Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Fairlo - UC?

"Hej. Jag undrar om ni kommer ta bort krediten från UC nu när ni valt att sluta med UC vid ny ansökan? Kändes ganska taskigt mot oss befintliga kunder och ni hann inte ens med 6 månader av UC innan ni ändrar er. Katastrof!"

-Hej! Nej vi kommer fortfarande rapportera till UC
Det är i syfte att skapa en helhetsbild och undvika överskuldsättning, vi kommer dock inte göra upplysning via UC

"Nej jag förstår, men då fallerar hela poängen med att låna via bisnode. Det är ju de många är ute efter. Slippa ha lån på UC och därmed inte ansöka om lån som tar UC :) "

-Jag förstår hur du menar, men vi gör det här för att skapa en helhetsbild och undvika överskuldsättning. Eftersom krediten är en skuld du har är det bra att den syns när andra långivare ska göra en upplysning.

" Hur kommer det sig att ni valda att sluta ta UC inom 6 månader? Känns ju som om ni haft de här i baktanken hela tiden och gå bakom ryggen på kunderna. Läst om jättemånga som känt sig besvikna och tappar förtroendet för er helt. "

- Det var ett sammarbete som inleddes men vi valde att bara behålla rapporteringen. Det är verkligen jättetråkigt att du känner så , vi har inte haft för avsikt att få er att känna att vi går bakom ryggen på er. Tvärtom så värnar vi om er och denna rapportering hjälper att skapa en helhetsbild och undvika överskuldsättning.

" Okej, jag förstår. Jag tycker iallafall att det känns oseriöst gentemot sina kunder att hålla på o hatta fram o tillbaka osv. Tror många har valt er pga bisnode och icke rapportering och därför vart nöjda. Jag är övertygad om att ni kommer förlora kunder."

- Jag hör dig och uppskattar din feedback

"Toppen! Jag ville bara få fram min åsikt. Tack för du tog dig tid! "

Nej jag är inte bitter, haha fått covid och har straxt över 39 grader feber, yaaaay!

Om de vill bidra till minskad överskuldsättning och tuffa villkor för sina kunder kanske de kunde sänka räntan 10 procent eller så;-)

Nåväl, är glad jag lyckats betala in och avsluta mina två krediter på Fairlo. Men de ska ha ett plus för att de alltid har trevlig support tycker jag (inte ens ironiskt menat :) )

Låter ju helt galet.. de är alltså inte intresserade av att ta en UC och se kundernas totala skuldsättning när de lånar ut pengar.. "skapa en helhetsbild och undvika överskuldsättning" vad de nu skriver.. men däremot så vill de rapportera till UC för att säkerställa att deras konkurrenter ser lånen och inte lånar ut mer pengar till kunderna.. mycket märkligt resonemang.

Låter ju helt galet.. de är alltså inte intresserade av att ta en UC och se kundernas totala skuldsättning när de lånar ut pengar.. "skapa en helhetsbild och undvika överskuldsättning" vad de nu skriver.. men däremot så vill de rapportera till UC för att säkerställa att deras konkurrenter ser lånen och inte lånar ut mer pengar till kunderna.. mycket märkligt resonemang.
Helt galet faktiskt

Bara ursäkt. Hade dom varit så mån om sina framtida och nuvarande kunder så är full uc enda vettiga för att se aktuell skuldsättningsgrad på nya sökande och behålla sig på uc för förhindra mer skuldsättning. Nu kommer dom bara se bisnode vid ansökan vilket är "bra" för sökande på gott o ont. Dom märkte säkert kunderna försvann samt kostnadsfråga

Hur kan man få dem att ta bort min uc förfrågan horunfarna tog?

När man gör en ansökan så godkänner man att de gör en kreditupplysning. De har sedan möjlighet/rätt att göra denna precis var de vill oavsett vad som står på hemsidan. De kommer tyvärr aldrig att backa upplysningar som tagits.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp