Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag har en fråga. Har utmätning på ca 2.000 kronor i månaden.

Totalt har jag kanske ca 20 aktörer som har skickat till KFM för utmätning.

Dessa 2000 dock, dom betalar bara en utav skulderna, varför är det så?

Jag har CSN + Två olika skulder till skatteverket där den ena skulden är på just cirka 2500 kronor. Varför går då 100% utav utmätningen på den stora SKV skulden och inte den lilla eller fördelas mellan dessa 3?

Jag vet att statliga skulder har förtur men jag är just konfunderad över varför CSN får 0 och den andra Skatteskulden får 0.

Jag vet att statliga skulder har förtur men jag är just konfunderad över varför CSN får 0 och den andra Skatteskulden får 0.
Kom alla de 3 skulderna dit samtidigt? Tänker om det typ är så att den större skulden registrerades innan CSN och den andra skatteskulden.. Har ingen aning dock, var bara en tanke.

Kom alla de 3 skulderna dit samtidigt? Tänker om det typ är så att den större skulden registrerades innan CSN och den andra skatteskulden.. Har ingen aning dock, var bara en tanke.

Så kan det absolut vara. Jag har inga problem med det heller egentligen var mest nyfiken vad det berodde på.
Kanske vore smidigast att den första (lilla) skulden till SKV helt reglerades på en betalning och sedan den stora.

Jag har en fråga. Har utmätning på ca 2.000 kronor i månaden.

Totalt har jag kanske ca 20 aktörer som har skickat till KFM för utmätning.

Dessa 2000 dock, dom betalar bara en utav skulderna, varför är det så?

Jag har CSN + Två olika skulder till skatteverket där den ena skulden är på just cirka 2500 kronor. Varför går då 100% utav utmätningen på den stora SKV skulden och inte den lilla eller fördelas mellan dessa 3?
Hur fördelar vi det vi utmäter?
Det vi utmäter fördelar vi mellan de du är skyldig pengar, i proportion till respektive skulds storlek. Vissa skulder har dock högre prioritet än andra, exempelvis

underhållsbidrag
skatter
böter
skadestånd på grund av brott.

Jo men jag har ju två olika skatteskulder - skulder till skatteverket. Även om Skuld 1 förvisso är större borde inte då den stora skulden få 92% och den lilla 8%?

Det är så jag tolkar proportion till respektive skulds storlek.

Jo men jag har ju två olika skatteskulder - skulder till skatteverket. Även om Skuld 1 förvisso är större borde inte då den stora skulden få 92% och den lilla 8%?

Jag har flera skatteskulder på KFM. Oavsett vilken man betalar på så kvittas allt mot den som uppkom tidigast.

Eftersom skatteskulder har en preskriptionstid så är det äldst först som gäller.

Där har vi nog förklaringen ja!
Japp
Det går att få 2 skatteskulder som är exakt lika gamla också, då vet jag inte vilken den tar först, men det saknar ju egentligen betydelse, det preskriberas samtidigt

För att få 2 samtidigt behöver man ha ganska stora skatteskulder, och i flera omgångar. Först ska en restföras, sedan kommer skattekontoräntan restföras som en egen skuld, och då kan man om man fortfarande inte fått ordning på deklarationerna få in nästa månads skatteskuld samdigt.

Ganska vanligt på företag

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp