Lock
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 253
- Mottagna reaktioner
- 1 620
- Poäng
- 1 207
Semester ersättningen betalas vanligen ut i samband med semester (månaden efter).Kan någon förklara en sak för mig. Jag har cirka 60 000 i lön. Fast. Ingen provision längre.
Men kollar på min lönespecifikation nu och där står ingen semesterersättning med - det gjorde det alltid på mina lönespecer tidigare.
Man ska ju få 12% på sin lön om man har kollektivavtal - vilket jag har.
Det betyder att semesterersättningen är 82.000 kronor på ett år. När får man dessa pengar? Är det något man ens får? Hur funkar det om jag har semester 2 veckor i juni och 2 i juli får man då sin vanliga lön plus en del utav dessa 82.000?
Sedan jag har varit 18 år har jag alltid jobbat på provision och då har jag fått semesterersättningen löpande - eller en gång per år och då i februari.
Blir väldigt glad om någon orkar förklara tydligt. @Lock du brukar vara duktig på detta.
Om det är utav relevans så har jag 30 semesterdagar per år.
Vissa arbetsplatser betalar ut den en gång om året. Är du fast anställd med månadslön så brukar den inte stå med på lönespecen som intjänad utöver semestern du tjänat in.
Så när du tar ut en semesterdag kommer du få semesterersättningen. 82,000 låter väldigt mycket. Semestertilägget är ca 14500 så du hamnar på 74500 (ca) om du tar ut 30 dagars semester.
Semestertillägget per dag är 0,43 (0,8 med kollektivavtal) procent av månadslönen för anställda med månadslön.