Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dags att ansöka om skuldsanering

Trist.. hoppas att du får rätt.

Det du kan göra är att skicka in en ny ansökan samtidigt som befintliga överklagas. Du lär få svar på överklagan före den nya ansökan hanteras.

Blir överklagan godkänd så mailar du dom bara att du blivit godkänd och tar bort din nya ansökan eftersom du redan fått inledande. Annars har du en ny chans någon månad senare.
Skickade in en ny ansökan idag. Kommer ha ett barn till när den behandlas och lägre boendekostnad pga sänkta räntor. Så då kommer boendekostnaden inte vara ett problem.

Skickade in en ny ansökan idag. Kommer ha ett barn till när den behandlas och lägre boendekostnad pga sänkta räntor. Så då kommer boendekostnaden inte vara ett problem.
Hur mycket betalar du i hyra ?
Vi betalar ca 12 500 kr och vi är fyra så vet ej om det räknas som hög hyra enligt KF?

Hur mycket betalar du i hyra ?
Vi betalar ca 12 500 kr och vi är fyra så vet ej om det räknas som hög hyra enligt KF?
Har boendekostnad på ~16000 idag med bara en vuxen och 2 barn så är det ca 2500 för mycket.
Med 3 barn så är 16000 ok men fick sänkt räntorna igår så även det gör sitt.

Har boendekostnad på ~16000 idag med bara en vuxen och 2 barn så är det ca 2500 för mycket.
Med 3 barn så är 16000 ok men fick sänkt räntorna igår så även det gör sitt.
Har du något övervärde i bostaden.?
Tolkar det som att du har en bostadsrätt

Har du något övervärde i bostaden.?
Tolkar det som att du har en bostadsrätt
Inget övervärde. Och det är korrekt att n bostadsrätt. Köpt 2022 (visar sig att det var ett dumt beslut…)

Så du är ensamstående med 2 barn nu. Om 7 månader (vilket är väl idag vad väntetiden ligger på) kommer du ha ett barn till?

Du räknar alltså med att de ska mjukna med ett barn till i bilden? Borde väl finnas en partner i just den biten.
Sen att säga lägre boendekostnader pga av sänkta räntor. Om nåt händer i omvärlden och räntorna inte sänks?

Är snarare intressant att veta om du gjort nåt något för att öka skäligheten efter avslaget, förutom att skaffa ett barn till och leva på att räntorna kommer sänkas för boende.

Rätt intressant också vad avslaget berodde på

Så du är ensamstående med 2 barn nu. Om 7 månader (vilket är väl idag vad väntetiden ligger på) kommer du ha ett barn till?

Du räknar alltså med att de ska mjukna med ett barn till i bilden? Borde väl finnas en partner i just den biten.
Sen att säga lägre boendekostnader pga av sänkta räntor. Om nåt händer i omvärlden och räntorna inte sänks?

Är snarare intressant att veta om du gjort nåt något för att öka skäligheten efter avslaget, förutom att skaffa ett barn till och leva på att räntorna kommer sänkas för boende.

Rätt intressant också vad avslaget berodde på
Nu är du inte insatt i min familje situation. Men barnet kommer vara här snabbare än 7 månader.
Och med tanke på att ”acceptabel” bokostnad ökas med en viss mängd pengar till pga ett 3:e barn så försvinner ju argumentet om min bokostnad….

räntan har jag dessutom sänkt redan efter samtal med banken. Mitt avslag berodde på just höga bokostnader i förhållande till vad Försäkringskassans dokument säger det får kosta för 1 vuxen och 2 barn.

Nu är du inte insatt i min familje situation. Men barnet kommer vara här snabbare än 7 månader.
Och med tanke på att ”acceptabel” bokostnad ökas med en viss mängd pengar till pga ett 3:e barn så försvinner ju argumentet om min bokostnad….

räntan har jag dessutom sänkt redan efter samtal med banken. Mitt avslag berodde på just höga bokostnader i förhållande till vad Försäkringskassans dokument säger det får kosta för 1 vuxen och 2 barn.
Jo men samtidigt "kostar" ett tredje barn mer också så även om bokostnaden nu skulle bli ett "argument som försvinner" så

Och den räntan kan inte höjas igen på sikt då? Låter ju som du ligger väldigt på marginalen i såna fall.

Försöker faktiskt inte låta negativ men låter lite väl att tro att det skall bli lättare för du får ett 3e barn samt fått räntan sänkt på bolån.

Och det går inte att lösa billigare boende överlag?

Jo men samtidigt "kostar" ett tredje barn mer också så även om bokostnaden nu skulle bli ett "argument som försvinner" så

Och den räntan kan inte höjas igen på sikt då? Låter ju som du ligger väldigt på marginalen i såna fall.

Försöker faktiskt inte låta negativ men låter lite väl att tro att det skall bli lättare för du får ett 3e barn samt fått räntan sänkt på bolån.

1728758161301.png

Beroende på vart han bor så kommer godtagbar kostnad med 3 barn istället för 2 gå upp i:
Stockholm från 17300 kr till 20 825 kr
Göteborg från 15950 till 19075 kr
Malmö från 15150 till 18375 kr
Övriga kommuner över 75000 personer från 14950 till 18125 kr
Övriga kommuner från 13275 kr till 16050 kr.

Han har 16000 kr idag vilket är över gränsen för att vara skälig skuldsanering i Göteborg, Malmö, Övriga med 75000 personer och Övriga kommuner. Så jag antar att det är i någon av dessa områden Lock bor.
Med 3 barn som så kommer Lock bli skälig skuldsanering under boendekostnad i samtliga områden på 16000kr i boendekostnad. Att barnet i övrigt kostar tar man självfallet stor hänsyn till. KFM har respekt för att barn ska få en bra uppväxt. Handläggaren kanske personligen tycker det är oansvarigt att skaffa ett till barn med dålig ekonomi. Men då får handläggaren tycka så, det har ingenting med det juridiska eller bedömningen för skäligheten av skuldsanering att göra som skulle vara negativ, det är nästan tvärtom att måste man ta mer hänsyn till ett nytt barn.

Senast ändrad:

Bebisen är på väg så ingen mening till att argumentera kring det.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp