Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

1754583367095.png

RIBA (Riksbank Futures) på 1.85% nu (Septembers kontrakt). Styrränta på 2.0%. mao 15 punkter under styrräntan. Innebär att marknaden prisat in 60% sannolikhet för en 25 punkters räntesänkning till 1.75% på onsdag (15/25=0.6).
Ovanligt att marknaden är så splitrad på vad riksbanken ska göra 2 dagar innan beslut.

Senast ändrad:
Att det lades på kö visste jag. 2500 lät som någon tolkat något fel

Är knappt 2000 försäljningsärenden startade än så länge i år.
Långt från alla slutar med försäljning ska man ha med sig dock.

Hyresvärden ska byta stammar i mitt hus. Kommer behöva gå på toa/duscha i baracker utanför huset.

Har alltså inte tillgång till varken vatten, disk, toa eller dusch. Vad gäller då egentligen? Bor på 7:e våningen. Har man rätt till få nedsatt hyra denna period? Sänker värden hyran automatiskt eller hur funkar det?

Hyresvärden ska byta stammar i mitt hus. Kommer behöva gå på toa/duscha i baracker utanför huset.

Har alltså inte tillgång till varken vatten, disk, toa eller dusch. Vad gäller då egentligen? Bor på 7:e våningen. Har man rätt till få nedsatt hyra denna period? Sänker värden hyran automatiskt eller hur funkar det?
Jag ställde frågan till chat gpt faktiskt. Fick detta svar:

Hyresgästens rättigheter
  • När man inte kan använda sin lägenhet fullt ut (ingen toalett, dusch, vatten, kök osv.) anses det vara en ”brist i nyttjanderätten” enligt 12 kap. jordabalken (hyreslagen).
  • Vid en sådan brist har du rätt till skälig nedsättning av hyran under den tid störningen pågår.
  • Du kan också ha rätt till ersättning för andra kostnader (t.ex. om du måste bo på hotell eller äta ute för att du inte kan laga mat hemma)
Hyresvärden
  • Hyresvärden ska ordna med provisoriska lösningar, ofta baracker eller tillfälliga toaletter/duschar som du beskriver.
  • Hyran sänks inte automatiskt – det är vanligt att hyresvärden själv erbjuder en reducering, men annars behöver du begära det.
  • Hyresnedsättningens storlek varierar. Det kan handla om allt från 30 % till 100 % av hyran under tiden som toalett/kök är obrukbart, beroende på omfattning och praxis.
Vad du kan göra
  1. Kontakta din hyresvärd skriftligen och fråga hur de hanterar hyresreduktion vid stambytet.
  2. Dokumentera hur länge och på vilket sätt du saknar tillgång till vatten, toalett, dusch och kök.
  3. Om du inte får gehör kan du vända dig till Hyresgästföreningen (om du är medlem) eller Hyresnämnden.

Märkligt att fastighetsägaren inte har meddelat Er något om detta då det är brukligt. Vanligtvis blir man ekonomiskt kompenserad, men först när projektet är slutfört.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp