Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förhala betalning vid betalningsföreläggande

godmorgon
du får vänta på nästa påminnelse (vänta så länge du kan innan du skriver på) jag har väntat upp till 5dagar efter jag fått sista påminnelsen
men jag vet ju inte om/när det dyker upp en delgivningsman
beror nog va man bor

OK... men vet du om det alltid kommer en tredje påminnelse innan de skickar ut en delgivningsman?

Enligt min erfarenhet så är det på följande viss:
Första föreläggandet kan du strunta i.
Efter 10 dagar skickar dom en påminnelse.
Denna har du 5 dagar på dig att skriva under.
Skriver du inte under den lämnas det till delgivningsman att söka upp dig
,detta kostar dig kanske 1000:- men du kan vinna ytterligare en vecka eller två. När du skrivit på delgivningen så har du 10 dagar på diag att bestrida ärendet.
När du bestrider ärendet men inte ange varför, OBS viktigt att bara skriva att du bestrider ärendet inte ange orsak.
Se till att bestridandet verkligen kommer till KF innan dom 10 dagarna gått, det går att maila detta till dom och be om en bekräftelse att dom fått bestridandet
Då skickar KF frågan till den som kräver dig på pengar så dom skall förklara varför dom kräver dig. Detta ger dig minst 20 dagar till, den svarstid som dom ger den som kräver dig.
Så 10+5+10 +20 = 45 dagar får du om du bestrider på påminnelsen. Tar du kostnaden för delgivningsman så får du nog ca 10 dagar till på dig att betala, 45 dagar.

Enligt min erfarenhet så är det på följande viss:
Första föreläggandet kan du strunta i.
Efter 10 dagar skickar dom en påminnelse.
Denna har du 5 dagar på dig att skriva under.
Skriver du inte under den lämnas det till delgivningsman att söka upp dig
,detta kostar dig kanske 1000:- men du kan vinna ytterligare en vecka eller två. När du skrivit på delgivningen så har du 10 dagar på diag att bestrida ärendet.
När du bestrider ärendet men inte ange varför, OBS viktigt att bara skriva att du bestrider ärendet inte ange orsak.
Se till att bestridandet verkligen kommer till KF innan dom 10 dagarna gått, det går att maila detta till dom och be om en bekräftelse att dom fått bestridandet
Då skickar KF frågan till den som kräver dig på pengar så dom skall förklara varför dom kräver dig. Detta ger dig minst 20 dagar till, den svarstid som dom ger den som kräver dig.
Så 10+5+10 +20 = 45 dagar får du om du bestrider på påminnelsen. Tar du kostnaden för delgivningsman så får du nog ca 10 dagar till på dig att betala, 45 dagar.

OK... så då är det kanske dumt att ta risken och vänta på ytterligare påminnelse?
Den första påminnelsen fick jag i förra veckan den 2 januari... vågar jag vänta med att skicka den tills nu på fredag??

Vågar jag vänta med påskrift..

Alltså... jag undrar.. jag fick en påminnelse på betalningsföreläggande i förra veckan den 2 januari... vågar jag vänta med att skicka in den tills nu på fredag den 11 januari... eller tror ni att det hinner komma en delgivningsman då?

antingen så kommer nån eller inte,finns inga garantier för det ena eller det andra.till mig kom det en vid andra påminellsen.

Delgivning

Till mig kom kfm med en 3 veckor gammalt föreläggande
Den var betald sedan nästan tre veckor vid middagstid.
Tur att vi inte hade gäster (inte diskret) barnen undrade

Ringde intrum men en gång de hade återkallat ärendet för 12 dagar sedan.

Lärde mig då är den betald skicka in ändå.

Okej, det här kommer att bli tajt men jag tror det går precis.
Jag antar att du får lön den 25:e? Och då kan du betala hela skulden? (Annars kan vi lägga ner hela diskussionen för då kommer du ändå få bet anmärkning)

Som sagt jag antar att du har pengar den 25:e...
Om vi räknar bakvägen kan du isåfall tidigast skriva på delgivningen den 16:e och du har ännu inte fått påminnelse nr 2, tror detta kommer bli precis på det berömda....

Jag skulle göra följande:
1) Skriv på och skicka in delgivningen den 16:e januari
2) Betala hela skulden den 25 januari enligt de betalningsuppgifter du fått tidigare glöm inte att räkna in ränta tom betalningsdagen så att det inte finns någon restskuld (jag brukar lägga på någon tia för att vara på den säkra sidan) gör betalningen via din internetbank så att du har kvitto på att betalningen är bokförd den 25:e
3) När du vaknar på morgonen den 25:e och ser att betalningen är gjord i din internetbank skriver du nu ett mail till kronofogden där du bestrider skulden i sin helhet och som skäl skriver du att pga av att skulden redan är betald. Du har nu bestridit ärendet inom de 10 dagar som du hade på dig och du kan dessutom styrka att skulden var betald när du gjorde ditt bestridande.

Du kommer då inte att få någon betalningsanmärkning är min erfarenhet.

Om du istället skriver på nu och bet den 25:e kommer du ändå att få betalning anm så jag skulle försöka hålla mig till den 16 el 17 visst delgivningsmannen kan dyka upp men jag skulle chansa för att kunna slippa en anmärkning det är ju trots allt bara ca en vecka kvar och du har inte fått andra påminnelsen ännu.

Spännande att följa hur det går...

Olle.

PS. Detta är mina erfarenheter, inte säkert det fungerar för alla DS.

Det verkar olika kring vad som sker efter att bestridande är gjort men en sak är säker.

*Bestrid ALLTID, detta görs bäst via mejl.

*Du behöver INTE ange varför du bestrider.

Gör man detta så slipper utslag i första instans.(Kronofogden)

Fogden skickar då bestridandet till inkasso som får svara. Seriösa aktörer kommer här försöka komma i kontakt med dig, oseriösa skickar motkrav med vändande post. Min erfarenhet är att det normalt tar 3 veckor från det att du bestridit till fogden skickar vidare ärendet till andra instans(Tingsrätten). Har du betalat här så är allt lugnt.

När ärendet når tingsrätten kommer du att få ett brev hem där man upplyser dig om fordringsägarens krav. Efter en vecka kommer det ett brev där du skall inställa dig på angivet datum och ta med bevisning på att ärendet är betalt.

I normala fall SKALL inkasso bolaget OMGÅENDE meddela tingsrätten om de mottagit betalning under denna tid.

Om du inte betalar innan du skall närvara på tingrättsförhandlingarna och din bevisning ej duger fattar tingsrätten beslut här och du får en betalningsanmärkning.

Hade ett ärende som inkom till tingsrätten på en måndag och jag betalade in skulden på efterföljande fredag. Fick sedan ett nytt brev där man beslutade att ärendet lagt ner då fodran var reglerad. Jag behövde alltså INTE bevisa när betalningen inkommit som tidigare påvisats vara illa tvunget. Jag fick inte heller en anmärkning med bakgrunden att Tingsrätten inte hade handlagt ärendet under tingsrättsförhandlingarna.

Om någon varit med om liknande så beskriv gärna detta. Som jag tolkar lagen så kan INTE tingsrätten fatta beslut om betalningsanmärkning OM ärendet är återkallat av Inkassobolaget INNAN tingsrättsförhandlingarna ägt rum. Bestrid gärna detta påstående om ni haft ett annat utslag TROTS att skulden varit reglerad.

Lagen har inte som mål att skuldsätta eller misskreditera individer, den har som mål att få klarhet i om du är skyldig eller inte.

Att inkassobolag vill att får en betalningsanmärkning får att kunna märka dig vet vi redan, men dem tjänar olika syften...

Senast ändrad:
Hej!!
Jag är lite smått panik... Jag har till på måndag på mig innan kfm ger utslag... Om inte ärendet återkallats innan.... Hur gör jag? Jag måste då betala senast idag för att hinna, och det går inte!!
Ska jag då nu på måndag maila kfm att jag bestrider ärendena utan att ange orsak... ?? Köper jag mig då lite tid så jag hinner betala nästa helg.. Och gör jag då det, blir det då ingen bet.anm om jag då betalar och ärendet återkallas?? Funkar detta lr hur ska jag göra?? Jag behöver iaf en vecka till innan jag kan betala och vill verkligen inte få nån anmärkning!?? Snälla, jag behöver hjälp i denna fråga! Tack på förhand!

har det gått så långt som till utslag så är det försent att bestrida väll.detta skulle du har gjort när du fick delgivningpapprena hem och hadde 10 dagar på dig.
har det gått till utslag så är det inte långt till de kommer hem papper om utmätning på inksomst.och iom utslag så har du fått anmärkningen.

jag skulle om jag vara du kontakta dem du har skuld hos. om avb eller få betala det datum du kan mot att de tar bort ärendet hos kfm.men om du slipper anmärkning är tveksamt.

alltså jag kan ha jättefel men det har gått för långt om du e nära ett utslag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp