Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Problemet är mest att vi ska få en bebis i oktober och ha 3 småbarn varav ett nyfött utan tillgång till vatten känns ju ganska omöjligt.

Sen är ju frågan hur lång tid det kommer ta det är en utav dom högsta husen i hela staden så lär nog ta sin lilla tid.

Blir ju knepigt för min sambo att gå ner utanför huset med en bebis när hon har andra småbarn hemma och att släpa med sig alla tre till en toabarck låter ju också hopplöst :D

Senast ändrad:
Hyresvärden ska byta stammar i mitt hus. Kommer behöva gå på toa/duscha i baracker utanför huset.

Har alltså inte tillgång till varken vatten, disk, toa eller dusch. Vad gäller då egentligen? Bor på 7:e våningen. Har man rätt till få nedsatt hyra denna period? Sänker värden hyran automatiskt eller hur funkar det?
Vid mitt stambyte hade vi en gemensam vask på varje våning, dock bara med kallvatten. Men det fungerade att diska och hämta dricksvatten där.
Nedsatt hyra kommer du att få, tror jag fick en betalningsfri månad och ersättning för elektriciteten de använde.

Men allt detta fick jag informerat om i väldigt god tid.

P.S. Köp badtofflor till duscharna. Såg ut som någon rakat en gorilla varje morgon i våra duschar, och städningen var inte den bästa. Fotsvamp vill man också gärna undvika.
P.S2 köp en urinflaska på apoteket... Att behöva springa ner till gårdstoaletten mitt i natten var ingen höjdare...
P.S.3 Att bo hemma med en nyfödd i början när dom bilar hade inte jag gjort, inte heller om man har husdjur. Väsnas enormt och dammar jättemycket.

Senast ändrad:
Att få stambyte gjort är nice när det väl är klart. Men kan vara någon månad ganska jobbig period. Känner några som flyttade ut i stugan medan det var stambyte för att dom varit med dom det i en annan fastighet tidigare.

Ni kommer säkert få mer information snart, ekonomisk ersättning har jag hört att man får också. Oftast på hyran efter att allt är klart.

Att få stambyte gjort är nice när det väl är klart. Men kan vara någon månad ganska jobbig period. Känner några som flyttade ut i stugan medan det var stambyte för att dom varit med dom det i en annan fastighet tidigare.

Ni kommer säkert få mer information snart, ekonomisk ersättning har jag hört att man får också. Oftast på hyran efter att allt är klart.

Är det någonting man ens märker skillnad utav? Blir väl precis som vanligt kallvatten och varmvatten?

Är det någonting man ens märker skillnad utav? Blir väl precis som vanligt kallvatten och varmvatten?
Det som ofta märks mest är väll att man slipper stopp i avloppen, unken lukt från avloppen och vatten går som det ska

Men tänkte mest på detta med att man är nästan säker att slippa läckage, fuktskador och mögel efter stambyte. Är alltid lite paranoid för sånt när det är gamla rör - då kan det bli att riva upp halva lägenheten, byta ut områden och låta byggfläktarna stå i några månader. Man märker nästan aldrig detta förrän det är försent.

Så att få stambyte gjort är betryggande. Speciellt om man ska bo lång tid

Alltså om det handlar om ett äkta stambyte och inte ”bara” en relining så brukar både badrum och kök uppdateras? Men hyran brukar då även höjas…

Alltså detta är ett STORT arbete. Har du inte fått någon som helst information om detta?
Vid ett stambyte brukar man gärna vilja få fastigheten tomställd inför…

Vi fick information idag första gången.

Blir mycket förvånad om dom byter ut badrum (jag har 2) och kök för båda är tämligen nya kan inte vara mer än 5 år. Så här står det i informationen jag fick:

Vi hoppas att ni haft en underbar sommar.
Som ni fick information om i slutat av juni kommer inom kort ett underhållsprojekt att utföras i fastigheten.
Vi befinner oss just nu i planeringsfasen.

Arbetet omfattar följande åtgärder i samtliga lägenheter, lokaler och allmänna utrymmen.
• Relining - En metod där man renoverar gamla avloppsrör utan att byta ut dem helt.
Man skapar i stället ett nytt rör inuti det befintliga röret.
På så sätt undviks stora och omfattande renoveringar.
Under arbetets gång kan det i perioder uppstå begränsningar i avlopp och vatten och då kan ni tidvis bli hänvisade till tillfälliga dusch & toalettvagnar samt diskvagn i nära anslutning till fastigheten.
Placeringen av de tillfälliga alternativen är ännu inte fastställd.

• Stambyte – Nytt värmesystem samt varm- och kallvattenledningar Vi kommer att byta ut den befintliga undercentralen som förser fastigheten med värme under vinterhalvåret. I samband med detta arbete kommer nya synliga rör att installeras i lägenheterna till samtliga radiatorer.
De nuvarande rören är i dag ingjutna i bjälklaget mellan lägenheterna och kommer därför att ersättas med nya utanpåliggande rördragningar.
I samband med värmearbetet kommer vi även att installera nya ledningar för både varm- och kallvatten i lägenheterna.
Vi återkommer i god tid innan byggstart med mer information om hur arbetet kommer att påverka dig som hyresgäst gällande tillträde till lägenheten och eventuella tillfälliga avbrott i värme- och vattenförsörjningen.

Det låter ju varken som ett större ingrepp, dvs ingen renovering av badrum eller kök. Påverkan bör således vara mindre omfattande för dig som hyresgäst än annars. Men fasen där dem ska fixa rören i varje rum kommer bli lite mer som att ha en byggarbetsplats hemma.

Dessutom verkar de ju fortfarande vara i planeringsfas så det lär ju inte ske i direkt närtid. Ett par månader innan start (2-4) brukar en detaljerad plan vara klar och då kan man förvänta sig ett datum.

Problemet är mest att vi ska få en bebis i oktober och ha 3 småbarn varav ett nyfött utan tillgång till vatten känns ju ganska omöjligt.

Sen är ju frågan hur lång tid det kommer ta det är en utav dom högsta husen i hela staden så lär nog ta sin lilla tid.

Blir ju knepigt för min sambo att gå ner utanför huset med en bebis när hon har andra småbarn hemma och att släpa med sig alla tre till en toabarck låter ju också hopplöst :D
Flyttade du inte in i lgh nyligen? Du hade väl 2 hyror den här månaden? Berättade de inte att de skulle fixa lgh innan du flytta in?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp