Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Collector höjer räntan??

Imorgon kommer riksbankens räntebesked - Det kan bli rejäla förändringar för oss med blanco...

En annan sak. Yahap skrev ovan "Ränta på Blanco lån är rörligt, de kan höja. Varför skulle det inte vara ok menar du?"

Detta stämmer, men hur funkar det i praktiken skulle alla banker nu om några dagar bara kunna bestämma sig för, ja nu höjer vi räntan med 10% på alla våra kunders lån? Så sitter man där med kuken i brevlådan?
Eller finns det någon lagstiftning som motverkar detta eller vad gäller?

Haha verkligen :) men hen har ju rätt. Annuitetslån är riktigt luriga och jag misstänker att gemene man inte inser vad de förlorar när de hoppar mellan lån årligen för att sänka räntan nån procent
Har aldrig fattat det där med Annuitetslån! Hur kan man se om de lånen man har är Annuitetslån eller inte?

Imorgon kommer riksbankens räntebesked - Det kan bli rejäla förändringar för oss med blanco...

En annan sak. Yahap skrev ovan "Ränta på Blanco lån är rörligt, de kan höja. Varför skulle det inte vara ok menar du?"

Detta stämmer, men hur funkar det i praktiken skulle alla banker nu om några dagar bara kunna bestämma sig för, ja nu höjer vi räntan med 10% på alla våra kunders lån? Så sitter man där med kuken i brevlådan?
Ja den banken som höjer 10% medans konkurrenterna höjer 5% skulle få otroligt mycket "bra" kunder som söker sig vidare.. så alla är väl gisslan hos varandra och är försiktiga med för stora höjningar..

I regel brukar bankerna historiskt meddela detta 1 månad innan men i och med internetbanker osv så har det snabbats upp rejält.

Kan redan nu se hur låneförmedlarna kommer börja ringa på de kunder de förmedlat...

Finns en lag om detta. Men den är väldigt rörig och rörlig.
Ska kolla upp det !

Detta skulle ju också innebära att det kommer bli svårare att få lån? Eftersom du som kund ska kunna betala det högre räntan också?
Eller borde det bli tvärtom?

Ja den banken som höjer 10% medans konkurrenterna höjer 5% skulle få otroligt mycket "bra" kunder som söker sig vidare.. så alla är väl gisslan hos varandra och är försiktiga med för stora höjningar..

Fast det är inte så enkelt, folk som redan är belånade (som 99% på detta forum) har ju ofta så pass "dålig" UC att det inte bara är till att ta ett nytt lån.
Jag hade nog inte fått ett nytt lån utan en borgenär exemplevis.

Om någon av mina aktörer skulle höja med 10% så sitter jag i skiten. Kan inte göra någonting utan att betala och se glad ut.

Om någon av mina aktörer skulle höja med 10% så sitter jag i skiten. Kan inte göra någonting utan att betala och se glad ut.
Det gör nog alla. Även dom som har 3% och får plötsligt 13% skulle innebära stora ökade kostnader

Fast det är inte så enkelt, folk som redan är belånade (som 99% på detta forum) har ju ofta så pass "dålig" UC att det inte bara är till att ta ett nytt lån.
Jag hade nog inte fått ett nytt lån utan en borgenär exemplevis.

Nä precis därför jag skrev "bra" kunder eftersom de troligtvis har reko UC risk/ekonomi och kan lättare byta mellan långivare. Helt enig att resterande som inte kan byta pga dålig UC/ekonomi kommer få problem även vid mindre höjningar, så den banken som höjer för mycket kommer tappa lågrisk kunderna om de har sånna samt ökar i betalningsproblem för resterande, så det blir ett "no win" scenario för vissa aktörer. Troligtvis kommer ökningarna ske successivt och inte i ett bräde dock

Det vi kan göra är att jämka i vilket fall och på så vis kan vi mäkta med att betala om det blir stora skillnader. Om det blir höjning som är tuff på mina 3 olika kommer jag begära omprövning av min jämkning i vilket fall.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp