Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dax att slänga in handduken och starta om...

Tycker det är helt fel och söka skuldsanering så tidigt när allt trillar in till KF? Tycker man borde vänta i alla fall 1 år och betala in så mycket som helst till fordringsägarna innan man söker. Att påstå att man tar nya lån för att betala gamla borde inte hålla som skäl. Måste ligga någon form av missbruk, spel, köp bakom skuldsättningen.
Vem menar du har sökt skuldsanering? Inlägg är meningslösa om man inte ser vad du refererar till.

För min del har jag/ vi inget missbruk förutom att jag är dum i huvudet.... Vad menar du wecada? Är väll inget ovanligt att de flesta tar nya lån för att betala andra? Dumt såklart men det är ju en del i det som gör att man hamnar i skuldfällan... Menar du att jag inte ska söka skuldsanering? enligt budget o skuldrådgivarn på kommunen så ska jag söka nu direkt. Svårt det här..
Håller helt med dej. Det är bättre att låta KFM ta hand om det hela i ett tidigare skede, då kanske man klarar sej med "bara" löneutmätning, men ser man att man inte kommer att bli skuldfri så ska man absolut söka skuldsanering. Problemen med "dåliga" lån är att räntepengarna skenar iväg, så skulderna växer snabbt om man inte gör något drastiskt.

Tycker det är helt fel och söka skuldsanering så tidigt när allt trillar in till KF? Tycker man borde vänta i alla fall 1 år och betala in så mycket som helst till fordringsägarna innan man söker. Att påstå att man tar nya lån för att betala gamla borde inte hålla som skäl. Måste ligga någon form av missbruk, spel, köp bakom skuldsättningen.
Wecada vem är du som dömer de som söker skuldsanering tror du inte de som gör de har försökt alla utvägar för att få sin ekonomi på rätt köl igen? Tror skuldrådgivare och KFM är bättre på att bedöma detta än du är när man kan söka. Du har ju igen aning om vad som ligger bakom till att man söker när man gör det och som KFM säger https://www.kronofogden.se/Vemkanfaskuldsanering.html så är det ju inte hur länge man har haft skulder som avgör om man har rätt att söka och kan få skuldsanering.

Min man sökte innan något hamnat hos kfm. Däremot är situationen ohållbar och de börjar nu ramla in dit. Skulle vilja påstå att skulderna ökar enormt när de hamnar hos kfm, och dom extra kronorna kan man ju slippa om det går. Skulder har man tillräckligt ändå.

Man kan ju inte få mer än avslag när man söker.. visst är det mycket arbete med att sammanställa allt till ansökan men kan man inte se någon utväg att på 10-15 bli av med sina skulder via löneutmätning så borde en ansökan vara på sin plats.

Har så många olika kreditgivare att räntor lär ju äta upp det mesta av min löneutmätning trots att de ska dra 11075 kr i månaden. Har många vidriga krediter där räntan på bara några månader tillsammans med avgifter ökat med flera tusen.. Ett gäng sådana krediter så blir det inte mycket kvar att betala på kapitalskulden.

Jag vill helst slippa ha löneutmätning på livstid...
Tycker dock att KFM har varit trevliga och hjälpsamma och jag är nöjd med mitt beslut gällande löneutmätning.
Blir inget lyxliv men med en budget så kommer det bli lite ordning på ekonomin, usel förstås men mer koll.

Min man sökte innan något hamnat hos kfm. Däremot är situationen ohållbar och de börjar nu ramla in dit. Skulle vilja påstå att skulderna ökar enormt när de hamnar hos kfm, och dom extra kronorna kan man ju slippa om det går. Skulder har man tillräckligt ändå.
Givetvis betalar man om man kan innan skulderna hamnar hos KFM, det är inte det vi diskuterar. Problemet är att många är så rädda för KFM så att de tar lån för att betala lånen och det blir lån med allt sämre villkor, jag har själv gjort det och tro mej, då ökar skulden mer än om den hamnar hos KFM. Enda chansen när ett nytt lån skulle kunna hjälpa är om man får ett "riktigt" samlingslån med "normal" ränta. Tyvärr får de flesta som hänger i detta forum inga sådana lån.

Lite svårt med kraven för att få löneutmätning..

Sammanställning för mig blev,

1 151000 kr i skulder,varav 348 000 i gemensamma lån med min fru.

47 olika krediter..

Betalningsutrymme enligt beslut om löneutmätning är 11075 kr i månaden.

Husförsäljning i somras med en vinst på ca 100 000 kr kronor, min del minus skatt har gått till att betala sms lån
och fruns del har hon sparat ca 35 000 kr minus skatten som kommer sen..

Hur tror ni chansen ser ut att få beviljat skuldsanering?
Svårt förstås med denna info ...
Många av krediterna är vidriga räntor och avgifter så blir inte mycket kvar av 11075 till kapitalskulder..
En del krediter har ökat med flera tusen på bara några månader!

Det var många små och ett par större, blant annat studiestöd från Norge. Tyvärr har jag inte översikt över räntorna på dom.

När man släpper allt, blir man lite peppad. Det ger en stabilitet som inte har varit der förut. Nu som du er i gång med utmätning, vet du precis hur du kan planera varje månad. Du vet precis hur mycke du har, och du kan räkna dig fram till circa när allt er slut :)

Det hjälper ochså at du nu vet at du inte kan dra på dig flera skulder. Jag tror inte det finns någon som lånar ut till en person med skuldsaldo och pågåande utmätning hos KF.

Det kommer till å bli några månader som er hårda, när man skulle vilja ha lite extra, men när du vet det inte går oavsätt, så hittar man andra lösningar.

Tack :) Ja , nu har jag ju bättre koll, väldigt mycket bättre koll till och med än förut. Allt skit samlat, och jag ser det som en ihopbakad avbetalningsplan, till KF, istället för till alla inkassobolag mm.
Och som du skriver så får jag inga nya lån =Bra. Och jag har inte tagit några nya lån senaste året= Bra. Nu gäller bara att jobba hårt för att så fort som möjligt beta av skiten. Har ju tur som kan jobba extra, plus att jag är beredd att snåla (lever ändå "lyx" nu jämfört mot innnan utmätningen ), så om 4-5 år, borde jag kunna vara HELT skuldfri. Ska beta av ett lån i taget utöver utmätningen.
Jag är så glad för din skull, och så skönt att läsa att andra grejat tuffa år. Det peppar mig massor!! Tack alla för att ni finns och delar med er :)

Senast ändrad:
Då var ansökan om skuldsanering lagd på lådan. Nu börjar en lång väntan...
Pratade även men en handläggare på kfm gällande min löneutmätning.
Har fått sånt beslut att om jag får in extra nån månad så får jag behålla det själv.
Känns skönt!

jag är beredd att snåla (lever ändå "lyx" nu jämfört mot innnan utmätningen ), så om 4-5 år, borde jag kunna vara HELT skuldfri.
När man har försökt å komma undan KF i några år, så känns det plöstligt som att man er "rik" när man får behålla existensminimum. Lite märkligt för dom som inte har varit der, men för meg var det helt fantastisk å ha nästan 5000 fast kvar per månad efter hyran istället för (kanske, om jag hadde tur) 2000 som det var före jag slapp allt till KF.

Du kommer klara det her helt fint. Det gäller bara å ha fokus på att det er slut om några få år.

Edit:
Du bör ochså registrera ett konto hos Bisnode's minupplysning.se. Loggade inn der precis, sedan dom har uppdaterat en gång per vecka för meg på måndager. Känslan av å äntligen se det her var helt otrolig, och jeg hoppas du får samma känsla när du har kommit till slutet.

kwmxMfC.jpg

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp