Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

En skatteskuld ger ju inget utslag.
Det brukar synas på måndagen, en jäkla massa. Jobbar sällan söndagar så inte kollat om skulderna kommer då.
Anmärkningar får uc svara på hur det hanteras.
Tror och hoppas att jag klarar mig! Bara rent slarv att jag räknat fel och betalat in 700kr för lite. Det skulle suga enormt att få anmärkning pga slarv. Har idag fått ett betalningskrav fr Skv. Förfallodatum 26/4.
Kan hända att det blivit anmärkning idag direkt men i brevet står det att skulden lämnas över till Kf om jag inte betalar senast 26/4.
Imorgon vet jag hur det ligger till!

Men bara för att illustrera exempel @Insatt vad jag menade. Du är alltid så trevlig här så vill inte det ska vara missförstånd.

Jag har skuld till försäkringskassan - detta för att jag tog föräldrardagar på min semester med mitt första barn. Det var något jag överhuvudtaget inte visste att man inte kunde. Det som hände då var att jag fick tillbaka dessa dagar igen - men fick ett återkrav. Jag ville "kvitta" återkravet mot dagarna jag fick men det gick inte försäkringskassan med på.

Jag har ju samtidigt fått inledande på skuldsanering MEN i praktiken hade det nu - i efterhand - efter jag fick inledande (och kanske när jag fått beslutet) kunna vara som så att Försäkringskassan upptäcker att jag överhuvudtaget inte har haft ett jobb säger vi. Liten sannolikhet men säg att det är så. Då har jag begått bidragsbrott, samtidigt som jag fått skuldsanering. Men detta upptäcks först senare.

Nu kanske inte detta var fallet men det enda jag menar är att det kan finnas logisk förklaring till varför det har gått som det gått i ovan fall men med det sagt innebär det inte att jag tycker det är rätt vilket Lasseman fick för sig. Bara hur processen kan ha gått till.

Tror och hoppas att jag klarar mig! Bara rent slarv att jag räknat fel och betalat in 700kr för lite. Det skulle suga enormt att få anmärkning pga slarv. Har idag fått ett betalningskrav fr Skv. Förfallodatum 26/4.
Kan hända att det blivit anmärkning idag direkt men i brevet står det att skulden lämnas över till Kf om jag inte betalar senast 26/4.
Imorgon vet jag hur det ligger till!
Den har inte gått över till kfm, det är om en månad. Du ska betala till SKV

Den har inte gått över till kfm, det är om en månad. Du ska betala till SKV
Betalade på en gång så fort brevet kom i Kivra! Men det tar några dagar innan betalningen syns.

Hur funkar det.

Om jag har en skuld på 500.000 till Intrum säger vi. Skulden ligger hos KFM för utmätning.
Jag får tillbaka 100.000 på skatten - då går dessa 100.000 till Intrum.

Men mot vad bokförs denna summan är det mot kapitalet eller räntan?
Normalt räntan, om inte intrum begärt annan avräkningsordning

Men bara för att illustrera exempel @Insatt vad jag menade. Du är alltid så trevlig här så vill inte det ska vara missförstånd.

Jag har skuld till försäkringskassan - detta för att jag tog föräldrardagar på min semester med mitt första barn. Det var något jag överhuvudtaget inte visste att man inte kunde. Det som hände då var att jag fick tillbaka dessa dagar igen - men fick ett återkrav. Jag ville "kvitta" återkravet mot dagarna jag fick men det gick inte försäkringskassan med på.

Jag har ju samtidigt fått inledande på skuldsanering MEN i praktiken hade det nu - i efterhand - efter jag fick inledande (och kanske när jag fått beslutet) kunna vara som så att Försäkringskassan upptäcker att jag överhuvudtaget inte har haft ett jobb säger vi. Liten sannolikhet men säg att det är så. Då har jag begått bidragsbrott, samtidigt som jag fått skuldsanering. Men detta upptäcks först senare.

Nu kanske inte detta var fallet men det enda jag menar är att det kan finnas logisk förklaring till varför det har gått som det gått i ovan fall men med det sagt innebär det inte att jag tycker det är rätt vilket Lasseman fick för sig. Bara hur processen kan ha gått till.
Så kommer din skuld till Försäkringskassan ingå i din skuldsanering?

Jag har inte fått för mig något sånt.

Så kommer din skuld till Försäkringskassan ingå i din skuldsanering?

Ja, alla skulder gör det.

Däremot hade jag egentligen inte haft någonting emot om den inte gjorde det.
Eftersom jag inte kände av den (skulden till Försäkringskassan "kvittades" nämligen mot barnbidraget).
Jag sa till handläggaren att jag gärna kan fortsätta ha det på det sättet men hon berättade att detta inte är möjligt.

Generellt är skulder till just Försäkringskassan ganska knepiga för jag kan tänka mig att den absoluta lejonparten utgörs utav skulder där personen i fråga medvetet vilselett Försäkringskassan. I mitt fall var det dock inte så då jag aldrig tidigare varit föräldrarledig och hade 0 koll på hur man ska ta dagarna.

Försäkringskassan har stramat åt sina kontroller eftersom det tydligen fuskas mkt med bl a vab och assistans.
Om vi tar vab som exempel, så har FK vid minst tre tillfällen som jag minns kontaktat arbetsgivaren för att kolla om vi varit på jobbet de dagar vi ansökt om vab och även kontaktat förskolan för att se om barnet faktiskt varit hemma de dagarna. Och det här var ändå länge sedan men då tror jag att nånstans runt 2010 så ökade kontrollerna. Vilket jag tycker är bra! Och vi som åkte på kontroll har inte ens vabbat mkt.
Sverige har ett generöst system där det är lätt att ansöka men kontrollerna har varit i princip obefintliga. Såg en dokumentär för ett tag sedan om personer som varit döda i flera år men deras släktingar bosatta i Serbien tror jag det var, fortfarande fick deras pensionspengar. Och personer som hade angett att de är personliga assistenter åt egentligen helt friska personer, reportern ringde på hos olika folk och ville få träffa "brukarna" Man blir förbannad när man ser sånt!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp