- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Har i dagarna fått mitt beslut om löneutmätning och KFM kommer dra 11 000 kr på lönen. Men vad är det som avgör om man får ett fast belopp eller maxbelopp ( att de drar allt över förbehållsbeloppet) att betala? Naturligtvis är jag lite glad över att få behålla lite extra vid en normal månad för mig, eller om jag jobbar övertid etc. Men det känns ändå som KFM räknat ganska lågt på mig. Jag hade lite svårt att ge ut en exakt inkomstredovisning, då jag som vårdpersonal jobbar både nätter och helger, och därmed kan skilja en hel del från månad till månad. Men jag försökte räkna ut ett medel som var så ärligt som möjligt. I brevet från KFM står det att de räknat på en lön, LÄGRE än vad jag uppgav till dem. Funderar på om de gått lite på förra årets siffror från skatteverket, då jag i år har ökat min inkomst genom att gå upp lite procent i tjänsten och naturligtvis räknade på den nya lönen.
Men det känns alltså som att jag får behålla mer än vad jag "borde", och vet att de troligtvis kommer räknas om vid nästa tillfälle de kollar mig, men borde jag informera KFM redan nu? Vad är det egentligen som avgör om man får en fast summa eller ett maxbelopp som de drar på lönen? Borde inte alla få maxbelopp när man går på löneutmätning,? Återigen är jag inte missnöjd på något sätt att få behålla lite extra nu, men det känns lite "luddigt" och kanske till och med lite orättvist mot de som har maxbelopp, att vi, i samma sits, får olika förutsättningar?
Men det känns alltså som att jag får behålla mer än vad jag "borde", och vet att de troligtvis kommer räknas om vid nästa tillfälle de kollar mig, men borde jag informera KFM redan nu? Vad är det egentligen som avgör om man får en fast summa eller ett maxbelopp som de drar på lönen? Borde inte alla få maxbelopp när man går på löneutmätning,? Återigen är jag inte missnöjd på något sätt att få behålla lite extra nu, men det känns lite "luddigt" och kanske till och med lite orättvist mot de som har maxbelopp, att vi, i samma sits, får olika förutsättningar?