Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Då får vi se var detta slutar.

Ja knivstick och bessewisserkommentarer kan man vara utan. Att man ens vill påstå något om en människa som man inte känner eller vet omständigheter kring!!
Ibland tänker jag "tänk om folk visste". Då menar jag orsakerna till varför man hamnat hos KF samt hur allt påverkat måendet. Själv har jag fått hjälp hos Mindler som jag träffar varje vecka.
Tragiska händelser, sjukdomar för en själv och för familjemedlemmar, arbetslöshet, skilsmässa med ekonomisk misshandel, infriande av borgensåtagande mm mm. Man har på många skilda sätt ha haft ekonomisk uppförsbacke i så många år att man har tappat räkningen, men trots allt försökt kämpa och göra rätt för sig och betalat i stort sett hela lönen till skulderna, men åren går och räntor tickar och mitt i den sköra tråden inträffar ett dödsfall till, någon blir återigen sjuk osv. Jag tror vi alla kämpar så gott det går.
Jag brukar tänka som ordspråket
"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always."
Mycket igenkänning i det du skriver och ett, någon som förstår känsla! Jag har dock inte behövt förlora någon till ”andra sidan”, även om min skilsmässa kändes så.

Här skrev jag ett långt inlägg som jag raderade. Det blev för utlämnande helt enkelt. Men skulderna är det som finns kvar av det som var mitt ”gamla liv” och jag behöver komma ut på andra sidan hel och ren.
Jag skulle ha ansökt för flera år sen men hade inte den mentala orken efter all skit jag genomgick. Nu är jag det och redo att ta tag i- och få ett slut på det som var. 5, 6 eller 10 år, bara jag vet att det finns ett slut. Jag vill få leva mitt liv fullt ut.

Har du stora skulder om man får fråga ?
Sökt skuldsanering?
Det är värt att kämpa om det går men när man går back varje månad då ska man fundera hur man ska gå vidare.
Jag har ca 1,5 miljon men då är över miljonen bostadslån. Jag vill gärna bo kvar för svårt att få en hyresrätt. Så får kämpa vidare

Behöver er hjälp.
Skulle skicka in min ansökan om skuldsanering i helgen. Blev inte av då jag legat sjuk och båda barnen hemma. Men nu i kväll påbörjade jag den via mobilen men insåg att jag behöver sitta vid en dator så kommer fortsätta så snart jag är ”i fred”.

Jag fyller ju i det som gäller IDAG. Men, om 3 veckor flyttar min äldsta son utomlands i 10 månader. Han kommer därav inte ha någon inkomst vilket han har just nu. Men när alla månader gått och det eventuellt blir min tur att få ett samtal, om jag inte får avslag direkt, så bor han ju inte hemma. Hur fasiken ska jag skriva?
Det andra är min boende kostnad. Jag hyr en lgh ca 9.200/månaden kallhyra. Men jag skulle räkna med uppvärmning men inte hushållsel… Det framgår inte vad som är vad på Vattenfalls faktura. Men jag räknade ut ett snitt på ca 2.500kr/mån senaste året, på totalsumman av fakturan. Ja vintern tog knäcken på mig. Hur har ni andra skrivit/räknat?
Jag vill verkligen inte göra fel. Jag tyckte jag hade ”koll” men nu känner jag mig bara dum…

Skrev även på mina två delgivningar i dag på mina två stora lån, ca 430.000 kr/st. 10 dagar att ”ta ställning”. Väntar till sista dagen och hoppas jag fått in ansökan till dess.

Inser att nu börjar allt ”krångel”. Klarna, nästan allt har gått till Inkasso, men inte allt. Qliro inkasso. Säkert kommer fler skulder gå till Inkasso och då stämmer inte riktigt uppgifterna. Men om jag skulle klara mig så långt som till ett telefonsamtal så har jag ju tid att plocka fram Excelen och stapla upp allt tydligt. Har redan ett men behöver justera var skulderna gått, hur mycket de ökat mm.
Bollen har varit i rullning ett tag och nu försöker jag dribbla mig fram i denna djungel. Jag hoppas såklart på vinst i matchen men får nog förbereda mig för en förlust och omspel…

Behöver er hjälp.
Skulle skicka in min ansökan om skuldsanering i helgen. Blev inte av då jag legat sjuk och båda barnen hemma. Men nu i kväll påbörjade jag den via mobilen men insåg att jag behöver sitta vid en dator så kommer fortsätta så snart jag är ”i fred”.

Jag fyller ju i det som gäller IDAG. Men, om 3 veckor flyttar min äldsta son utomlands i 10 månader. Han kommer därav inte ha någon inkomst vilket han har just nu. Men när alla månader gått och det eventuellt blir min tur att få ett samtal, om jag inte får avslag direkt, så bor han ju inte hemma. Hur fasiken ska jag skriva?
Det andra är min boende kostnad. Jag hyr en lgh ca 9.200/månaden kallhyra. Men jag skulle räkna med uppvärmning men inte hushållsel… Det framgår inte vad som är vad på Vattenfalls faktura. Men jag räknade ut ett snitt på ca 2.500kr/mån senaste året, på totalsumman av fakturan. Ja vintern tog knäcken på mig. Hur har ni andra skrivit/räknat?
Jag vill verkligen inte göra fel. Jag tyckte jag hade ”koll” men nu känner jag mig bara dum…

Skrev även på mina två delgivningar i dag på mina två stora lån, ca 430.000 kr/st. 10 dagar att ”ta ställning”. Väntar till sista dagen och hoppas jag fått in ansökan till dess.

Inser att nu börjar allt ”krångel”. Klarna, nästan allt har gått till Inkasso, men inte allt. Qliro inkasso. Säkert kommer fler skulder gå till Inkasso och då stämmer inte riktigt uppgifterna. Men om jag skulle klara mig så långt som till ett telefonsamtal så har jag ju tid att plocka fram Excelen och stapla upp allt tydligt. Har redan ett men behöver justera var skulderna gått, hur mycket de ökat mm.
Bollen har varit i rullning ett tag och nu försöker jag dribbla mig fram i denna djungel. Jag hoppas såklart på vinst i matchen men får nog förbereda mig för en förlust och omspel…
Var noga med att din son gör adressändring från datumet han flyttar. Om det är spikat med så kort tid bort hade jag inte räknat in han som boende i ansökan. Det behöver inte heller förklaras att han är bort 10 månader. Om ansökan hanteras om 7-8 månader och han vet att han flyttar hem så om 2 månader så får du säga det i samtalet så korrigerar dom för det.

Vad gäller uppvärming om det kommer ex fjärrvärme via Vattenfall så borde du kunna logga in på Vattenfall och se dina avtal. Där ska kostnader stå för det, annars ringa och fråga Vattenfall. Kan finnas flera olika mina sidor för Vattenfall om nät och el är uppdelat i olika företag även om det är samma faktura.

Rekommenderar att göra detta via en dator då det är ganska mycket att fylla i. Ta även god tid på dig att formulera allt. Så när du tror att du är klar, vänta en dag extra ifall du kommer på andra saker du vill ha med, kommer på något du vill ändra, omformulera, rättstava, lägga till/ta bort eller liknande. Så att du inte skickar in och sen kom på att du skulle ha med det eller ändra det.

Det går också komplettera ansökan i efterhand om man ex skulle vilja bifoga med excel på ex skulder, om något ändras eller skicka in ett personligt brev någon månad senare.

Behöver er hjälp.

Angående kostnad för värmen så gjorde jag som du tänker att jag uppskattade på ett ungefär hur mycket av elkostnaden som är värme och hur mycket som är hushållsel.

Var noga med att din son gör adressändring från datumet han flyttar. Om det är spikat med så kort tid bort hade jag inte räknat in han som boende i ansökan. Det behöver inte heller förklaras att han är bort 10 månader. Om ansökan hanteras om 7-8 månader och han vet att han flyttar hem så om 2 månader så får du säga det i samtalet så korrigerar dom för det.

Vad gäller uppvärming om det kommer ex fjärrvärme via Vattenfall så borde du kunna logga in på Vattenfall och se dina avtal. Där ska kostnader stå för det, annars ringa och fråga Vattenfall. Kan finnas flera olika mina sidor för Vattenfall om nät och el är uppdelat i olika företag även om det är samma faktura.

Rekommenderar att göra detta via en dator då det är ganska mycket att fylla i. Ta även god tid på dig att formulera allt. Så när du tror att du är klar, vänta en dag extra ifall du kommer på andra saker du vill ha med, kommer på något du vill ändra, omformulera, rättstava, lägga till/ta bort eller liknande. Så att du inte skickar in och sen kom på att du skulle ha med det eller ändra det.

Det går också komplettera ansökan i efterhand om man ex skulle vilja bifoga med excel på ex skulder, om något ändras eller skicka in ett personligt brev någon månad senare.
Tack! Ja lite knepigt med sonen. Han kommer ju hem igen och då kommer han inte ha något arbete. Sen kan det hända att han blir kvar längre. Jag får helt enkelt förklara. Adressändring kommer han inte göra. Han kommer hem vid jul, i februari och eventuellt påsk.
Gällande Vattenfall. Jag får en faktura, har ingen annan leverantör. Och det står inte specificerat på fakturan. Får maila dem helt enkelt.

Tack! Ja lite knepigt med sonen. Han kommer ju hem igen och då kommer han inte ha något arbete. Sen kan det hända att han blir kvar längre. Jag får helt enkelt förklara. Adressändring kommer han inte göra. Han kommer hem vid jul, i februari och eventuellt påsk.
Gällande Vattenfall. Jag får en faktura, har ingen annan leverantör. Och det står inte specificerat på fakturan. Får maila dem helt enkelt.
Tänk på att om sonen är över 18 och är skriven hemma så är han vuxen inneboende och inte barn som bor hemma. Då betalar han en tredjedel av hyran i KFMs kalkyler oavsett om han gör det eller inte. Det är därför jag tänkte på detta med flyttanmälan om han ska vara borta så länge.

Men oavsett om man är över eller under 18 om han är fortsatt skriven och folkboförd hemma så finns det väll ingen anledning till att meddela att han är borta 10 månader?

Åker jag iväg 10 månader utan ändringar så slutar inte hyran komma

Dom har räknat mitt barn i hyra kostnad trots hxn har ingen stadig inkomst ( har jobbat kort period).
HxN har flyttat nu så HxN gjorde adressändring så förbehållsbelopp kommer att ändras.
Jag tror dom ska räkna din son i hyra kostnad trots han inte jobbar då han är myndig och ska betala en tredjedel av hyran som LuP skrev ovan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp