Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Känner för att skriva av mig lite. Då jag läste igenom senaste SLOOS så tänkte jag att det kan finnas lite intresse här om vad som händer inom bankväsendet och penningpolitiken.

Länk ovan för den som vill läsa allt
Igår släppte FED i USA sin nya SLOOS (Senior Loan Officer Opinion Survey on Bank Lending Practices)
En undersökning dom gör en gång per kvartal.

Highligtar med fet text dom intressanta delarna från konsumentsidan:

Questions on consumer lending. Over the first quarter, significant net shares of banks reported having tightened lending standards for credit card, auto, and other consumer loans. By bank sizes, a greater net share of the largest banks reported tightening standards for credit card loans compared with mid-sized and other banks. Consistent with tightened standards for credit card loans, banks also reported having tightened almost all queried terms on credit card loans. Specifically, significant net shares of banks reported increasing minimum credit score requirements and decreasing credit limits, while moderate net shares reported decreasing the extent to which loans are granted to some customers that do not meet credit scoring thresholds and widening the interest rate spreads charged on balances.

In addition, banks reported having tightened all queried terms on auto loans and other consumer loans on net. In particular, a significant net share of banks reported wider interest rate spreads on auto loans, while moderate net shares reported raising minimum repayments, raising minimum credit scores, decreasing the extent to which loans are granted to some customers that do not meet credit scoring thresholds, and decreasing maximum maturity. For other consumer loans, a significant net share of banks reported widening spreads over the cost of funds, while moderate net shares reported raising minimum credit scores and reducing the extent to which loans are granted to some customers that do not meet credit scoring thresholds. Modest net shares of banks reported higher minimum repayments and lower credit limits.

1683668112305.png

Grafen visar att varje kvartal sedan mitten på 2021 har det blvit svårare och svårare att få lån/kreditkort och bankerna kräver högre inkomster, bättre kreditbetyg, ger ut lägre belopp i kredit och lån och har tightat till ordentligt till vem dom beviljar lån och krediter. Har pågått nu 7 kvartal irad att det blir svårare och svårare att få lån, kurvan har även accelererat till följd av dom 10 räntehöjningarna FED har gjort hittils.

Grafen visar också att enda gångerna det har vart svårare att få lån var under finanskrisen 2008 och under den korta lågkonjukturen, precis efter Covid blev kallad en pandemi (innan FED började trycka pengar och lätta upp sin penningpolitik).

Även om det inte till min kännedom finns någon Svensk motsvarighet av SLOOS som mätar hur mycket bankerna tightat till sig (eller lättat upp) så känns det som att även Svenska bankerna är i process att åtstrama orderntligt sin policy om vem som blir erbjuden lån/kredit och vilken gräns.

Vilket gör det allt viktigare att försöka sköta sitt kreditbetyg, tänka på hur man använder krediter och hur många upplysningar som man tar. Denna process där penningpolitiken och bankerna stramar åt kommer pågå i Sverige ganska länge - Med tanke på att vi har en inflation på 10.6% och en kärninflation på 8.0& - Målet är att återgå till 2% och jag ser tyvärr inte att varken riksbanken eller bankerna lättar på sin penningpolitik/policy förrän vi är mycket nära dessa nivåer, snarare tvärtom kan kommande år bli den svåraste tiden på mycket lång tid att bli beviljad ett lån/kredit. Det med hänsyn också till att vi är bland världens mest belånade länder per capita och att riksbanken kommer fortsätta höja räntan.

Kommer tråkigt nog bli svåra tider (för oss belånade och fattiga i vanlig ordning) för många 2023/2024 och otroligt viktigt att planera sin UC/kreditbetyg om man behöver söka samlingslån och dylikt.
Samma lån som tidigare under lätt penningpolitik och låga räntor kunde beviljas med full utynyttjad kredit och 6 UC föfrågningar kanske idag kräver max 70% utnyttjad kredit, max 2 UC förfrågningar och högre inkomst, det kommer även bli värre under året och delar av nästa år för många av oss enligt FEDs prognoser, som Europa och Sverige ser ut att följa. Uppmanar därför till att tänka efter en extra gång hur man nyttjar sin kredit (Hårt utnyttjad synlig kredit väger tungt ner kreditbetyget) och vikten av att inte bränna av en ex en UC i onödan om man planerar att söka samlingslån/behöver ett nytt kreditkort eller liknande längre fram, det är viktigare än någonsin just nu för många här inne om man ska klara sig igenom detta.

Senast ändrad:
Tack för dina kloka tankar och inspel med nyttig information. Personligen känns det som att man kommit till insikt om det ekonomiska läget i stort och privatekonomin elfte timmen. Fram till i höstas funderade jag knappt på uc score eller riskprognos vilket man får äta upp idag. Positiva är ändå att jag minutiöst fokuserat på att hitta en framkomlig väg ur träsket, hoppas alla ansträngningar ger frukt på kort- och långsikt.

Fick precis beskedet att jag måste avliva min hund på fredag. Haft honom i över 10 år, sedan han var en valp.

Kommer aldrig någonsin igen skaffa ett djur. Fy fan känns som att min förälder dött. Kan inte förklara hur ledsen jag är :(

Det är första hunden jag haft :( Men vill inte att han ska lida heller.
Det är hemskt att gå igenom. Kan inte annat än beklaga sorgen. Har genomgått det flertal gånger och det är lika avskyvärd varje gång.
:'(

Fick precis beskedet att jag måste avliva min hund på fredag. Haft honom i över 10 år, sedan han var en valp.

Kommer aldrig någonsin igen skaffa ett djur. Fy fan känns som att min förälder dött. Kan inte förklara hur ledsen jag är :(

Det är första hunden jag haft :( Men vill inte att han ska lida heller.
Beklagar :'(<3

Det är hemskt att gå igenom. Kan inte annat än beklaga sorgen. Har genomgått det flertal gånger och det är lika avskyvärd varje gång.
:'(

Det var första gången för mig. Eller är. Det som känns värst är att jag (familjen) är den som skickar honom på sista vilan. Kan inte beskriva hur ledsen det gör mig.
Samtidigt å andra sidan så känner jag att hunden ska ju inte få lida för att jag är egoistisk och har svårt att säga adjö.
Han fick bra år utan massa sjukdomar osv men det är en klen tröst just idag.

Tack för alla vänliga ord.

Det var första gången för mig. Eller är. Det som känns värst är att jag (familjen) är den som skickar honom på sista vilan. Kan inte beskriva hur ledsen det gör mig.
Samtidigt å andra sidan så känner jag att hunden ska ju inte få lida för att jag är egoistisk och har svårt att säga adjö.
Han fick bra år utan massa sjukdomar osv men det är en klen tröst just idag.

Tack för alla vänliga ord.
Beklagar! Jag är själv hundägare sen många år och har gått igenom detta flera ggr. Det är så oerhört svårt, varje gång.

De som inte har haft något husdjur vet inte hur det är när man förlorar ett husdjur av någon anledning.

Själv har jag haft katter sedan jag var sex år. Den förra katten, en hittekatt, hade jag i sjutton år tills hon fick muncancer, och fick gå till de sälla kattmarkerna. Efter det tänkte jag "aldrig mer en katt", men något halvår senare fick jag kattabstinens, och hämtade två systrar från ett ställe ute i skogen nära Landvetter flygplats.

De fyller tio år i juli, och kommer då att få extra tilldelning av Lidls kattpinnar

Snubblade över detta erbjudande, om 3 månader gratis Spotify. Gäller till 16 maj…

Det känns för övrigt som det ökar ordentligt på fronten exekutiv försäljning av bostäder. Vi har fått betydligt fler värderingsuppdrag och försäljningsdagarna fylls snabbare och snabbare än tidigare. Kan bli tuff höst för många..

Det känns för övrigt som det ökar ordentligt på fronten exekutiv försäljning av bostäder. Vi har fått betydligt fler värderingsuppdrag och försäljningsdagarna fylls snabbare och snabbare än tidigare. Kan bli tuff höst för många..

Det är nog inte färdighöjt med räntan heller va? Bör väl bli 0.25% nästa gång känns det som.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp