Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Då får vi se var detta slutar.

Förklara mer :). Om man får maxbeslut, innebär det att man har ett belopp av lönen man får behålla och så tar KFM allt man tjänar utöver. Men då är det väl lönen som arbetsgivaren betalar ut? Om det kommer pengar från annat håll så hänger det inte ihop med löneutmätningen?
Ingen expert men så har jag förstått det. Maxbeslut drar dom allt över förbehåll från arbetsgivaren. Från annat håll vet jag inte?

PS. Jag kan alltså ansöka om valfritt belopp att få utbetalt men max 2,5 prisbasbelopp som för 2026 är 60.500.
Tanken slog mig att jag kanske bara skulle ansöka om att få 50.000 utbetalt… Det är ju dessutom en summa mindre än 5.000kr/månaden så kanske något man inte skulle behöva rapportera in? Jag vet inte, kanske bara är ute på jävligt tunn is nu.

I dag kom brev från KFM om att ange inkomster och utgifter för löneutmätning. Det kändes i magen… senast 3/11 ska jag ha skickat in svar.

2025
*April (30) Släppte Nordax

*Maj (30) Släppte Brocc, Avida, Fairlo

*Juni (30) Släppte Klarna, Qliro, Elpy, Walley

*Juli (30) Släppte EnterCard

*Augusti (24) Delgivning Nordax, Brocc

*September (8) Ansökan om skuldsanering

*September (17) Beslut om utslag Nordax
*September (17) Beslut om utslag Brocc

*September (29) Underrättelse om skuld att betala Nordax

*Oktober (15) Underrättelse om skuld att betala Brocc

*Oktober (20) Brev från KFM ange inkomst/utgift Löneutmätning

I dag kom brev från KFM om att ange inkomster och utgifter för löneutmätning. Det kändes i magen… senast 3/11 ska jag ha skickat in svar.
Vänta till efter Oktobers lön landat på kontot med att skriva och skicka in inkomstdokumentet om du vill med stor säkerhet behålla Oktober lön. Löneutmätningsbesked brukar komma redan inom 1-2 dagar efter man skriver under. Även om lönekörningen har gjorts så skulle detta kunna gå att ändra fram till utbetalning.

Vänta till efter Oktobers lön landat på kontot med att skriva och skicka in inkomstdokumentet om du vill med stor säkerhet behålla Oktober lön. Löneutmätningsbesked brukar komma redan inom 1-2 dagar efter man skriver under. Även om lönekörningen har gjorts så skulle detta kunna gå att ändra fram till utbetalning.
Tack! Tänkte faktiskt inte skicka in förrän sista oktober. Kommer bli otroligt tufft framöver ekonomiskt. Det har det visserligen varit i många år men nu blir det tufft på ett helt annat sätt. Långt kvar till ett eventuellt besked om skusa.
Livrädd att bli av med bilen…. Fy så jobbigt.
Lite ”dåligt” planerat av mig detta, innan jul…

En annan fråga. Jag är anställd på vikariat. Får med största sannolikhet förlängt men OM jag inte skulle få det, upphör löneutmätning, ska man meddela, rapportera, ompröva eller vad gör man?

Och. Jag har ett barn som är skriven hos mig men just nu studerar utomlands (Myndig). Fram till sommaren kommer han vara borta. Papper om detta ska skickas till Skatteverket men väntar på att barnet ska skriva på sporens så vi kan skicka in, har med försäkringar mm att göra.

Och. Har vårdnadsbidrag för det andra barnet. Upphör innan sommaren. Ska man ansöka, ompröva, meddela eller liknande med det, det är ju ändå en ”inkomst” just nu på 2145kr efter skatt men försvinner i juni.

Gissningsvis är jag även arbetslös under sommaren med anställning igen efter sommaren, vårdnadsbidraget försvinner…
Arbetsplatsen kommer ju betala ut semesterersättning månaden efter anställningen upphör även om jag får återanställning, drar KFM även på den summan?

PANIK!!!
Hjälp mig.
Mitt grabb har en moppe som han tar sig till skolan med. Den står jag på. Bör jag illa kvickt skriva över den på han?

Heads up!
Om det är något företag som är ihärdigt så är det Coeo Inkasso som Klarna sålt sina fakturor till. Dem ringer varje vecka. Skickar SMS flera gånger om dagen. Påminnelser på inkassokrav i Kivra. Ovanpå det så brevbombar Klarna med påminnelser varje vecka.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp