Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Då får vi se var detta slutar.

2025
*April (30) Släppte Nordax

*Maj (30) Släppte Brocc, Avida, Fairlo

*Juni (30) Släppte Klarna, Qliro, Elpy, Walley

*Juli (30) Släppte EnterCard

*Augusti (24) Delgivning Nordax, Brocc

*September (8) Ansökan om skuldsanering

*September (17) Beslut om utslag Nordax
*September (17) Beslut om utslag Brocc

*September (29) Underrättelse om skuld att betala Nordax

*Oktober (15) Underrättelse om skuld att betala Brocc

Senast ändrad:
Skillnaden här mot spel är väl egentligen att det inte finns något att förlora. Inget beroende att fastna i. Inga pengar det kostar. Men jag förstår ändå känslan ;)
Beroendet att ansöka om skuldsanering även när man blivit skuldfri. Eller att ansöka en gång i veckan nu medan den första ligger och väntar. :eek:

Beroendet att ansöka om skuldsanering även när man blivit skuldfri. Eller att ansöka en gång i veckan nu medan den första ligger och väntar. :eek:
Ehh va? Man kan inte ansöka om skuldsanering utan skulder och inte heller ansöka igen medans en ansökan redan finns i kö.

Jag funderar på mitt dilemma. Ska jag. Ska jag inte.
Har ju möjligheten att ”få” ca 100.000kr. I maj. Jag hade velat ha dem för att lösa ett par skulder. Jag har, om allt följer tider, regler mm, fått löneutmätning innan maj när pengarna betalas ut, bör hända nu innan året är slut.
Vet inte riktigt vad som händer OM jag i maj får in pengarna på kontot och betalar av några skulder. En sak kan väl antagligen vara att man får ett garanterat nej på skuldsanering eftersom man inte fördelat pengarna över alla skulder. Men vad händer om jag har löneutmätning och blir nekad skuldsanering, får in pengarna på kontot och betalar på skulder.
Antar att det smartaste är att helt enkelt inte få in pengarna alls.
Känns sådär kul att veta att man redan själv bestämt vad man får i julklapp, löneutmätning… Åh vad jag ändå hoppas att alla unga människor förstår och lär sig att man inte kan låna sig ur skulder, att inte handla om man inte har pengar osv. Det framstår som så himla enkelt på typ Klarna, köp nu betala sen, betala bara 25kr/mån, betala i din egen takt osv. En vän till mig lyckades dra på sig skulder enbart hos Klarna på 60.000kr, trots att hen slarvade med betalningarna så kunde hen fortsätta handla.
Är stenhård med mina ungar att aldrig handla på kredit… Gör inte som jag!

Tiden går sakta och framtiden känns så långt borta. Skäms mycket. Ångrar mig ännu mer. Våndas över att jag inte stod på mig i skilsmässan. I dag är en sån dag då jag känner att livet är jobbigt.

Har ju möjligheten att ”få” ca 100.000kr. I maj. Jag hade velat ha dem för att lösa ett par skulder. Jag har, om allt följer tider, regler mm, fått löneutmätning innan maj när pengarna betalas ut, bör hända nu innan året är slut.
Vet inte riktigt vad som händer OM jag i maj får in pengarna på kontot och betalar av några skulder. En sak kan väl antagligen vara att man får ett garanterat nej på skuldsanering eftersom man inte fördelat pengarna över alla skulder. Men vad händer om jag har löneutmätning och blir nekad skuldsanering, får in pengarna på kontot och betalar på skulder.
Känns sådär kul att veta att man redan själv bestämt vad man får i julklapp, löneutmätning… Åh vad jag ändå hoppas att alla unga människor förstår och lär sig att man inte kan låna sig ur skulder, att inte handla om man inte har pengar osv. Det framstår som så himla enkelt på typ Klarna, köp nu betala sen, betala bara 25kr/mån, betala i din egen takt osv. En vän till mig lyckades dra på sig skulder enbart hos Klarna på 60.000kr, trots att hen slarvade med betalningarna så kunde hen fortsätta handla.

Tiden går sakta och framtiden känns så långt borta. Skäms mycket. Ångrar mig ännu mer. Våndas över att jag inte stod på mig i skilsmässan. I dag är en sån dag då jag känner att livet är jobbigt.
Innan inledande får du ju betala på vilka skulder du vill och kan. Det är först efter inledande som det blir gynnande av borgenär. Jag betalade av massa småskulder i väntan på inledande. Även av de pengar som belv äver efter husförsäljning och som int KFM tog betalade jag bort det jag kunde. Det såg min handläggare bara positivt på.

Tänkter om man får max beslut vid löneutmätning och dom drar allt över förbehåll

Innan inledande får du ju betala på vilka skulder du vill och kan. Det är först efter inledande som det blir gynnande av borgenär. Jag betalade av massa småskulder i väntan på inledande. Även av de pengar som belv äver efter husförsäljning och som int KFM tog betalade jag bort det jag kunde. Det såg min handläggare bara positivt på.
Aha!!!!
Jag ansökte om Skuldsanering 8 september vilket borde betyda att de inte ens tittar på min ansökan innan 7 maj. Det är väl kanske precis på gränsen att jag hinner få in pengarna.
Jag kanske ska chansa ändå… Senast sista november måste jag skicka in papper om jag vill ha pengarna.
men möjlighet är ju att precis när jag får in pengarna så görs en tillgångsutredning och pengarna plockas av KFM. De går ju såklart till skulder. Jag skulle dock vilja betala av några privata skulder med pengarna.
Kanske får hålla tummarna på att jag löser det.

Frågan är vad som händer om jag har löneutmätning, får in en summa pengar och betalar valfria skulder med dem, kan KFM kräva pengarna när jag ”gjort av med dem”?
Tänker som att man tex skulle få ett arv, en gåva eller så om man på något sätt ska rapportera detta även om man inte har skusa.

Tänkter om man får max beslut vid löneutmätning och dom drar allt över förbehåll
Förklara mer :). Om man får maxbeslut, innebär det att man har ett belopp av lönen man får behålla och så tar KFM allt man tjänar utöver. Men då är det väl lönen som arbetsgivaren betalar ut? Om det kommer pengar från annat håll så hänger det inte ihop med löneutmätningen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp