Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ferratum uppsagt min konto utan andlening

Kan de ha hittat någon uppgift som inte stämmer i din ansökan, om de granskade den på nytt när betalningen uteblev? Det är det mest logiska svaret jag kan komma på. Efter det att de trots många försök inte lyckats kontakta dig när betalningen uteblev.

Tekniskt sett tror jag inte de gjort något fel, de har rätt att säga upp krediter vid utebleven betalning. Men att säga upp den så här snabbt borde gå emot hela deras affärsidé, så jag tycker det borde finnas ytterligare skäl. De riktar sig ju just till människor som kan ha lite knepigt att betala, skulle de agera så här i samtliga fall kommer de ha få kunder kvar.

För mig tog det 4 månader innan de skickade till inkasso. Jag var typ alltid sen med minst en faktura och ändå gjorde de ingenting.

Kundtjänst sa nej ! Det e inte på grund av faktura för att betalat alltid i tid !
men sa att det står att läsa 13:2 på din avtal
Frågan tåls att upprepas, vad står i paragrafen som borgenären hänvisar till?

Kundtjänst sa nej ! Det e inte på grund av faktura för att betalat alltid i tid !
men sa att det står att läsa 13:2 på din avtal

alltså du skrev tidigare att det var oklart om uppsägningen berodde på missad/e betalning/ar.

Du har ju inte heller ”alltid betalat i tid” eftersom du själv medgivit minst en misssd betalning…

Tog flera månader och många missade betalningar innan dem sa upp min kredit + att dem terroriserar en på mobilen varje dag vid utebliven betalning, så något stämmer inte i din historia.

Fattar jag brevet rätt då håller dom till på Malta? Isåfall lär inte svenska myndigheter göra så mycket.
Finns det i avtalet något om vilket lands lag som ska tillämpas?

Fattar jag brevet rätt då håller dom till på Malta? Isåfall lär inte svenska myndigheter göra så mycket.
Finns det i avtalet något om vilket lands lag som ska tillämpas?
Ja de håller i Malta. Men de förmedlar lån i Sverige. Då borde svensk lag gälla? De kan inte göra som de vill eller?

Ja de håller i Malta. Men de förmedlar lån i Sverige. Då borde svensk lag gälla? De kan inte göra som de vill eller?

Jag vet inte om svensk lag gäller, det var därför jag frågade "Finns det i avtalet något om vilket lands lag som ska tillämpas?"

Jag vet inte om svensk lag gäller, det var därför jag frågade "Finns det i avtalet något om vilket lands lag som ska tillämpas?"
Ferratums bankverksamhet gäller under maltesisk lag eftersom huvudkontoret är där och företaget är registrerat på börsen i Frankfurt. Det finns EU-bestämmelser om lånverksamhet som måste följas oavsett, men allt jag sett pekar på att Maltas lag gäller utöver detta, även om företag så klart kan välja att vara anpassliga. Med tanke på att allt sker från Malta gissar jag att detta är ett lån i en bank i utlandet. Då Sverige internt reglerar bank- och lånverksamhet hårdare än många EU-länder finns en möjlighet att en del av verksamheten sker i gråzon som ännu inte prövats juridiskt där företag i utlandet kan kräva att agera enligt EU-lag och inte enligt den snävare svenska lagstiftningen, men sådant är potentiellt kostsamt och undviks gärna. En av anledningarna till att jag personligen drar mig för den här typen av ekonomiskt engagemang i områden utanför Sveriges gränser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp