Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Då får vi se var detta slutar.

Dom har räknat mitt barn i hyra kostnad trots hxn har ingen stadig inkomst ( har jobbat kort period).
HxN har flyttat nu så HxN gjorde adressändring så förbehållsbelopp kommer att ändras.
Jag tror dom ska räkna din son i hyra kostnad trots han inte jobbar då han är myndig och ska betala en tredjedel av hyran som LuP skrev ovan.
Så har de inte gjort på mig. Min handläggare frågade mig hur mycket hen kan betala under sommaren sen har min handläggare inte räknat med henne alls utan jag ska göra en omprövning på hut mycket hon tjänar nu under hösten så då är det olika vilken handläggare man har. Vilket det verkar vara kring mycket på kfm. Jag betalade olika belopp under sommaren fick räkna ett snitt vad hon skulle tjäna innan beslut togs kring min sanering

Så har de inte gjort på mig. Min handläggare frågade mig hur mycket hen kan betala under sommaren sen har min handläggare inte räknat med henne alls utan jag ska göra en omprövning på hut mycket hon tjänar nu under hösten så då är det olika vilken handläggare man har. Vilket det verkar vara kring mycket på kfm. Jag betalade olika belopp under sommaren fick räkna ett snitt vad hon skulle tjäna innan beslut togs kring min sanering
Helt otroligt att det kan vara så olika.
HxN tjänade inte alls mycket under den period som hxn jobbat och har sparat pengar till studierna men KFM räknat att HxN ska betala en tredjedel i hyra.
Vi ska kontakta KFM och informera att HxN flyttat så dom ska räkna om hyra&förbehållsbelopp.

Helt otroligt att det kan vara så olika.
HxN tjänade inte alls mycket under den period som hxn jobbat och har sparat pengar till studierna men KFM räknat att HxN ska betala en tredjedel i hyra.
Vi ska kontakta KFM och informera att HxN flyttat så dom ska räkna om hyra&förbehållsbelopp.
Jag hade kontakt med min handläggare kring dottern och då fick jag det förklarat så och hen gjorde betalplanen så. Så olika tydligen vem man har som handläggare

2025-09-07
Ansökan om skuldsanering inskickad.
Lätt hjärtklappning. Har jag glömt något?
8 månaders väntetid till besked om avslag eller att de går vidare med ansökan.
Nu är det gjort.
Lycka till!
Det är 8 månaders väntetid om det inte ändras tiderna framöver.
Har du skickat själv via nätet eller via skuldrådgivare?

Lycka till!
Det är 8 månaders väntetid om det inte ändras tiderna framöver.
Har du skickat själv via nätet eller via skuldrådgivare?
Tack!
Jag skickade själv. Då jag bor i en relativt liten kommun är jag ”ytligt” bekant med de som arbetar som skuldrådgivare här och var inte pepp på att ta hjälp därifrån… Kanske dumt…

Som grädde på moset är jag jag utbildad ekonom (jag vet, komedi!) så någonstans har jag ändå tillräckligt med koll för att kunna spalta upp mina lån/utgifter/inkomster osv. Och om jag bortser från att det är min egen bild jag kollar på så ser ju vilket pucko som helst att den ekonomiska situationen är helt totalt ohållbar.
Det spelar ingen roll vilken bedömning KFM gör, jag kommer aldrig kunna betala av mina skulder. Aldrig. Trots att jag betalat i flera år har dem ökat. Nu får det bära eller brista helt enkelt. Oavsett så kommer jag inte betala mer på skulderna. Om jag sedan får dras med löneutmätning, vilken idag indikerar på ett belopp om 0 kr att kunna dra, så kommer min situation vara betydligt drägligare att leva med. Ränteavdraget kommer minska drastiskt och jag kommer inte kunna göra reseavdrag då jag bytt arbete. Så skatteåterbäring är även den ett minne blott.
För mitt bästa skulle det vara att få skuldsanering, göra rätt för mig på det enda sätt som känns lämpligt just nu. Komma ut på andra sidan och kunna leva med ekonomisk trygghet, sparande, skuldfri.
Jag blir förhoppningsvis farmor en dag, jag vill vara en farmor som kan leva på pensionen, gå på bio med barnbarnen, köpa födelsedagspresenter mm. För MINA pengar, inte lånade pengar.

Jag är idag 45 år. Singel då jag inte vågar dejta med anledning av min ekonomi. Jag har förhoppningsvis många år kvar att leva och skulle verkligen vilja leva, inte överleva.
Bollen är i rullning. Och även om hjärtat bankar lite extra, svindeln sveper förbi då och då så har jag tagit ett moget beslut. Jag har agerat. Äntligen.

2025-09-07
Ansökan om skuldsanering inskickad.
Lätt hjärtklappning. Har jag glömt något?
8 månaders väntetid till besked om avslag eller att de går vidare med ansökan.
Nu är det gjort.
Lycka till!

Kom ihåg att det går att maila in komplettering. Så om du har glömt något, något ändras eller kommer på att du vill få med ett personligt brev under dessa 8 månader så kan du maila eller posta in en komplettering till din skuldsaneringsansökan som du markerar med namn, personnummer och diarienummer så kommer det med i ansökan. Det kan man göra ändå upp till ett par dagar före ansökan hanteras.

Lycka till!

Kom ihåg att det går att maila in komplettering. Så om du har glömt något, något ändras eller kommer på att du vill få med ett personligt brev under dessa 8 månader så kan du maila eller posta in en komplettering till din skuldsaneringsansökan som du markerar med namn, personnummer och diarienummer så kommer det med i ansökan. Det kan man göra ändå upp till ett par dagar före ansökan hanteras.
Tack!
Funderar över de skulder jag angivit som ännu inte gått till KFM. Beloppen jag är skyldig kommer ju ha ökat mot vad jag angett. Behöver jag hålla koll och skicka in komplettering när resterande hamnar hos KFM eller av annan anledning, ränta, avgifter mm ökar i skuld?

Tack!
Jag skickade själv. Då jag bor i en relativt liten kommun är jag ”ytligt” bekant med de som arbetar som skuldrådgivare här och var inte pepp på att ta hjälp därifrån… Kanske dumt…

Som grädde på moset är jag jag utbildad ekonom (jag vet, komedi!) så någonstans har jag ändå tillräckligt med koll för att kunna spalta upp mina lån/utgifter/inkomster osv. Och om jag bortser från att det är min egen bild jag kollar på så ser ju vilket pucko som helst att den ekonomiska situationen är helt totalt ohållbar.
Det spelar ingen roll vilken bedömning KFM gör, jag kommer aldrig kunna betala av mina skulder. Aldrig. Trots att jag betalat i flera år har dem ökat. Nu får det bära eller brista helt enkelt. Oavsett så kommer jag inte betala mer på skulderna. Om jag sedan får dras med löneutmätning, vilken idag indikerar på ett belopp om 0 kr att kunna dra, så kommer min situation vara betydligt drägligare att leva med. Ränteavdraget kommer minska drastiskt och jag kommer inte kunna göra reseavdrag då jag bytt arbete. Så skatteåterbäring är även den ett minne blott.
För mitt bästa skulle det vara att få skuldsanering, göra rätt för mig på det enda sätt som känns lämpligt just nu. Komma ut på andra sidan och kunna leva med ekonomisk trygghet, sparande, skuldfri.
Jag blir förhoppningsvis farmor en dag, jag vill vara en farmor som kan leva på pensionen, gå på bio med barnbarnen, köpa födelsedagspresenter mm. För MINA pengar, inte lånade pengar.

Jag är idag 45 år. Singel då jag inte vågar dejta med anledning av min ekonomi. Jag har förhoppningsvis många år kvar att leva och skulle verkligen vilja leva, inte överleva.
Bollen är i rullning. Och även om hjärtat bankar lite extra, svindeln sveper förbi då och då så har jag tagit ett moget beslut. Jag har agerat. Äntligen.
Mycket modig beslut!
Förstår hur du resonerar, samma här , vill leva och inte överleva så det är aldrig sent.
Våra skulder har ökat ca 250 000 kr efter vi har släppt alla lån så för oss är skuldsanering ända väg ut.
Få se vad tiden visar.
Förstår det med skuldrådgivare när man bor i liten ort , det löser sig oavsett , viktigt att ansökan är inskickad.

Tack!
Funderar över de skulder jag angivit som ännu inte gått till KFM. Beloppen jag är skyldig kommer ju ha ökat mot vad jag angett. Behöver jag hålla koll och skicka in komplettering när resterande hamnar hos KFM eller av annan anledning, ränta, avgifter mm ökar i skuld?
Det kan du fast göra om ca 8 månader. Säg att du har en årsränta i snitt på ex 13% över alla lån som du inte betalar på. på 1 miljon så är det 130.000 kr (85000 på 8 månader) + ca 10% dröjsmålsränta på förfallet belopp och inkassokostnader. Så om du kompletterar in nya belopp om säg 8 månader precis innan ansökan hanteras så har skulderna ökat i detta exempel med kanske 100.000 kr. Det kan ju spela roll för din skälighet att räknas som mer kvalificerad insolvent.

Tog siffrorna bara som ett exempel men det kan vara värt att ta fram alla belopp på nytt kanske 1-2 veckor innan ansökan hanteras och jämföra mot beloppen i ansökan. Om du känner att det är värt att komplettera med uppdaterade belopp och hos vilket inkasso alla skulder ligger så kan du ju göra det.
I normala fall ska inte det behövas då det för några år sen var ca 1 månad ansökningstid för skuldsanering. Men på 8 månader om man släppt skulderna och inget betalas på dom så kan ju totalbeloppet ha förändrats vässentligt pga bara räntan.

Enklaste är bara att sammanställa alla belopp på nytt i en excel fil att komplettera med och maila in med så färska belopp som möjligt ca 1-2 veckor innan ansökan hanteras

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp