Någon som är med i gruppen "kronofogden, inkasso och skulder" på facebook och vet om den ger några bra tips? De tillåter iaf inte dålig attityd eller påhopp.
Bra fråga, undrar samma.En sak jag funderade på.
Om en skuldsatt person "lånar" en bil så kan bilen utmätas utav KFM. Det tycker jag är ganska vettigt och rätt. Man kommer annars runt det hela genom att helt enkelt skriva bilar på polare och dylikt vid stora skulder.
Den kan det naturligtvis finnas undantag. Men ja skitsamma.
Det jag undrar, kan KFM utmäta en lägenhet om det är en bostadsrätt ifall min bror köper den till mig säger vi, han står på lånet och äger lägenheten - men jag är "brukaren" det är jag som bor i lägenheten, jag betalar lånet och jag betalar avgiften samt är skriven på adressen i fråga? Men inte jag som är lägenhetens ägare och jag står inte på lånet?
Har det förekommit den typen utav fall?
Ja, det hade gått att utmäta, dold äganderätt, klistrar in NJA med kort summering:En sak jag funderade på.
Om en skuldsatt person "lånar" en bil så kan bilen utmätas utav KFM. Det tycker jag är ganska vettigt och rätt. Man kommer annars runt det hela genom att helt enkelt skriva bilar på polare och dylikt vid stora skulder.
Det jag undrar, kan KFM utmäta en lägenhet om det är en bostadsrätt ifall min bror köper den till mig säger vi, han står på lånet och äger lägenheten - men jag är "brukaren" det är jag som bor i lägenheten, jag betalar lånet och jag betalar avgiften samt är skriven på adressen i fråga? Men inte jag som är lägenhetens ägare och jag står inte på lånet?
Man lånar givetvis inte ut en lägenhet, man upprättar ett hyreskontrakt om uthyrning som är godkänt av styrelsen.Bra fråga, undrar samma.
Vad händer om man lånar ut lgh till nån som har skulder
Min återbäring var med i betalplanen och betalades in med juliinbetalningen.Jag har godkänt min betalningsplan hos min handläggare på KFM nu. Jag har verkligen tjatat om skatteåterbäringen som jag har sparat undan på ett konto. I min betalningsplan som då potentiellt börjar i september så finns inte återbäringen med.
Har ni varit med om att de kräver in denna vid sidan av betalningsplanen? Handlar om 9000 kronor efter avräkningsbeslut gentemot statliga skulder.
Brukar du inte tyck det är helt sjukt när bilar utmätts fast dom registrerats på andra?En sak jag funderade på.
Brukar du inte tyck det är helt sjukt när bilar utmätts fast dom registrerats på andra?
Sådana fall har förekommit men är sällsynta
!