Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Divide - Ny kontokredit

Det har stått samma sak på Divides hemsida sedan Oktober 2018. Fick 25K beviljat hos dessa då. Jag kan ha fel men mig veterligen är det max den kredit de ger ut. 200K kan du glömma. Deras lånefunktion är fortfarande inte i fullt bruk och Divide framstår mer och mer som ett skämt. Villkoren är bra OM du amorterar mer än minsta belopp. Amorterar du minsta belopp och har en kredit på 25K tar det typ 20 år och hiskeliga ränteutgifter innan det är slutbetalt...

Man kunde göra en preliminär ansökan via deras sida, men då tar de en Bisnode. Villkoren jämfört med andra aktörer är superbra, men frågan är om man får till ett lån? Jag är behov av ca 200 000 kr som jag skrev i tidigare trådar här på lånforum, undra om divider är ett alternativ? Någon här som har 200K+ i lån från dem?

Tycker deras kredit var grymt smidig när jag använde dem.

Kollade igenom Divide på allabolag och nu verkar det vara något på gång. Finns lite intressanta grejer som precis har hänt.
Tar man spaden och gräver djupare så börjar jag undra om detta bolag har väldigt stora ambitioner och kanske kommer bli större än vad folk tror.

https://www.allabolag.se/5590584057/handelser

RÄKENSKAPSHANDLING
2020-11-02
Nya uppgifter

Godkänd, datum: 20201102

ÄRENDE

2020-09-07
Ändring av företrädare/firmateckning

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2020/474609

ÄRENDE
2020-07-28
Ökning av aktiekapitalet genom nyemission

Ärende hos Bolagsverket
Ärendets Diarienummer:2020/400390
---------------------------------------------------------------------
B, L (f 1964) - Styrelseledamot sedan 2020-11-02

Kollar man upp L Bsom skrevs in i styrelsen för 3 dagar sen på LinkedIN
https://se.linkedin.com/in/lars-boström-11865065

Så har han jobbat med strategier och lösningar för Nordea Card
  • Sponsor for big strategic projects within Nordea Card & Mobile Payments.
  • First priority, outsourcing of Issuing processing

Board member för: Mobile Payments, Getswish (Swish)
  • Board member of the leading Nordic Mobile Payment solution with over 7.000.000 customer.

Head of Cards & Mobile payments Nordea Group
  • Responsible for business strategy, business development, customer service and back office for cards and mobile Payment.

Min gissning i och med ökat kapital från emissionsrunda och precis anställt en guru inom morderna banklösningar (som skrivits in i styrelsen) som ex swish och mobile payments för nordea, är att Divide kanske blir en riktigt tung och kraftfull spelare inom bankvärlden, möjligtvis en lansering på gång? Ser även medlemmar ur Wallenberg familjen (SEB och kanske sveriges största investerare i företag) med i styrelsen.

För att inte tala om att Stefan Holm som är Vide VD för Divide tidigare var sverigechef för Visa Europe

På tal om det vart kommer allt detta med Get ifrån?

• GetSwish
  • GetDivide
  • GetPFC
  • GetGrace
Verkar inte finnas kopplingar mellan tjänsterna i styrelserna. Det enda som jag ser man kan koppla från det ena till det andra är denna Lars Boström som var board member för Swish och nu Divide.
Är resterande tjäster bara en slump av namnet? Eller sitter det någon filur till investerare inom Wallenberg familjen som tillsätter styrelser och nya bolag med diverse tjänster och Get i namnet? I deras White Paper från 2018 så är tanken att appen ska bli som Swish fast på kredit till bra ränta.

Svävar iväg lite, men många verkar tro att detta är en oseriös tjänst, men när man börjar granska Divide så känns det som en otroligt seriös tjänst och att det är därför det tar tid, speciellt med de personer som är med i styrelsen. För att inte tala om att CMC Investment Group investerat 100 tals miljoner. Dom verkar inte öppna upp för nya kunder, kan detta ha att göra med att det är en svensk "mega lansering" på gång och att många funktioner inte är på plats, inte att pengarna är slut. Soliditet på 90% (egna pengar), men vinstmarginal på (-1400%) talar för att Divide storsatsar på något och går i förlust på grund av investeringar.

@Lånforum.se kanske kan tyda vad som sker? Enligt mig är detta inget standard pop-up sms-lån bolag då man nästan kan säga att delar av sveriges finanselit och säkerhetschefen på Försvarsmakten sitter i styrelsen.

Tittar man på gamla dyra lånehajar som ex vivus eller meddelandelån så är styrelsen betydligt mindre och nivån på CV inte alls i samma klass.

Senast redigerad av en moderator:
@LånaUtanPapper bra genomgång... Hittar inget utöver det du redan hittat. Enligt allabolag saknar de fortfarande kapital att låna ut, men det är ju siffror för 2019. Nyemissionen i år kan ha ordnat det... Vi får se.

Det som är lite synd med GetDivide är sedan dom gick över ifrån Creditsafe till Bisnode så har dom tuffat till sig. Vet inte riktigt vad dom har fr krav numera men det verkar ligga på åtminstone 7-8:a i betyg.

Skrev till Divide och fick till svar angående lansering att dom arbetar för fullt och att man kan vänta sig en full lansering under Q1. Appen är i ett stadie just nu där dom buggtestar.

Om nu detta är sant så är det välkommet eftersom det blir den andra leverantören utöver Wästgöta som då erbjuder 250.000 via Bisnode. Kanske man kan avlasta UC:n i år, men ändå ha en bra ränta.

Skrev till Divide och fick till svar angående lansering att dom arbetar för fullt och att man kan vänta sig en full lansering under Q1. Appen är i ett stadie just nu där dom buggtestar.

Om nu detta är sant så är det välkommet eftersom det blir den andra leverantören utöver Wästgöta som då erbjuder 250.000 via Bisnode. Kanske man kan avlasta UC:n i år, men ändå ha en bra ränta.
Toppenbra! Har en kredit där idag på 40k

Låter bra! Dock skaver det en aning att de gick över till Bisnode. Gissar att det kommer krävas riktigt bra betyg hos Bisnode för att beviljas högre belopp.

Det som är lite synd med GetDivide är sedan dom gick över ifrån Creditsafe till Bisnode så har dom tuffat till sig. Vet inte riktigt vad dom har fr krav numera men det verkar ligga på åtminstone 7-8:a i betyg.
Jag fick höja från 25k till 40k januari 2020 med 8 på minupplysning kopia till Divide var det 6, underskott 2k inkomst 450k, 4 ff inga ff från sms låneföretagen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp