Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fast belopp/maxbelopp vid löneutmätning

Jag skulle inte göra det.Men alla är vi olika.Men ännu en gång tror inte man får sanering under normala omständigheter om man kan betala på 7 år .Kronofogden räknar på 12 år.Dom får inte enligt lag bevilja sanering om skuld kan betalas på 7 år.Men visst långtidsjukskrivning/aldrig jobbat etc

Finns inget sånt i lagen alls faktiskt.

Har i dagarna fått mitt beslut om löneutmätning och KFM kommer dra 11 000 kr på lönen. Men vad är det som avgör om man får ett fast belopp eller maxbelopp ( att de drar allt över förbehållsbeloppet) att betala? Naturligtvis är jag lite glad över att få behålla lite extra vid en normal månad för mig, eller om jag jobbar övertid etc. Men det känns ändå som KFM räknat ganska lågt på mig. Jag hade lite svårt att ge ut en exakt inkomstredovisning, då jag som vårdpersonal jobbar både nätter och helger, och därmed kan skilja en hel del från månad till månad. Men jag försökte räkna ut ett medel som var så ärligt som möjligt. I brevet från KFM står det att de räknat på en lön, LÄGRE än vad jag uppgav till dem. Funderar på om de gått lite på förra årets siffror från skatteverket, då jag i år har ökat min inkomst genom att gå upp lite procent i tjänsten och naturligtvis räknade på den nya lönen.

Men det känns alltså som att jag får behålla mer än vad jag "borde", och vet att de troligtvis kommer räknas om vid nästa tillfälle de kollar mig, men borde jag informera KFM redan nu? Vad är det egentligen som avgör om man får en fast summa eller ett maxbelopp som de drar på lönen? Borde inte alla få maxbelopp när man går på löneutmätning,? Återigen är jag inte missnöjd på något sätt att få behålla lite extra nu, men det känns lite "luddigt" och kanske till och med lite orättvist mot de som har maxbelopp, att vi, i samma sits, får olika förutsättningar?

Du får behålla pengarna du jobbar in mer lön, kan ses positivt att korrigera siffror om man är sugen på skuldsanering

Undrar också, om man får in lite extra pengar, tex genom gåva, födelsedag, extrajobb eller liknande och swishar KFM extra, är det en fördel vid en ansökan om skuldsanering, att man visar att man gör allt för att försöka betala med det man kan? Känns så skönt att allt är igång nu med löneutmätningen, men målet är ju ändå skuldsanering och bli skuldfri en dag. Känns som att det är svårt att bli skuldfri med löneutmätning med alla räntor som tickar på. Eller har ni andra erfarenheter? Mina skulder låg på ca 580 000 i september, men har inte räknat totalbeloppet nu med räntor, förseningsavgifter mm som nu lagts till under ca 6 månader.
Det är en fördel

Tusen tack för för svar lasseman, det betyder mycket att få svar från en som sitter " på andra sidan" och från någon som vet :) Om du vill och orkar, får du gärna besvara de andra i tråden också, som är oense om belopp/år som tex gäller vid skuldsanering mm. Återigen tacksam för svar

Tusen tack för för svar lasseman, det betyder mycket att få svar från en som sitter " på andra sidan" och från någon som vet :) Om du vill och orkar, får du gärna besvara de andra i tråden också, som är oense om belopp/år som tex gäller vid skuldsanering mm. Återigen tacksam för svar
Har du något svar i just min situation? Med skulder för ca 580 000, är det omöjligt att få skuldsanering för att det är "för lite skulder"? Så mycket jag undrar och tacksam för varje svar du kan ge

Det finns inga fasta belop eller år.

Det finns inga fasta belop eller år.
Ok tack. Har du även svar på min andra fråga. Vad avgör om det blir maxbelopp eller fast summa på löneutmätning? Känner att du är guld värd här inne på forumet som verkligen kan ge konkreta, korekkta och bra svar, så förlåt att jag " utnyttjar" det, men är så tacksam samtidigt. Ha en fin helg på dig

Ok tack. Har du även svar på min andra fråga. Vad avgör om det blir maxbelopp eller fast summa på löneutmätning? Känner att du är guld värd här inne på forumet som verkligen kan ge konkreta, korekkta och bra svar, så förlåt att jag " utnyttjar" det, men är så tacksam samtidigt. Ha en fin helg på dig
Jag skrev ju tidigare att man kan få skuldsanering på under det beloppet du frågade om, eller är du bara intresserad av Lasses svar? Isf kan du ju hellre skriva ett PM till honom. Så sparar vi andra tid.

P.S.
Lasse jobbar inte på skuldsaneringsenheten. Däremot finns det säkert folk här som har skuldsanering på under 500k och kan svara på frågor som typ - Kan man få Skusan på skulder under 500k.

Ojämn inkomst är det det beror på mest.
Är lite varierat hur frekvent man använder ser i landet också vet jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp