Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förhala betalning vid betalningsföreläggande

Du måste bestrida och det nu! Har du gjort det? Maila och skriv att du bestrider och att skulden är betald.

Nu har jag precis fått tag i pengar!!!! :) så ska sätta mig och betala nu!!!! Hur gör jag nu för att slippa anmärkning? Ska jag Maila, ringa och skrika att jag betalt i tid men att dom inte hinner få in pengarna innan??? Kommer jag ändå få anmärkning?????

du skall maila till dem du är skyldig pengar plus kfm att du betalat och gör det redan ikväll.skicka med kopia på betalningen.kontakta via telefon kfm imorgon bitti bums och säg att du betalat.sen är det upp till dom om det redan blivit utslag eller inte.och isåfall dra tillbaka det,för det kan jag inte svara på hur de gör med det.

Nu har jag precis fått tag i pengar!!!! :) så ska sätta mig och betala nu!!!! Hur gör jag nu för att slippa anmärkning? Ska jag Maila, ringa och skrika att jag betalt i tid men att dom inte hinner få in pengarna innan??? Kommer jag ändå få anmärkning?????

1. Bestrid ärendet via mail!

2. Betala in skulden till till inkassobolaget.

Allt är löst.

Efter att du har bestridit ärendet så KAN DU INTE I NÅGON INSTANS få en betalningsanmärkning i just DETTA ÄRENDET bortsett från att du UNVIKER att dyka upp i tingsrättsförhandlingarna. Du blir det en treskodom = du får en betalningsanmärkning. Det räcker kort och gott att du dyker upp och säger - Hej och hej då!

Ett tips. Läs igenom tråden.

domstolsförhandligar blir det inte om du betalar HELA skulden nu
Då går ärendet inte vidare men om du bestrider ärendet och ni inte kommit överens är risken stor att sökanden överlämnar till tingsrätten för vidare handläggning
hade jag varit du så hade jag ringt och sagt att jag betalat plus att du scannar in alternativt faxar in din kopia på betalningen

Sorry! Gran, hade missat ditt inlägg.. Allt det har jag gjort.
Så hoppas det löser sig... Skulle ringa tillbaka till KFM tyckte dom i eftermiddag igen och bara kolla hur det gått...

Vaddå? Kommer detta komma till tingsrätt hursomhelst?

Nej! Det jag menade var att om du bestrider och inte betalar in skulden så går den till tingsrätt. Hur snabbt den går till tingsrätt efter du betalat beror helt på inkassobolagets mått av kreditsed.

I de flesta fall så kommer inkassobolaget kontakta dig och meddela att de mottagit ditt bestridande men att de och deras huvudman inte kan finna att du betalat din skuld. Man ber dig därför att inkomma med kvitto på detta vilket ger en ca fördröjning på en till två veckor. Vissa inkassobolag väljer även att inte skicka till tingsrätt, andra skickar ditt bestridande med vändande post.

Om du dvs inte betalar men ändå dyker upp i TR så slipper du betalningsanmärkning. Inkassobolaget kan därefter inkräva skulden genom kronofogden men du får ingen anmärkning.

Tror vi skulle kunna halvera antalet betalningsanmärkningar om folk visste hur man genom lagen fredar sig mot inkassobolag med ockerräntor!

Ett fall var när jag skulle få klart för mig om de hade meddelat utslag och om jag fått en anmärkning. Svaret blev - Det är inte vi som ger dig en anmärkning, det är inkassobolagen genom UC. Mitt svar: UC kan inte ge mig en anmärkning såvida inte ert utslag ger inkassobolaget rätt i deras framställan av skulden så min fråga är igen. Vilket utslag har NI fattat i ärendet!?

En annan sa att jag var tvungen att skriva vad jag bestred, alltså i detalj trots att lagen och deras egna handbok påvisar detta inte stämmer och det räcker med - Hej! Jag betsrider målnummmer xxxxxxxxxx Namn Personnummer. Tack och hej!

Slutsats: Kunskapen bland vissa på KM är likt Posten. - Dvs obefintlig och man har svårigheter att tyda sina egna regler.

Senast ändrad:
Tack för alla svar och tips!! Ni är guld värda! Pratade med KFM precis.. Och nu va så väntade dom bara på att ärendena skulle bli återkallade.. Så jag kunde va lugn sa hon för nu kommer inget mer hända, mer än att det återkallas och ingen anmärkning va det risk för heller! Så nu känns det väldigt skönt och jag tackar för all hjälp! Och det verkar varit det bästa draget att bifoga betalningskvittona på mail!

Citat:
(Ursprungligen postat av gran
Bättre bestrida då och tillskriva dom att du vill ha en betalningsplan
Alternativt att du betalar skulden när lönen kommer
Nu är risken att du får anmärkning om duinte betalat skulden när tiden gått ut
Det utfärdas ett utslag och en anmärkning )
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Du skriver att man ska bestrida... men om man redan har frågat tex Svea inkasso om avbetalning och dom har sagt nej... då kan jag ju inte skriva på delgivningskvittot att jag bestrider och att jag vill ha en betalplan.... Hur gör man då för att förhala allt så att man hinner få lön? Jag är lite okunnig på detta så jag vill gärna ha många tips från dem som vet hur det funkar... :)

Oavsett måste du bestrida..du kan vänta på påminnelse också från Kfm men sen måste du skriva på
Och bestrider du och i detta fall då Svea inkasso inte går med på en betalplan så skickas det till tingsrätten.
Men detta tar ju lite tid
Exakt vet jag inte men eftersom ni inte kommit överens och du ändå bestrider så kommer Kfm tillskriva Svea att du bestrider och är dom då besvärliga kommer det att gå vidare.
Du kan ju också ha tur att dom inte går vidare och då återkallas ärendet och det är avslutat.
Du hinner förmodligen betala in skuld och du kanske redan har gjort det men det viktigaste är ju att du får se till att det inte blir en anmärkning
Det blir det om du endast skriver på och inte gör nåt för då utfärdas utslag

Hej

Om du vill vinna lite tid fram till nästa lön så skriver du inte på delgivningen nu. Det som händer är att efter ca en vecka kommer en påminnelse från kfm skriv inte på den heller. Efter någon dag till kommer en andra påminnelse nu har du 5 dagar på dig att skriva på och skicka in delgivningen och det gör du nu (annars kommer delgivningsman). Nu har du 10 dagar på dig att betala hela skulden (se till att allt är med så att det inte finns något restbelopp efter din inbetalning) från det att du skrev på delgivningen och du måste även skicka el. mailar till kfm att du bestrider kravet i sin helhet pga att skulden är betald och detta gör du direkt när du betalat och håll dig inom dessa 10 dagar, ring och kolla med kfm att de mottagit och registrerat ditt bestridande.
Nu kan det hända två saker....ev. återkallar inkassobolaget ärendet när de ser din betalning eller om de är lite sega så kommer ärendet att gå vidare till tingsrätten då kommer du få möjlighet att skicka in bevisning och då skickar du en kopia på din betalning som du gjorde inom det 10 dagarna ovan. Tingsrätten kontaktar sedan inkassobolaget och framför din bevisning varefter ärendet kommer att avskrivas eftersom de fått sina pengar och du kommer inte att få någon anmärkning.
Detta brukar gå att klara sig fram till nästa lön genom detta förfarande.

Olle.

Jag fick betalningsföreläggande ifrån kronofogden för exakt 1 vecka sedan.
Den första påminelsen kommer väl om 2-3 dagar (Påsk).
Den andra borde väl komma runt 10 april?
Kommer jag på något sätt att kunna förhala detta till löning?
25 april dvs?

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp