Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag var emot införandet av dödsstraff innan jag läste detta inlägg, åsikten står kvar.

Jag hade inte haft några moraliska problem med att Anders Eklund en 50-åring som våldtar och sedermera mördar en 9-årig flicka får dödstraff.

Inte heller exemplevis Rahmat Akilov eller för den delen lilla Bobbys styvpappa som band fast det stackars barnet i en snödriva så att han frös till döds.

Dessa människor har förbrukat sin rätt till att leva och och att vi istället ska bekosta deras husrum, mat, gymande och TV-tittande till en kostnad på ganska många miljoner känns onödigt.

Någon speciell anledning till varför du tycker att barnmördare och dylika inte förtjänar dödstraff?

Jag hade inte haft några moraliska problem med att Anders Eklund en 50-åring som våldtar och sedermera mördar en 9-årig flicka får dödstraff.

Inte heller exemplevis Rahmat Akilov eller för den delen lilla Bobbys styvpappa som band fast det stackars barnet i en snödriva så att han frös till döds.

Dessa människor har förbrukat sin rätt till att leva och och att vi istället ska bekosta deras husrum, mat, gymande och TV-tittande till en kostnad på ganska många miljoner känns onödigt.

Någon speciell anledning till varför du tycker att barnmördare och dylika inte förtjänar dödstraff?
Hur återställer man ett (felaktigt) verkställt dödsstraff?

Det får inte förekomma minsta tvivel på att vederbörande är skyldig när man verkställer ett dödsstraff. Har också alltid ansett att dödsstraffet ska finnas och användas i de fall där det är synnerligen befogat.

Dödstraff ska inte användas som det gör i USA, där det förekommer i tid och otid. Men om du exemplevis terrorister som filmar sig själva medan dom begår hemska terrordåd och sedan stolt tar på sig skulden för sitt brott föreligger det absolut inga som helst tvivel på att gärningsmannen är skyldig. Det ska inte användas i tvivelaktiga fall som typ Tomas Quick. Men däremot t.e.x. Akilov. Eller som jag nämnde Thomas Eklund där det fanns DNA, erkännande, vittnen osv osv sov.

Dödstraff ska inte användas som det gör i USA, där det förekommer i tid och otid. Men om du exemplevis terrorister som filmar sig själva medan dom begår hemska terrordåd och sedan stolt tar på sig skulden för sitt brott föreligger det absolut inga som helst tvivel på att gärningsmannen är skyldig. Det ska inte användas i tvivelaktiga fall som typ Tomas Quick. Men däremot t.e.x. Akilov. Eller som jag nämnde Thomas Eklund där det fanns DNA, erkännande, vittnen osv osv sov.

Med videotekniken som finns i dag, deep fakes etc, kan man snart inte använda filmmaterial som bevisning. Och dna kan ju överföras sekundärt. Krävs något betydligt starkare för att vara 100 %.

Barnsoldater som blivit indoktrinerade? Drogpåverkade som inte fattar det de gör pga de vid tidig ålder förstörde hjärnan genom droger?
Manipulerade människor som genom grupptryck och hot utför förskräckliga saker? Folk som blivit utsatta för incest, sexualbrott som aldrig fått hjälp, som utvecklar fanatism åt ena eller andra hållet (religiösa eller avvikande sexuella böjelser)?
Det är lätt att ha en åsikt när man inte vill betrakta de som ska avrättas som människor. Människor med barndom, individer med känslor och erfarenheter och omständigheter. Jag är varken för eller emot dödstraff. Dock tror jag inte på fakta. Det finns bara perspektiv.

Förstår inte vad det är som du resonerar kring faktiskt. Med din argumentation som att "Barnsoldater som blivit indoktrinerade" eller för den delen när du skriver "Drogpåverkade som inte fattar det de gör pga de vid tidig ålder förstörde hjärnan genom droger" då förbiser man det egna ansvaret också, med din logik så kan vi ju avskaffa straff helt och håller där en person är narkotikapåverkad för hey, dom fattar inte vad dom gör. Varför ska vi då döma dom i domstol överhuvudtaget?

Brottsperspektivet är ingenting som är utav intresse? Tror du att en 14-årig tjej som blir våldtagen av en narkotikapåverkad barnsoldat mår bättre för att hennes förövare var påverkad och indoktrinerad?

Eklund fick livstid va? Intressant att se vad som sker när han får tidsbestämt och släpps ut och får för sig att ansöka om skuldsanering...

Eklund fick livstid va? Intressant att se vad som sker när han får tidsbestämt och släpps ut och får för sig att ansöka om skuldsanering...
Om man med straff vill skydda befolkning från grova brottslingar kan det vara smartare att de döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning än till ett tidsbestämt straff. Ett tidsbestämt straff löper ju ut, rättspsykiatrisk vård kan vara livslång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp