Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dax att slänga in handduken och starta om...

I dag kom det första brevet från KFM .. Lite tungt men också en skön känsla och känns lite som en nystart trots att allt är kaos förstås med alla skulder.
Skrev på delgivningskvittot och skickade in direkt.
Får hålla mig undan när brevbäraren kommer nu ett tag framöver....
Om en vecka har jag fått tid hos kommunens skuldrådgivare, blir skönt att få lite hjälp!

Tacksam för detta forum!!

Vet hur känslan är med brevbäraren ... men frånsett från det så är lättnaden enorm när man släpper taget om det man inte kan bemästra. För att börja om på nytt igen.

God dagens vänner!

Igår var jag hos skuld och budgetrådgivaren och det var ett mycket bra möte! Han var trevlig, vänlig och förklarade bra.
Han ansåg att den ända utvägen var att ansöka om skuldsanering då jag har så många fordringsägare och det är omöjligt att få ordning på detta.

Han skulle hjälpa mig med hela ansökan och vara med under hela processen, skönt då det är lite att fylla i..

Han skulle även hjälpa till att skicka ut till fordringsägarna och berätta vad som är på gång.

Känns skönt att vara igång med detta och förhoppningsvis få ett slut på detta. Har man riktig tur så är detta över inom 6 år... har man levt med detta i 10-15 år så är det inget.

Jag kommer med säkerhet få löneutmätning inom kort så bara o vänja sig.

Har CSN lån, ligger efter där med en månad. Ska jag släppa även det lånet? Vet att det är lite speciellt med detta lån.

Skönt med fredag.. snart två dagar utan post...

Ha en fin helg!!

CSN ingår bara det som är förfallet i skuldsanering.. Resten väntar på betalning när skuldsaneringen är slut..

Någon som har koll på vad en husförsäljning kan påverka en ansökan om skuldsanering?

Vi sålde vårt hus i somras och bor nu i lägenhet. Vi fick en mindre vinst och min del har jag naturligtvis inte kvar.. har gått till skulder. Min fru har sparat sin del av vinsten till den skatt som vi får betala på vinsten. Min del av skatten tror jag löser sig då jag brukar få tillbaka en 30-35 tusen pga av alla lån och milersättning för pendling.

Jag undrar hur det blir med skatt och sånt? Att KFM tar min återbäring förstår jag men tar de den till skulderna eller låter de mig få ta den till vinstskatten?

Hoppas ni hängde med...

Någon som har koll på vad en husförsäljning kan påverka en ansökan om skuldsanering?

Vi sålde vårt hus i somras och bor nu i lägenhet. Vi fick en mindre vinst och min del har jag naturligtvis inte kvar.. har gått till skulder. Min fru har sparat sin del av vinsten till den skatt som vi får betala på vinsten. Min del av skatten tror jag löser sig då jag brukar få tillbaka en 30-35 tusen pga av alla lån och milersättning för pendling.

Jag undrar hur det blir med skatt och sånt? Att KFM tar min återbäring förstår jag men tar de den till skulderna eller låter de mig få ta den till vinstskatten?

Hoppas ni hängde med...

KFM räknar inte med att du ska betala in din eventuella skatteåterbäring i skuldsaneringen.
Det är ju 11 månaders söktid på en skuldsanering, och du lär ju ska deklarera i maj, och då lär det väl stå klart hur mycket skatteskulden är på, och skatteskulden omfattas av skuldsaneringen. Sen kanske skatteverket inte tycker du ska ha skuldsanering om du satt sprätt på (förvisso till andra skulder) den vinst du gjorde utan att betala vinstskatten, men det är ju en annan sak.

Vinstskatten borde ligga på mindre än det jag brukar få tillbaka varje år. Ser ju redan i slutet av mars hur det ca kommer bli med deklarationen. Vet ju inte riktigt vad Vinstskatten är innan jag lagt in mina avdrag. Sålde huset nu i juni.

Vinstskatten är 22 % bara o räkna, dra av renovering mm enligt regler och allt som har med husförsäljning att göra.
Hoppas de går bra
:)

KFM räknar inte med att du ska betala in din eventuella skatteåterbäring i skuldsaneringen.
Det är ju 11 månaders söktid på en skuldsanering, och du lär ju ska deklarera i maj, och då lär det väl stå klart hur mycket skatteskulden är på, och skatteskulden omfattas av skuldsaneringen. Sen kanske skatteverket inte tycker du ska ha skuldsanering om du satt sprätt på (förvisso till andra skulder) den vinst du gjorde utan att betala vinstskatten, men det är ju en annan sak.
Lasseman, din kunskap och svar uppskattas av oss, men ibland kanske du kan undvika kommentarer som denna:
"Sen kanske skatteverket inte tycker du ska ha skuldsanering om du satt sprätt på (förvisso till andra skulder) den vinst du gjorde utan att betala vinstskatten, men det är ju en annan sak."

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp