Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fast belopp/maxbelopp vid löneutmätning

Har i dagarna fått mitt beslut om löneutmätning och KFM kommer dra 11 000 kr på lönen. Men vad är det som avgör om man får ett fast belopp eller maxbelopp ( att de drar allt över förbehållsbeloppet) att betala? Naturligtvis är jag lite glad över att få behålla lite extra vid en normal månad för mig, eller om jag jobbar övertid etc. Men det känns ändå som KFM räknat ganska lågt på mig. Jag hade lite svårt att ge ut en exakt inkomstredovisning, då jag som vårdpersonal jobbar både nätter och helger, och därmed kan skilja en hel del från månad till månad. Men jag försökte räkna ut ett medel som var så ärligt som möjligt. I brevet från KFM står det att de räknat på en lön, LÄGRE än vad jag uppgav till dem. Funderar på om de gått lite på förra årets siffror från skatteverket, då jag i år har ökat min inkomst genom att gå upp lite procent i tjänsten och naturligtvis räknade på den nya lönen.

Men det känns alltså som att jag får behålla mer än vad jag "borde", och vet att de troligtvis kommer räknas om vid nästa tillfälle de kollar mig, men borde jag informera KFM redan nu? Vad är det egentligen som avgör om man får en fast summa eller ett maxbelopp som de drar på lönen? Borde inte alla få maxbelopp när man går på löneutmätning,? Återigen är jag inte missnöjd på något sätt att få behålla lite extra nu, men det känns lite "luddigt" och kanske till och med lite orättvist mot de som har maxbelopp, att vi, i samma sits, får olika förutsättningar?

Undrar också, om man får in lite extra pengar, tex genom gåva, födelsedag, extrajobb eller liknande och swishar KFM extra, är det en fördel vid en ansökan om skuldsanering, att man visar att man gör allt för att försöka betala med det man kan? Känns så skönt att allt är igång nu med löneutmätningen, men målet är ju ändå skuldsanering och bli skuldfri en dag. Känns som att det är svårt att bli skuldfri med löneutmätning med alla räntor som tickar på. Eller har ni andra erfarenheter? Mina skulder låg på ca 580 000 i september, men har inte räknat totalbeloppet nu med räntor, förseningsavgifter mm som nu lagts till under ca 6 månader.

580000kr förmodligen för lite för skuldsanering.580000kr delat med 12 blir inte häftigt mycket .Visst närmar du 60 blir det bättre odds

580000kr förmodligen för lite för skuldsanering.580000kr delat med 12 blir inte häftigt mycket .Visst närmar du 60 blir det bättre odds
Nu vet jag inte hur fort allt tickar på med räntor etc, men då jag släppte allt i september och allt tickat på, borde det väl vara uppe i över 600 000? Jag har lite dålig koll och har inte orkat räkna på det. Tänker väl mer att med löneutmätning går väl det mesta till räntor och skulderna kommer ju aldrig betas av så man blir skuldfri?

Stenhårda på detta.Jag hade 1000000kr skuld 57 år.Men riktålder som räknas och mitt fall 67 pension.Dvs 1000000 delat med 10.Dvs 8500kr månaden men kronkalle sade att tack vare höga räntorna räknas jag inte kunna betala tillbaka kontra lön

8500kr månade plus ränta

Snittränta 14% dvs 8000 netto per månad efter ränte avdrag.16500kr månad.Gränsfall för mig.Säkra sidan jobba upp skuld och Ränta

Stenhårda på detta.Jag hade 1000000kr skuld 57 år.Men riktålder som räknas och mitt fall 67 pension.Dvs 1000000 delat med 10.Dvs 8500kr månaden men kronkalle sade att tack vare höga räntorna räknas jag inte kunna betala tillbaka kontra lön
Förlåt, jag förstår inte. Menar du att du fick/inte fick skuldsanering? Vad menar du att de är stenhårda på?

Om du kan betala på tillbaka skulden på 12 år.Ringde igår och skuldsanering är på g.3 veckor sedan är det klart.Hade jag varit 55 när jag sökt blivit nej eftersom skulden kan betalas tillbaka på 12 år

Nej, dom är inte stenhårda på det. Finns folk som varit yngre med under hälften av skulden som fått skuldsanering. Dom ser på hela bilden, inte bara ålder/inkomst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp