Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Fairlo - UC?

Fick ett svar från Fairlo idag. Förvisso trevligt formulerat men jag blev också lite förvirrad så tänkte kolla om ni andra kan räta ut frågetecknet åt mig

Jag frågade om inte bara Varda ska synas på UC, utan också Lösa. Och de kommer tydligen båda synas som krediter. För Varda är det ju inga konstigheter. Det är ju en kontokredit där man kan ta ut och sätta in pengar i princip hur man vill upp till maxsumman så länge man sköter sina inbetalningar.

Men vad är det som gör att Lösa ska klassas som en kredit och inte blanco tro? Det är ju ett lån taget "utan säkerhet" och går inte att göra annat med än att betala ner den fasta summan varje månad (eller extraamortera) tills lånet är nere på noll.

Kort sagt; hur definieras egentligen en kredit/kontokredit i förhållande till ett blancolån? Är det låneinstituten själva som väljet? Har det på något sätt ha med ansökansförfarandet att göra?

Det här kan ju (i alla fall i världen utanför det här forumet) tyckas som en petitess, men som ju alla här vet så är en kredit mycket mer förödande för UC-scoren ett blancolån.
Tror inte någon här är speciellt intresserad av att påpeka till fairlo att våra skulder inte syns på uc. Det får dom gärna glömma bort.

som svar på din fråga. Utnyttjad kredit är mycket sämre än blancolån för våra kreditbetyg

Tror inte någon här är speciellt intresserad av att påpeka till fairlo att våra skulder inte syns på uc. Det får dom gärna glömma bort.

som svar på din fråga. Utnyttjad kredit är mycket sämre än blancolån för våra kreditbetyg

Skulle aldrig få för mig att fråga om det inte vore för att de redan hade börjat synas på UC (igår alltså). Att Fairlo dyker upp där är bland det värsta som kunde hända mig just nu. Anledning till att jag sökte från dem från början var just att de inte syntes där så det känns ju snöpligt värre :)

Nåväl, nu är de ju i full färd att börja "samarbeta" med UC så det är bara försöka hantera det. Och eftersom ju en kredit är mycket värre en en blanco skulle jag vilja ifrågasätta varför de lägger en form av lån (Lösa) som i mitt tycke är ett typiskt blancolån som en kredit.

Men antar att vi inte kan påverka så mycket kring sånt. Får på sikt försöka betala av den och kanske hitta en ny kredit utanför UC för att lösa den.

Senast ändrad:
Kan dom ha ändrat?
När man klickar på ansök står det:

”Vi gör enbart en kreditupplysning från Dun & Bradstreet (tidigare Bisnode)”

samt enbart kredit till 70.000kr, var 100.000 förut.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp