Nu har jag precis fått tag i pengar!!!!så ska sätta mig och betala nu!!!! Hur gör jag nu för att slippa anmärkning? Ska jag Maila, ringa och skrika att jag betalt i tid men att dom inte hinner få in pengarna innan??? Kommer jag ändå få anmärkning?????
Nu har jag precis fått tag i pengar!!!!så ska sätta mig och betala nu!!!! Hur gör jag nu för att slippa anmärkning? Ska jag Maila, ringa och skrika att jag betalt i tid men att dom inte hinner få in pengarna innan??? Kommer jag ändå få anmärkning?????
Vaddå? Kommer detta komma till tingsrätt hursomhelst?
Citat:
(Ursprungligen postat av gran
Bättre bestrida då och tillskriva dom att du vill ha en betalningsplan
Alternativt att du betalar skulden när lönen kommer
Nu är risken att du får anmärkning om duinte betalat skulden när tiden gått ut
Det utfärdas ett utslag och en anmärkning )
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Du skriver att man ska bestrida... men om man redan har frågat tex Svea inkasso om avbetalning och dom har sagt nej... då kan jag ju inte skriva på delgivningskvittot att jag bestrider och att jag vill ha en betalplan.... Hur gör man då för att förhala allt så att man hinner få lön? Jag är lite okunnig på detta så jag vill gärna ha många tips från dem som vet hur det funkar...![]()
Hej
Om du vill vinna lite tid fram till nästa lön så skriver du inte på delgivningen nu. Det som händer är att efter ca en vecka kommer en påminnelse från kfm skriv inte på den heller. Efter någon dag till kommer en andra påminnelse nu har du 5 dagar på dig att skriva på och skicka in delgivningen och det gör du nu (annars kommer delgivningsman). Nu har du 10 dagar på dig att betala hela skulden (se till att allt är med så att det inte finns något restbelopp efter din inbetalning) från det att du skrev på delgivningen och du måste även skicka el. mailar till kfm att du bestrider kravet i sin helhet pga att skulden är betald och detta gör du direkt när du betalat och håll dig inom dessa 10 dagar, ring och kolla med kfm att de mottagit och registrerat ditt bestridande.
Nu kan det hända två saker....ev. återkallar inkassobolaget ärendet när de ser din betalning eller om de är lite sega så kommer ärendet att gå vidare till tingsrätten då kommer du få möjlighet att skicka in bevisning och då skickar du en kopia på din betalning som du gjorde inom det 10 dagarna ovan. Tingsrätten kontaktar sedan inkassobolaget och framför din bevisning varefter ärendet kommer att avskrivas eftersom de fått sina pengar och du kommer inte att få någon anmärkning.
Detta brukar gå att klara sig fram till nästa lön genom detta förfarande.
Olle.