Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Inte superkunnig men lite grann. Och efter några rejäla vändor med garantiproblem/reklamationer/tveksamma bilköp osv ekar fortfarande orden i mitt huvud. Det verkstaden använde som mantra var att bilen skall servas
1, enligt intervall i sträcka (olika tillverkare/modeller har olika intervall, 1500-3000 mil är normalt)
2, enligt intervall i tid (troligen oftast 1 gång per år oavsett hur långt du kört)
3, när servicelampan tänds

Det första som inträffar av de tre ovanstående innebär service. Att det bara gått ett halvår/500 mil tycker jag du skall ta med verkstaden direkt. Ifrågasätta det korta intervallet och se vad de kan göra.
Tack för svar! Då är jag inte helt fel ute i mitt resonemang, ska kolla med verkstaden. De gav väl inte det mest proffsiga intrycket direkt, men var också det billigaste alternativet, kan ha ett sammanhang då kanske.

Jag avskyr bilar. Och att hålla på med dem. En gång lämnade jag en hjärtligt avskydd bil olåst mitt på en stor parkering där jag visste att det vandaliserades en hel del på nätterna. Men nope, efter en hel helg obevakad stod den där, orörd, och den besvikelsen alltså... :'(

Tack för svar! Då är jag inte helt fel ute i mitt resonemang, ska kolla med verkstaden. De gav väl inte det mest proffsiga intrycket direkt, men var också det billigaste alternativet, kan ha ett sammanhang då kanske.

Jag avskyr bilar. Och att hålla på med dem. En gång lämnade jag en hjärtligt avskydd bil olåst mitt på en stor parkering där jag visste att det vandaliserades en hel del på nätterna. Men nope, efter en hel helg obevakad stod den där, orörd, och den besvikelsen alltså... :'(

Jag älskar bilar som sköter sig men ogillar bilar som strular. Av den anledningen aktar jag mig för franska bilar men det antar jag att du hört tillräckligt... :axelryck:

Jag älskar bilar som sköter sig men ogillar bilar som strular. Av den anledningen aktar jag mig för franska bilar men det antar jag att du hört tillräckligt... :axelryck:
Instämmer. Min första bil var fransk och krånglade, efter flera olika bilmärken med bättre rykte har jag ändå kommit till slutsatsen att alla bilar är mer eller mindre skit :D En vän har just köpt en VW ID men då krånglar mjukvaran till vansinne istället.
Bilköp är alltid en dålig affär, och ska man ha bil så krångelfritt som möjligt så är (företags)leasing att föredra.

Någon här som är kunnig på bilar? Har en Peugeot 307 -08 som servades vid årsskiftet / 14 500 mil. Har märkt att ”service nästa gång-indikatorn” med skiftnyckel-symbol sjunker för varje gång jag kör med bilen och nu tycker den att bilen ska servas redan om 300 mil, dvs vid 15 000 mil.
Vad beror det på? Kan det ignoreras? Kan jag tänka att så länge jag servar vid varje 1500 mil/en gång per år så är det lugnt eller ska jag kolla med företaget som utförde servicen sist...?
Är så hjärtligt trött på bilstrul, vore tacksam för svar, om det är ok att jag frågar här :D
Kolla i instruktionsboken där det brukar finnas nåt om hur man stänger av serviceindikatorn...typ "tryck på X och Y samtidigt i 10 sek". Inte säkert att verkstaden nollställde indikatorn vid service.

Kolla i instruktionsboken där det brukar finnas nåt om hur man stänger av serviceindikatorn...typ "tryck på X och Y samtidigt i 10 sek". Inte säkert att verkstaden nollställde indikatorn vid service.
Den blev nollad vid servicen och indikationen började ticka nedåt från 17000 mil till nuvarande 15000 mil. Nollade den själv igår så indikationen låg på 20000 mil. Testade att stänga av bilen och starta igen och då låg indikatorn på 19000 mil (efter 2 mils körande).

Är det någon mer som har fått KYC-Papper hem utav SEB idag? Jag fick det men jag förstår inte riktigt varför jag ska fylla i detta när dom har stängt ner mitt konto.

Är det någon mer som har fått KYC-Papper hem utav SEB idag? Jag fick det men jag förstår inte riktigt varför jag ska fylla i detta när dom har stängt ner mitt konto.

En av bankerna jag använder är SEB.
Inget sådant skickades ut till mig varken senaste veckorna eller idag.

Varför har dom stängt kontot ?

Varför har dom stängt kontot ?

Dom plockade ut 10 random swishningar/betalningar/överföringar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
Ett av dessa var betalning för hyra till min gamla hyresvärd.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D

Anledningen till varför jag tror det är för att jag tidigare kunde ha 100-tals transaktioner i månaden (spel/lån) och då har jag fört över till Trustly och dylikt upp till 500.000 i VECKAN och fått in liknande flera gånger utan att jag ens fick en fråga. Men nu när det bara vara legit överföringar vänder dom upp och ner på allt.

Senast ändrad:
Dom plockade ut 10 random swishningar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
Ett av dessa var betalning för hyra till min gamla hyresvärd.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D
Känns verkligen som alla får sina konton spärrade fast man ange bra förklaringar :) bättre byta bank då !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp