Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dax att slänga in handduken och starta om...

Om man har bra kontakt med den som sköter detta på löneavdelningen eller med sin chef så kan ju eventuellt detta diskuteras?

Alltså fråga om man inte bör göra som så att man betalar en fast summa till Kronofogden. Så gör ju så många andra, så även din mans arbetsgivare bör ju kunna få ha det så med samma beslut. Se inlägget ovan det här också.

Nu har vi ju fått skuldsanering nyligen, där mannen har ett nollbeslut :) men tro mig vi försökte prata oss till ett fast belopp, som vi hade ett bra tag också innan de ändrade, men se det gick inte...han fick behålla drygt 12000/månad...allt över den summan drogs, övertid & semesterlön. På KF sa hon att det är mest sånna beslut som tas nu. Men jag håller tummarna för att jobaby inte får det. För oss innebar det att leva långt under existensminimum i flera år, vi hade inget liv överhuvudtaget. Men nu ser det mycket ljusare ut :rolleyes:

Så härligt, vilken känsla! Stort Grattis, bra kämpat! :). Får man fråga hur mkt de drog i utmätning / mån för dig..? 800000:- på 9 år, skulle vara intressant att veta :)
Det har varierat lite, men började med at dom tog ca. 7000 per månad, så gick det upp till 8500 den senaste tiden när inkomsten gick upp. Lite mindre några månader pga sjukdagar eller tjänsteledigt.

Är det inte snarare din arbetsgivare eller ditt lönekontor som avgör detta? Eftersom dom skickar en summa till Kronofogden. Beror ju på hur dom tolkar beslutet.
Det er inte upp till arbetsgivaren, men kommer an på va beslutet säger.

Om beslutet er at dom skall ta ett bestämd belopp, som jobaby's beslut säger, så tar dom maksimalt det beloppet. Om jobaby jobbar övertid eller får bonus, får hen behålla det som kommer extra. Om beslutet kun säger hur mycke du får behålla varje månad, alltså ett maxbeslut, så tar dom allt över förbehållsbeloppet.

Reglerna beskrives her i Handbok Utmätning för anställda hos Kronofogden. Dom olika typer av beslut finns i punkt 5.6.

Om arbetsgivaren tolkar det fel og betalar inn för mycke, kan man säga till lönekontoret. Kronofogden endrar inte sitt beslut till maxbeslut om man säger till at arbetsgivaren gör fel. Dom er faktisk rätt trevliga å prata med om man inte har dårlig attityd, er i alla fall den erfarenhet jag har.

Det har varierat lite, men började med at dom tog ca. 7000 per månad, så gick det upp till 8500 den senaste tiden när inkomsten gick upp.
Tack:). Hade du många olika skulder, och hur låg räntorna ungefär? Förlåt om jag frågar mkt, men jag blir peppad, och behöver bli peppad då jag precis sen 6 månader har påbörjat min resa med utmätning.

Står ju både och på mitt beslut.. står att arbetsgivaren ska dra 11035 kr i månaden
Och att jag efter avdrag ska behålla 14346 kr..

Är nog lite trög...hehe

Står ju både och på mitt beslut.. står att arbetsgivaren ska dra 11035 kr i månaden
Och att jag efter avdrag ska behålla 14346 kr..

Är nog lite trög...hehe
Då är ditt beslut inte ett maxbeslut.. Om du någon månad har 1000000 netto så dras ändå bara 11035 kr

Så här står det i mitt,

Arbetsgivaren ska från inkomst dra av 5732kr och arbetstagaren har rätt att behålla 11134kr.
Innebär detta att jag får behålla det extra som genereras om jag tar på mig något extra pass och får ob och sånt? Eller får jag enbart 11134kr oavsett?

Så här står det i mitt,

Arbetsgivaren ska från inkomst dra av 5732kr och arbetstagaren har rätt att behålla 11134kr.
Innebär detta att jag får behålla det extra som genereras om jag tar på mig något extra pass och får ob och sånt? Eller får jag enbart 11134kr oavsett?

Du läser ju själv innantill vad som gäller

Det ska skickas 5732 kr i månaden till kronofogden
Du ska dock förbehållas 11134 kr.

Då kommer alltså 5732 kronor skickas till kronofogden, förutsatt att du får behålla minst 11134 kr .

Tack:). Hade du många olika skulder, och hur låg räntorna ungefär? Förlåt om jag frågar mkt, men jag blir peppad, och behöver bli peppad då jag precis sen 6 månader har påbörjat min resa med utmätning.
Det var många små och ett par större, blant annat studiestöd från Norge. Tyvärr har jag inte översikt över räntorna på dom.

När man släpper allt, blir man lite peppad. Det ger en stabilitet som inte har varit der förut. Nu som du er i gång med utmätning, vet du precis hur du kan planera varje månad. Du vet precis hur mycke du har, och du kan räkna dig fram till circa när allt er slut :)

Det hjälper ochså at du nu vet at du inte kan dra på dig flera skulder. Jag tror inte det finns någon som lånar ut till en person med skuldsaldo och pågåande utmätning hos KF.

Det kommer till å bli några månader som er hårda, när man skulle vilja ha lite extra, men när du vet det inte går oavsätt, så hittar man andra lösningar.

Tycker det är helt fel och söka skuldsanering så tidigt när allt trillar in till KF? Tycker man borde vänta i alla fall 1 år och betala in så mycket som helst till fordringsägarna innan man söker. Att påstå att man tar nya lån för att betala gamla borde inte hålla som skäl. Måste ligga någon form av missbruk, spel, köp bakom skuldsättningen.

För min del har jag/ vi inget missbruk förutom att jag är dum i huvudet.... Vad menar du wecada? Är väll inget ovanligt att de flesta tar nya lån för att betala andra? Dumt såklart men det är ju en del i det som gör att man hamnar i skuldfällan... Menar du att jag inte ska söka skuldsanering? enligt budget o skuldrådgivarn på kommunen så ska jag söka nu direkt. Svårt det här..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp