- Meddelanden
- 356
- Mottagna reaktioner
- 190
- Poäng
- 367
Det där stämmer absolut inte.Kronofogden räknar på 12 år.Dom får inte enligt lag bevilja sanering om skuld kan betalas på 7 år.
Det där stämmer absolut inte.Kronofogden räknar på 12 år.Dom får inte enligt lag bevilja sanering om skuld kan betalas på 7 år.
Kan bara hålla med, jag har lärt mig jättemycket här inne, då jag inget visste heller innan. Också därför jag är så intresserad av andras åsikter, tankar och erfarenheter. Men även lagar, regler och hur det funkar rent praktiskt. Därför blir jag lite konfunderad när folk svarar olika och blir nyfiken på just deras/era erfarenheter, men även till varför ni här i forumet, med antingen löneutmätning/skuldsanering/jobbar med dessa frågor, hur ni tänker, tycker, har åsikter om, men även hur det fungerar för olika människor.Kunde ingenting om detta med sanering men läste på forumet om sanerin löneutmätning.Sökte sanering och visste vad jag skulle säga /svara vid frågor.Kanon detta forum
Jag kan förklara varför jag föredrar skuldsanering framför löneutmätning, vilket ju är ett troligt alternativ till skuldsanering för många.Betala av själv på.7 år eller välja betalningsanmärkning och 5 år.Jag hade då inte tvekat att betala på 7 år och slippa betalningsanmärkning.Men visst alla är vi olika.
Önskar jag kommer dit snart. Har sökt en gång nu i september, fick avslag och börjar nu löneutmätning. Ska ansöka igen, men låta det gå några månader innan. Det är lite av denna anledningen jag ställde mina frågor i första ( och andra) inlägget, men det har jag inte riktigt fått svar på, nu när vi halkat in på annat nuJag kan förklara varför jag föredrar skuldsanering.
¤ Inga maxbeslut på skuldsanering, du får behålla lönehöjningar, övertid, bonusar, sem-ersättning, skatteåterbäring osv...
¤ Betalningsfria månader
¤ Man betalar själv så arbetet får inte reda på skulderna
¤ Möjlighet till förkortad betalplan
¤ Man får en buffert att behålla varje månad
¤ Skulderna hos KF nollas direkt vid beviljande
¤ Man kan köra bil utan att behöva oroa sig att polisen beslagtar bilen vid trafikstopp, eller att man blir avplockad sin jacka etc mitt i vintern.
// En som haft löneutmätning och är väldigt glad över sin skuldsanering
Tusen tack och detsamma. I mitt fall, för nya skulder och även spel. Spelet vill jag dock påstå att jag inte har problem med, men för syns skull ha jag spelpausat mig och även vart i kontakt med enheten för spelmissbruk. De tyckte inte jag hade problem, utan såg lilla mig i det hela, som bara var desperat i en jobbig situation just då, och försökte få in pengar på ett dåligt sätt efter att ha drabbats av sjukdom och massa extra kostnader under kort tid. Typ "allt" hände under ca 6 månader. Orsaken var detsamma med den nya krediten jag tog, att bara hålla mig över vattenytan och betala/kämpa på. Nu vill jag bara låta tiden gå så att detta blir gammalt nog, stå mitt kast, betala allt jag kan och göra rätt för mig. Det suger dock att ens ha hamnat här, så därför alla mina frågor i första ( och andra inlägget). De drar för lite, jag vill betala mer, göra rätt, komma tillrätta med allt, se ett slut mmKämpa på.Står beslutet varför avslag .Rätta till det
Vad avgör om man får maxbeslut. Frågan har varit uppe här innan och svaret brukar bli att man kan få det om man har ojämn inkomst. Stämmer kanske men både jag och bekanta har fått maxbeslut trots fasta månadslöner.Har i dagarna fått mitt beslut om löneutmätning och KFM kommer dra 11 000 kr på lönen. Men vad är det som avgör om man får ett fast belopp eller maxbelopp ( att de drar allt över förbehållsbeloppet) att betala? Naturligtvis är jag lite glad över att få behålla lite extra vid en normal månad för mig, eller om jag jobbar övertid etc. Men det känns ändå som KFM räknat ganska lågt på mig. Jag hade lite svårt att ge ut en exakt inkomstredovisning, då jag som vårdpersonal jobbar både nätter och helger, och därmed kan skilja en hel del från månad till månad. Men jag försökte räkna ut ett medel som var så ärligt som möjligt. I brevet från KFM står det att de räknat på en lön, LÄGRE än vad jag uppgav till dem. Funderar på om de gått lite på förra årets siffror från skatteverket, då jag i år har ökat min inkomst genom att gå upp lite procent i tjänsten och naturligtvis räknade på den nya lönen.
Men det känns alltså som att jag får behålla mer än vad jag "borde", och vet att de troligtvis kommer räknas om vid nästa tillfälle de kollar mig, men borde jag informera KFM redan nu? Vad är det egentligen som avgör om man får en fast summa eller ett maxbelopp som de drar på lönen? Borde inte alla få maxbelopp när man går på löneutmätning,? Återigen är jag inte missnöjd på något sätt att få behålla lite extra nu, men det känns lite "luddigt" och kanske till och med lite orättvist mot de som har maxbelopp, att vi, i samma sits, får olika förutsättningar?
Jo, men därför undrar jag. Jag har ju fått fast belopp, trots ojämn inkomst. Enligt mig, varför får inte alla maxbelopp, vad avgör att du inte får det? Rättvisa, hur funkar det, jämför man folk med folk, varför får vissa, men inte andra är mina frågor, vad avgör? Som jag skrivit, mitt mål är att bli skuldfri så fort som möjligt. Vill jag ha exempelvis 1000 kr mer i månaden själv, eller vill jag betala på mina skulder. Jo, jag vill betala på mina skulder om det hjälper till, om det gynnar mig att tex få sanering istället. Ska jag gå på löneutmätning i 15 år, så tar jag hellre pengarna och lever för, men kan jag få skuldsanering i 5 år och bli skuldfri, så får de gärna varenda krona extra från mig. Där har du skillnaden på hur jag tänker.Vad avgör om man får maxbeslut. Frågan har varit uppe här innan och svaret brukar bli att man kan få det om man har ojämn inkomst. Stämmer kanske men både jag och bekanta har fått maxbeslut trots fasta månadslöner.
Sedan förstår jag inte varför du undrar om du ska kontakta KF över att dom kommer att ta för lite? Vid skuldsanering bör man ju göra det eftersom det kan bita en ordentligt där bak annars. Men vad kan hända vid löneutmätning? Ingenting mer än att dom kan korrigera beloppet uppåt vid nästa uträkning. Men om ditt mål är att betala så mycket så möjligt för att bli skuldfri snabbt kan du ju såklart göra det.
Du har missuppfattat en del ser jagOch vadå hela bilden.Antingen kan du betala eller inte.Skulden totalt är det räknas..12år betala klrt med sanering.Sedan förekommer det självklart människor som ej kan jobba.Ålder spelar självklart roll.Under 30 år svårare få jmf plus 50.Detta berättade min handläggare på Skuldsaneringsenhetten
Men du kanske vet mer som inte hon vet