkt 1-3 i detta fall då

33 § Kreditgivaren har rätt att få betalning i förtid endast om det har gjorts förbehåll om detta i avtalet och
1. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordran,
2. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
3. konsumenten på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
4. säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
5. det står klart att konsumenten genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något annat sätt undandrar sig att betala sin skuld.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp