- Meddelanden
- 326
- Mottagna reaktioner
- 272
- Poäng
- 437
Tusen tack för svarJa det kommer i Kivra medoch teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Tusen tack för svarJa det kommer i Kivra medoch teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?Ja det kommer i Kivra medoch teoretisk sett så kan dem ju ta det över förbehållsbeloppet men väldigt svårt att se det om det rör sig om 100 lappar
Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.Nu vill jag förstå det här rätt: kan jag spara undan summan som motsvarar mitt förbehållsbelopp så får jag spara undan ca 19000kr utan att KFM gör en utmätning av dessa pengar? Ni pratar inte om normalbelopp? För ensamstående utan barn är normalbeloppet ca 6000kr. Eller är det jag som rört ihop begreppen?
I tråden diskuteras det att spara undan förbehållsbelopp, min undran är då om man pratar om normalbeloppet.Spara undan 19K låter inte som en smart idé, om Du inte sparar kontant hos en kompis. Har du 19K sparat på ett av dina bankkonton vid en tillgångsutredning så ryker dom nog.
Vet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.Som nämnts många gånger förr, beroende på när i månaden tillgångsutredning genomförs lämnas antingen hyra eller så bedöms hyran vara betald vid utmätning av medel på konto.
Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppetVet inte om du tänker på mig här när du svarar. Jag har lite över 6000 kr på kontot, vilket är några hundralappar över förbehållsbeloppet när hyran och andra räkningar är betalda nu. Menar du att de tar det också? Jag har medicin, sjukvård och mat mm, som ska räcka över månaden också.
Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:Förbehållsbeloppet = hela förbehållet, hyra, resor för genomförande av tjänst, övriga kostnader plus normalbeloppet
Normalbeloppet = ditt (plus eventuell familjs) belopp att behålla för löpande kostnader som mat, hushållsel, hygien osv
Minst familjens (kända) normalbelopp lämnas på kontot vid utmätning
Skulle beloppet påträffas under perioden då hyran förväntas vara betald så ska allt utom normalbeloppet utmätas.Frågan är ju om man, utöver sitt normalbelopp även kan ha summan motsvarande ett normalbelopp undansparat på kontot? Vilket skulle bli:
6000kr som buffert plus
6000kr som ska täcka månatliga utgifter.